Filmdrømmene spirer

lars gandsø
Filmhøjskolen
Published in
2 min readAug 27, 2018

Et kuld nye elever er kommet til Filmhøjskolen Møn. De er nysgerrige, de er gode ved hinanden, og vi er allerede blevet meget glade for dem.

Nogle har prøvet meget, andre mindre, men fælles for dem alle er interessen for at udtrykke sig filmisk.

21-årige Katrine Majland Gornitzka‎ er en af de 25 elever, der netop er tjekket ind på Filmhøjskolen Møn. Hun har allerede erfaring med at skrive og instruere film, men hun har valgt at prøve kræfter med Filmhøjskolen Møn for at omgive sig med ligesindede; os der tænker, snakker og skaber film.

”Jeg søgte Filmhøjskolen Møn, fordi den har et kunstnerisk fokus. Selvom jeg allerede ved, at jeg vil lave fiktion, så vil jeg også gerne prøve andre fortælleformer af,” fortæller Katrine, der glæder sig til at prøve kræfter med dokumentar- og podcast-genren.

”Og så er det fedt med en masse lærere, der er aktive branchen. Jeg føler, at jeg mangler kontakt til branchen.”

Begyndelsen på en ny rejse

Det er kun et døgn siden, at eleverne tjekkede ind. Nogle har rigeligt i mødet med de andre elever, mens andre er sprængfyldt af gåpåmod for at få nogle skud i kassen.

”Alle er supersøde. Jeg glæder mig til at komme i gang med noget fagligt, og få stablet nogle projekter på benene med de andre elever.”

Eleverne bor på tomandsværelser i det vi kalder bo-huset, som lægger klods op af skolebygningen, hvor undervisning og filmproduktion foregår.

”Vi har fået et vildt hyggeligt værelse. Det føles allerede som et hjem, selvom både mig og min roomie har alt for mange ting med,” griner Katrine.

Læs mere om forløbet på Filmhøjskolens hjemmeside

--

--