Fury

Life inside a Sherman Tank

Pedro Lema
Film & Theater
4 min readMay 10, 2017

--

De tweede wereldoorlog fascineert mij al van toen ik een tiener was. Op zondagnamiddag werden regelmatig oorlogsfilms geprogrammeerd door de VRT (toen nog BRT) en met ontzag zat ik te kijken naar de geallieerden die zich uit de meest benarde situaties wisten te redden en de Duitsers telkens weer op hun donder gaven. Ik begon mij meer en meer te verdiepen in de geschiedenis van deze verschrikkelijke oorlog. In de bibliotheek haalde ik boeken. Op TV bekeek ik documentaires. Geregeld vroeg ik mijn grootouders om mij verhalen te vertellen uit die verschrikkelijke tijd. Nadat ze een tijdje van het scherm verdwenen waren, werden films uit de tweede wereldoorlog terug hot. Spielberg zette de eerste stap met “Schindler’s List” in 1993 om dan in 1997 Saving Private Ryan op ons los te laten. Deze keer werden de verschrikkelijke beelden niet geschuwd. Spielberg wilde laten zien wat oorlog echt was. Voor het eerst zagen we bange geallieerde soldaten, beelden van de meest vreselijke verwondingen, radeloze mannen en vrouwen, stof, oorverdovend geluid, … Voor het eerst zagen we gewone mensen die in de strijd werden geworpen. Geen superieure macho’s meer die de Duitsers eventjes een lesje zouden leren tussen het ontbijt en het middagmaal. Meer en meer oorlogsfilms in het genre van Saving Private Ryan rolden van de band. Vreemd genoeg zijn er maar weinig films over de bemanningen van Sherman Tanks. De enige die ik mij een beetje kon herinneren was “The battle of the bulge” uit 1965. Met Fury is er nu zo’n film. De film dateert al van 2014 maar omdat hij momenteel op Netflix speelt, had ik wel zin om hem nog eens te bekijken.

Het verhaal : Don Collier (Brad Pitt) is de commandant van een Sherman Tank. De bemanning heeft de tank “Fury” gedoopt zoals dat de gewoonte was in die tijd. Tijdens een veldslag sneuvelt één van de bemanningsleden en deze wordt vervangen door Norman Ellisson (Logan Lerman). Een piepjonge soldaat zonder enige oorlogservaring met enkel een opleiding militaire journalistiek achter de rug. Tegen zijn zin neemt Norman plaats naast de chauffeur en neemt de taak als boordschutter op zich. Terwijl “Fury” verder door dringt in Nazi-Duitsland, worden de gevechten met de vijand steeds heviger. De bemanning worden geconfronteerd met anti-tankgeschut, onverwoestbare Tigertanks, de verschrikkingen van de oorlog en vooral… met zichzelf. Aanvankelijk weigert de jonge Norman om op de vijand te schieten maar nadat een andere tank door zijn nalatigheid door de Duitsers wordt uitgeschakeld, ontsteekt hij in een blinde woede en maait hij de volledige bemanning van een uitgeschakelde Panzertank neer. Hierdoor krijgt hij van zijn metgezellen de officiële bijnaam : The Machine. Bij de opdracht een strategisch punt in te nemen en te bewaken, rijdt “Fury” op een landmijn en geraakt hierdoor immobiel. De bemanning wil vluchten en de tank achter laten maar Collier weigert. Hij wil de Duitse versterkingen die op weg zijn om een tegenaanval te doen zo lang mogelijk tegen houden. Desnoods tot de dood. Een voor één geven de mannen toe en “Fury” wordt klaar gemaakt om de Duitsers op te vangen. Maar wat kan 1 immobiele Sherman Tank tegen een 300-man sterk battalion panzersoldaten aanvangen ?

Het verdict : Laat mij beginnen met te zeggen dat deze film de eerste film is die het leven van de bemanning in de buik van een Sherman Tank zo waarheidsgetrouw weer geeft. De acteerprestaties van de volledige bemanning (Shia Laboeuf heeft mij heel aangenaam verrast), die bij momenten van een hoog niveau zijn, zorgen voor dat tikkeltje meer. De film weet constant te boeien en is bij momenten heel ruw en bloederig. De confrontatie met de Tigertank zal je nog een tijdje bijblijven. Helaas bleef ik ook een beetje op mijn honger zitten. Na de film had ik het gevoel dat er meer in zat. En hoewel de film voor het grootste deel heel realistisch is, wordt het einde van de film helaas totaal onrealistisch. Maar laat dit de pret niet de bederven voor degenen die de film nog niet gezien hebben. Fury is een aanrader voor degenen die het oorlogsgenre genegen zijn.

--

--