Aankomsttijd en locatie delen

Milo Tolboom
Flitsmeister blog
Published in
3 min readJan 9, 2018

Hey! Ik ben Milo en ik loop sinds september stage bij Flitsmeister. Toen ik op de eerste dag op kantoor kwam, kreeg ik te horen wat voor een project ik zou gaan realiseren tijdens mijn stage. Dit was het delen van je reistijd via de app. Het project houdt in dat je vanuit de app een link kan sturen naar je vrienden of familie, zodat ze je locatie en aankomsttijd kunnen volgen via bijvoorbeeld WhatsApp. Vanaf het begin was ik erg enthousiast over dit project aangezien het veel raakvlakken heeft met de verschillende aspecten van programmeren, zoals App development, Backend, Databases, Websites en Servers. Erg vet allemaal maar ook lastig, want hoe zet je dit alles nou op zonder enige ervaring te hebben met de gebruikte programmeertalen of technieken?

Het realiseren van een idee

Waar moet ik beginnen? Hoe ga ik het uitwerken? Waar moet ik allemaal aan denken? Dit zijn de vragen die in mij opkwamen, maar door de hulp van mijn vriendelijke (en wijze) collega’s was het goed te doen. Ze hebben mij de goede kant op gestuurd en vanaf daar kon ik zelfstandig aan de slag.

Wow, het werkt!

Eerste versie van de website

Door te werken met de ontwikkelmethode SCRUM lever je elke paar weken een volledig werkend stuk software op. Ik begon dus met het simpelste van het simpelste: het doorsturen van een waarde vanaf de app naar de backend. Hier was nog niks spannends aan te zien, alles gebeurde nog op de achtergrond, maar naar mate het project vorderde was er steeds meer te zien hoe het project zich vormde. Dit uitte zich bijvoorbeeld op een bare-bones website waar alleen de huidige locatie van de gebruiker te zien was. Voor mij was dit een moeilijke opdracht, terwijl dit voor een gebruikers nog niet zo ingewikkeld lijkt.

Toen de basis van het onderliggende systeem klaar was kon ik mij gaan focussen op de website. Vanaf dat moment werd wat ik heb gemaakt pas goed gevisualiseerd en was ik toch best trots dat het allemaal werkt en er mooi uit ziet. 😄

Van werkend product tot toevoeging in de app

Het is een groot proces om van een werkend product naar de echte toevoeging in de app te gaan. Er gaan nog veel stappen aan vooraf zoals bijvoorbeeld het uitgebreid testen van de app, klaarzetten van servers en het submitten naar de App Store en Google Play. Nu alles klaar is om uitgebracht te worden, is het best spannend om de reacties van de gebruikers af te wachten!

Hoe werkt het delen van je aankomsttijd en locatie?

  • Open Flitsmeister en tik op je dashboard of kaartenscherm op het vergrootglas
  • Navigeer naar een bestemming, zoals bijvoorbeeld je thuis- of werkadres
  • Start de route en tik onderaan op de reis- en aankomsttijd
  • Klik op ‘Deel mijn locatie’. Het deelmenu wordt geopend waarbij je de link via bijv. Whatsapp kan delen
  • De ontvanger kan de link openen in een browser en daar je aankomsttijd en locatie bekijken, totdat jij het delen stopzet, op je bestemming aankomt of de app afsluit

--

--