Treurnis alom

Een warme gloed daalt neer over Cultuurkapel De Schaduw

Kurt Velghe
Film & Theater
3 min readOct 6, 2019

--

Ik hou wel van een vleugje romantiek, hoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik enig voorbehoud had toen ik richting Ardooie trok om daar Gloed te bewonderen, de nieuwste productie van Cultuurkapel De Schaduw. Griet (die meespeelt in het stuk) had me al gewaarschuwd dat dit echt verteltheater is en dat ik goed zou moeten luisteren. Ik was dus voorbereid, maar al na een paar minuten bleek mijn voorbehoud totaal ongegrond.

Cast en crew (vlnr. Eric Meirhaeghe, Bart Cafmeyer, Martine Geerinckx, Stefan Vancraeynest, Griet Soenens, Martijn … en op de grond Jonah Muylle)

Dieptragisch verhaal over vriendschap, trouw en liefde

Op zich gebeurt er bitter weinig op scène. We zien twee oudere mannen die elkaar na 41 jaar terugzien en een verbale oorlog beginnen over een verloren liefde van, inderdaad, 41 jaar geleden. Ook de voedster is van de partij en de geest van de vrouw waarover dit allemaal gaat. Het stuk is gebaseerd op Gloed, de klassieker van Sándor Márai. Vanaf minuut één word je meegesleept in dit dieptragische verhaal over vriendschap, trouw en liefde. Regisseur Eric Meirhaeghe is een meester in het zetten van de juiste sfeer. Achteraan zien we de half vergane toegangspoort tot het domein van hoofdpersonage Henrik. Er hangt wat rook en boven de scène hangen verdorde takken. De afgevallen bladeren liggen op de grond. De herfst lijkt in het land, maar ook de hoofdpersonages zijn in de herfst van hun leven.

Sprakeloos

Er wordt bovendien fantastisch geacteerd. De vier acteurs slagen erin om de archaïsche taal zodanig te debiteren dat je elk woord gelooft en meegesleept wordt in het verhaal van Henrik en Konrád. Bij momenten klinken de dialogen bijna als muziek. Ondanks het trage verhaal, zit er een soort ritmiek in het spel van de acteurs. Die zorgt ervoor dat de aandacht niet kan verslappen. Ze worden hierin natuurlijk schitterend bijgestaan door de pianist achter de poort. Nauwelijks zichtbaar, maar wel voortdurend aanwezig met zijn subtiele pianospel. Samen met de acteurs drijft hij de spanning op en laten ze het publiek sprakeloos achter na een prachtige toneelavond. Een aanrader voor iedereen die van warm literair theater houdt.

Regie: Eric Meirhaeghe

Met: Bart Cafmeyer, Stefan Vancraeynest, Griet Soenens, Martine Geerinckx & Martijn Devos

--

--