Ik kan wel vragen om extra stof maar dan denk ik: wat krijg ik er voor terug?

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs
2 min readMay 25, 2016

Fragmenten uit een gesprek met Leander, student mbo

26 mei 2016

openDemocracy: business-light. CC BY SA.

De kwaliteit van de les hangt sterk af van de docent die je hebt. Soms vind ik een vak oninteressant, maar een goede docent kan het leuk maken. Ik vind het belangrijk dat docenten 100% committed zijn naar het onderwijs, alleen dan wordt het een succes.

Tijdens de lessen zit iedereen films te kijken. De docent ziet dat ook wel, maar biedt geen alternatief. Natuurlijk is persoonlijke motivatie belangrijk, en daar is ook ruimte voor. Als ik zou willen, zou ik zelf kunnen vragen om extra stof en elke docent zou me dat wel geven. Maar dan denk ik: wat krijg ik er voor terug? Ik hou wel van de makkelijke weg.

Als mbo’ers worden we in de maatschappij al snel als dom gezien. Met goede basiskennis voorkom je dat. Op dit moment zijn de basisvaardigheden als taal, rekenen en engels ver onder maat. Dat kun je verbeteren door meer toezicht te houden op de docenten die je aanneemt. Als je me vraagt hoe het mbo van de toekomst eruit moet zien, zeg ik: zorg maar dat de basis goed is en dan komt de rest vanzelf wel. Zonder goede basis zullen de andere vernieuwingen direct instorten.

--

--

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs

Concept developer, innovator, thinker. Interested in the intersection of technology & society, always from an end-user perspective.