PIXELS

Pedro Lema
Film & Theater
Published in
3 min readMay 4, 2017

Ik ben geen fan van Adam Sandler. In de remake van “The Longest Yard” kon hij mij nog enigszins bekoren maar van zijn andere films krijg ik steevast spontane braakneigingen. Groot was mijn verbazing toen ik afgelopen week in de media vernam dat Netflix een miljoenencontract heeft afgesloten met hem. Adam Sandler-films zijn blijkbaar hot. Razend populair ! En dan vooral bij het jonge publiek. Gezien Netflix vorige week (toevallig ?) ook de film “Pixels” toevoegde aan het aanbod, besloot ik de man nog een kans te geven. Eerlijk gezegd heeft de film al van sinds ik de trailer zag mijn interesse opgewekt. Ik ben geboren in de jaren 70 en ben dus net als de hoofdpersonages van de film opgegroeid met games als Galaga, Pac-Man, Centipede, Donkey Kong en noem maar op. Een dagje aan zee betekende voor mij tegelijk minstens een uurtje in het lunapark vertoeven. Dus… een film met aliens die deze alombekende games gebruiken om een invasie uit te voeren op onze planeet ? Laat maar komen die handel !

Het verhaal : Sam Brenner (Adam Sandler) ontdekt als tiener dat hij een talent heeft voor videogames. Op het wereldkampioenschap videogames verliest hij echter het finalespelletje Donkey Kong van Eddie Plant (Peter Dinklage) en hij besluit om videogames te laten voor wat ze zijn. Jaren later wordt de wereld plots aangevallen door aliens die zich transformeerden in de figuurtjes van de bekende videogames. Op deze manier wordt een marinebasis aangevallen door de ruimteschepen van Galaga en wordt New York plots het jachtterrein van een reusachtige Pac-Man. Sam kan zijn beste vriend Will Cooper (die op dat moment president van de USA is) overtuigen om gamers in te zetten in plaats van het leger tegen de Aliens. Maar enkel de beste zullen in staat zijn om deze taak op zich te nemen en daardoor wordt Sam verplicht om een bondgenootschap op te richten met zijn aartsvijand Eddie Plant.

Het verdict : Nee. Ook hier weet Adam Sandler mij niet te bekoren. Weer speelt hij één van zijn sullige typetjes waarbij je spontaan de neiging krijgt om alles wat in de buurt van uw stoel of zetel ligt naar het televisiescherm te gooien. Wordt het geen tijd om op pensioen te gaan, Adam ? De verhaallijn is flauw en voorspelbaar. De humor is van een niveau dat enkel iemand met een IQ lager dan 40 grappig vindt. De nevenpersonages acteren bar slecht en zijn totaal ongeloofwaardig (Kevin James als president van de USA ????). Enkel de speciale effecten houden de film nog een beetje recht maar die zijn te zeldzaam om de film te redden (waarom krijgen we de aanval van Galaga nauwelijks te zien ?). De oude videogames waren iedere munt van 5 frank waard die ik in het geldslot stopte. Deze film echter is nog geen munt van 1 frank waard. Goodbye Adam Sandler. Forever !

Originally published at medium.com on May 4, 2017.

--

--