Hoe de verkeersinformatie van Flitsmeister impact heeft op het verkeer

Roy Honders
Flitsmeister blog
Published in
3 min readMay 21, 2019

Sinds 4 februari 2019 ben ik, Roy, bezig met mijn afstudeerstage als software ontwikkelaar bij het backend team van Flitsmeister. 💪
Mijn onderzoeksopdracht is om manieren te vinden waarop de wegafsluitingen automatisch gedetecteerd kunnen worden.

Flitsmeister heeft veel informatie over flitsers, ongevallen, stilstaande voertuigen, wegafsluitingen en nog meer typen meldingen. Door de meldingen aan jou en de andere 1,5 miljoen gebruikers te tonen wordt er in het verkeer veel impact gegenereerd.

Als gebruiker van de app kan je geen wegafsluitingen melden. Het is natuurlijk het allerbeste wanneer wegafsluitingen automatisch gedetecteerd worden, waardoor alle wegafsluitingen bij ons bekend zijn. Zo word je netjes omgeleid.

Interne tool

Om zeker te kunnen weten dat een gedetecteerde wegafsluiting klopt, kijk ik naar de historische data. Daarvoor gebruik ik de volgende interne tool:

Flitsmeister — Atlas

Met behulp van deze tool worden naast historische- ook alle actieve meldingen in de app weergeven op de kaart.
Deze kunnen gefilterd worden op het type melding en op land. In het systeem worden de gearchiveerde meldingen weergegeven.

De actieve wegafsluitingen worden getoond aan de hand van lijnen.
Op het moment van schrijven bestaan deze uit 1.510 locaties wereldwijd, waarvan een aantal in Nederland.

De meldingen van files en flitsers worden altijd voorgelezen door de radiostations. Op de kaart zijn deze vanuit een ander perspectief te zien dan de lijst waaruit deze opgelezen worden.

Automatisch wegafsluitingen detecteren

Met de historische data van wegafsluitingen vergelijk ik de locatie en datum van een afsluiting die het systeem heeft gedetecteerd:

Wanneer mijn systeem bijvoorbeeld een wegafsluiting gevonden heeft op 11 februari 2019 om 18:14, kan ik aan de hand van de data in Atlas zien of de begin- en eindtijd klopt met wat het zou moeten zijn.
Wanneer dit altijd goed gaat kunnen uiteindelijk in de toekomst wegafsluitingen automatisch gedetecteerd worden die nog niet bekend waren in het systeem. Super handig!

Hoe werkt het systeem dat ik gebouwd heb?

Uit mijn onderzoek zijn een aantal manieren gekomen waarop de wegafsluitingen gedetecteerd kunnen worden.
Degene die wij gekozen hebben is om de floating car data te gebruiken.
Dit wordt op dit moment gebruikt om meldingen in de buurt te kunnen geven, van bijvoorbeeld de ambulances. Daarnaast wordt dit gebruikt om afremmend verkeer en files te detecteren.

Mijn systeem kijkt aan de hand van een polygoon van een stuk weg, bijvoorbeeld een oprit naar een snelweg, of er GPS punten zijn op dat stuk weg.
Dit wordt gevalideerd door te kijken of de richting klopt en of er minimaal twee punten op de weg zijn geweest.
Wanneer er een paar uur geen verkeer op dat stuk weg rijdt is er waarschijnlijk sprake van een wegafsluiting en zal dit gevalideerd worden.

De polygonen van de stukken weg worden automatisch gegenereerd op basis van de wegen database die Flitsmeister ter beschikking heeft.

Conclusie

Door de tool Atlas en het beschikbaar hebben van allerlei data kunnen er super toffe features gebouwd worden in de backend van Flitsmeister, zoals het automatisch detecteren van wegafsluitingen.
Hierdoor wordt de verkeersveiligheid verbeterd, want dan hoef jij die melding als automobilist niet te maken.
Ik ben dankbaar dat ik dit heb mogen doen als stageopdracht, want ik heb nu al ontzettend veel geleerd!

--

--

Roy Honders
Flitsmeister blog

Working as a frontend developer at Quintor. Currently writing short stories about tech.