Dansen op Lughnasa

Corona gooit roet in het eten

Kurt Velghe
Film & Theater
3 min readApr 6, 2020

--

Die vermaledijde Corona gooide roet in het eten. Na twee voorstellingen moesten we de reeks noodgedwongen onderbreken. Het stuk zelf werd door het publiek gemengd onthaald, maar diegene die erin meegingen, lieten zich helemaal onderdompelen in de sfeer van het Ierland van de jaren 30. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we nog heel wat mensen zouden bekoren met onze versie van Dansen op Lughnasa… tot Covid-19 het verpestte.

Druk, druk, druk

Het was een hobbelige weg naar de première. Ik zat nog in twee andere producties verweven, eentje als voorzitter en eentje als regisseur, en was dan ook bijzonder blij dat ik de rol van Pater Jack voor mijn rekening mocht nemen. Een uitdagende, mooie rol, maar beperkt in tekst en aanwezigheid op scène. Dat maakte dat ik tegelijkertijd ook een beetje kon afkicken van de voorbije drie producties: ZWINS, Haar naam was Sarah en Een fantastisch trouwfeest. Aanvankelijk vond ik ook niet meteen mijn draai in het stuk, dat eigenlijk nergens heen gaat, maar een soort ‘tranche de vie’ is van een familie in de jaren 30 in Ierland. Mede door de schitterende sfeerschepping van Eric Meirhaeghe, de regisseur, liet ik me geleidelijk aan toch meevoeren naar dat Ierland, naar die arme, maar o zo gezellige familie van dansers.

Foto © Arno Velghe (Arno Velghe Photography)

Spelplezier

In de generale week had ik mij mijn personage helemaal eigen gemaakt. Ik hield ervan en speelde hem dan ook bijzonder graag. Bovendien werd de sfeer achter scène altijd maar losser en plezanter. Kortom, ik vond het bijzonder jammer toen halverwege de voorstellingen het bovenstaande virus plots ons leven ging beheersen. Er werd wel gekeken om eventueel eind juni nog een herneming te plannen, maar dat zal uiteraard afhangen van de evolutie van dit vermaledijde virus.

Lockdown

Ondertussen zit ik, zoals iedereen wellicht (behalve dan de helden van de zorg, de supermarkten, het onderwijs, enz.), thuis te onthaasten, te ontstressen en eerlijk… ik vind het niet eens zo erg. Ik werk van thuis uit, maar kan dat doen op mijn eigen tempo en ondertussen breng ik heel veel tijd door met mijn gezin en mijn vrouw en heb ik tijd om te lezen, series en films te bekijken. Wat mij betreft, mogen ze vanaf nu jaarlijks zo’n lockdown invoeren. Deal?!

--

--