Een fantastisch trouwfeest

Verschroeiend tempo werkt de lach in de hand… en dat is goed

Kurt Velghe
Film & Theater
3 min readMar 15, 2020

--

Als u bij het zien van bovenstaande foto spontaan moet glimlachen en terugdenkt aan het iconische duo Laurel & Hardy, dan is dat geen toeval. Want ook deze beide heren zijn een perfect komisch duo en weten telkens opnieuw een zaal in te palmen met hun komische timing en hun gekkebekkentrekkerij. Ik ken beide heren vrij goed en toch weten ze mij nog steeds aan het lachen te brengen eenmaal ze samen op een scène verschijnen.

Beatrijs en Inge (Foto © Arno Velghe)

Prettige samenwerking

Enige subjectiviteit zal mij wellicht niet vreemd zijn, daar ik voorzitter ben van het gezelschap waar deze heren actief zijn. En toch probeer ik iedere productie opnieuw zo objectief mogelijk te benaderen (en ook hier zal er ongetwijfeld enige subjectiviteit in mijn mening sluipen). Voor het eerst hadden wij de eer en het genoegen Bruno Vansteenkiste te mogen verwelkomen als regisseur voor deze productie. En hij deed zijn job met verve. Hij zorgde voor een frisse wind met wat nieuwe ideeën. Bovendien was de cast nadien bijna unaniem van mening dat dit een meer dan prettige samenwerking was.

Technieker, regisseur, productieleider en cast (Foto © Arno Velghe)
Jona (Foto © Arno Velghe)

Missie geslaagd!

De drie hoofdrolspelers speelden ronduit fantastisch (Frederik als Bill de bruidegom, Dennie als Tom de getuige en Jona als Julie het kamermeisje) en trokken de gehele cast mee op sleeptouw in wat een rollercoaster van een voorstelling is geworden. Deze drie personages zijn de drijvende kracht van dit stuk, maar het moet gezegd dat het hoge tempo waarop ze speelden, alleen maar kon volgehouden worden als de rest van de cast hierin meeging. En dat deden ze dan ook met volle overgave, ook beide (quasi-)debutanten Inge en Nele. Of je het verhaaltje an sich nu leuk vindt of niet, dit is wel de manier waarop dit soort komedies moet gespeeld worden, met name aan een sneltreinvaart. Zo snel dat het publiek nooit de tijd krijgt om na te denken, maar niet anders kan dan meegaan op de rollercoaster van emoties en grappen. Missie meer dan geslaagd, als je ‘t mij vraagt. Ik zag het vijf keer en genoot vijf keer met volle teugen!

--

--