Outlaw / King

Het kleine broertje van Braveheart, maar toch…

Kurt Velghe
Film & Theater
3 min readDec 12, 2018

--

Foto © Netfix / David Eustace

David Mackenzie raakte wereldberoemd met zijn moderne western Hell or high water, goed voor maar liefst vier Oscarnominaties. Voor deze Outlaw / King werd hij gecontacteerd door Netflix. Chris Pine mocht opnieuw de hoofdrol voor zich nemen in deze spektakelfilm over de periode na Braveheart. In dit waargebeurde verhaal speelt hij Robert The Bruce.

Robert The Bruce

Via zijn vader had Robert familiebanden met het vorig Schots vorstenhuis. Roberts grootvader was troonpretendent tijdens het dispuut (1290–1292) over de Schotse troon. De koning van Engeland Eduard I arbitreerde in deze kwestie en besliste in het voordeel van John Balliol die daarmee, tegen de wil van Robert en zijn aanhang, koning van Schotland zou worden. Toen Eduard steun vroeg van Balliol in zijn strijd tegen de Fransen, wisselde Balliol van kamp waarop Eduard, met de steun van Robert, Schotland binnenviel en Balliol in 1296 moest aftreden. — Wikipedia

Chris Pine

Robert the Bruce heeft spijt van zijn pact met de Engelse kongin Edward I en besluit om dan maar zelf de opstand te leiden die strijdt voor de Schotse onafhankelijkheid. Hij kroont zichzelf tot koning van Schotland en behaalt uiteindelijk de overwinning tegen de Engelsen. Deze film vertelt zijn verhaal.

Foto © Netfix / David Eustace

Mijn kinderhart smelt

Er valt wellicht één en ander te zeggen over deze film. Hij zal wel niet zo goed zijn als Braveheart en het blijft allemaal nogal oppervlakkig, maar om heel eerlijk te zijn, zal mij dat allemaal worst wezen. Als kind al was ik gefascineerd door ridders en zwaardgevechten. Het is dankzij Robin Hood, Ivanhoe en consoorten dat ik het medium film heb ontdekt en dat ik mezelf nu nog steeds beschouw als een filmfreak. Inderdaad, mij zal je geen slecht woord horen zeggen over deze spektakelfilm. Er zit romantiek, avontuur, drama en actie in. En vooral… veel, heel veel zwaardgevechten. Bovendien speelt de film zich af in Schotland, het mooiste land van Europa. En daar kan ik mij nu eens volledig in vinden zie.

Regie: David Mackenzie

Met: Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson, Florence Pugh, Billy Howle, Stephen Dillane & Tony Curran

--

--