The Scabs : Unplugged Power Off Tour

Geen commercieel gedoe

Pedro Lema
Film & Theater
3 min readMay 8, 2017

--

Ik was 18 jaar en was bezig aan mijn laatste schooljaar in het college te Avelgem. 2 klasgenoten van mij hadden een eigen rockgroepje en nodigden mij uit om eens een repetitie bij te wonen. Tijdens een dood moment zat de gitarist wat te experimenteren en speelde plotseling een heel aanstekelijk deuntje. Toen ik hem vroeg waar hij dat vandaan haalde, vertelde hij dat dit uit een nummer van de nieuwe CD (Royalty in Exile) kwam van The Scabs. Dat nummer was “I Need You”. De dag erna had hij de CD mee naar school en gaf hem aan mij om eens te luisteren. Toen ik hem thuis in mijn CD-speler stak, duurde het niet lang voor de versterker op 10 stond. Ik was meteen verkocht en haalde niet veel later mijn eigen exemplaar in de CD-winkel. En dat was het begin van vele jaren als grote fan van The Scabs. Samen met mijn vrienden heb ik talloze concerten bijgewoond. Iedere release van een nieuwe CD was een heugelijk moment en een reden om zo snel mogelijk het eerstvolgende concert bij te wonen. Met de jaren veranderde de vriendenkring (op enkele na) en de bezoeken aan concerten werden schaarser. En dan gebeurde het ondenkbare : The Scabs stopten er mee. Ook zij werden een dagje ouder en geraakten een beetje op elkaar uitgekeken. De CD’s werden af en toe nog eens uit de kast gehaald maar de magie van live concerten was voorbij. Gelukkig kruipt het bloed waar het niet gaan kan en zijn The Scabs intussen weer samen en aan het toeren. Onze geliefde basgitarist Fons Sijmons is er helaas niet meer bij maar dat mag de pret niet bederven. The Scabs toeren weer door Vlaanderen en daar moet iedere zichzelf respecterende fan van The Scabs bij zijn.

Het concert : Guy en de zijnen kozen voor een unplugged tour. Nu is het zo dat veel nummers van The Scabs startten als een akoestisch nummer en pas later een rockversie kregen. Ze hoefden dus niet veel moeite doen om een speellijst samen te stellen. Nummers die oorspronkelijk wel keiharde rockversies waren (Crime Wave, Robbin’ The Liquor Store, …) kregen een akoestisch jasje die volop gesmaakt werden door het publiek. De hiërarchie binnen The Scabs is ongewijzigd gebleven. Guy Swinnen is de frontman en hij neemt de touwjes in handen. Tussen de verschillende songs krijgen we enkele leuke anekdotes te horen uit het boek “Dirty Years Of Rocking Roll” met geregeld enkele grappige intermezzo’s van gitarist Willy Willy. Franky Saenen blijft zoals gewoonlijk de stille kracht achter het drumstel of piano en zegt weinig tot niets. Hij zit gewoon volop te genieten. En laten we de 2 nieuwe leden ook niet vergeten : Geert Schurmans en Wim Van Deuren. 2 muzikanten die barsten van het talent en met vol enthousiamse de 3 oude rotten vergezellen.

Het verdict : persoonlijk heb ik het meer voor The Scabs die de electrische gitaren doen knallen maar dit concert wist mij absoluut te bekoren. Het was leuk om de mannen nog eens aan het werk te zien en samen met andere fans te genieten. We kregen ook heel wat nieuw werk te horen en tot mijn vreugde hebben deze nummers de echte sound van The Scabs. Geen commercieel gedoe. De meerderheid van het publiek (gemiddelde leeftijd rond de 55 jaar !) genoot met volle teugen en The Scabs genoten mee. Missie geslaagd dus. En nu nog 1 keer rocken, Guy. Alstublieft ? Dankuwel.

--

--