Onderwijs heeft pas effect als een student intrinsiek gemotiveerd is

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs
2 min readMay 26, 2016

Fragmenten uit een gesprek met Mark Lentink, docent zorg & welzijn op Rijn IJssel

26 mei 2016

Duncan C: street art. CC BY NC

Naast mijn lessen aan ‘normale’ lessen aan leerlingen van niveau 2, heb ik samen met een collega de maatwerkgroep opgezet voor studenten die wel de capaciteit hebben een diploma te behalen maar vanwege multiproblematiek dreigden uit te vallen. We begeleiden ze op een manier die bij hun behoeften aansluit.

In ons traject leren studenten vooral in de praktijk. Ze komen minimaal 1 dag naar school en de rest van de tijd leren ze in de praktijk. Omdat ze vaak uit lastige thuissituaties komen, passen we het aan op hun behoeften. Uiteindelijk doorlopen onze studenten het reguliere programma en behalen ze een regulier diploma. Onze studenten krijgen veel vrijheid, maar zo snel ze daar misbruik van maken, komt er direct een gesprek.

Ik probeer de creativiteit van mijn studenten te stimuleren. Mijn insteek is: geef ze vertrouwen en dan krijg je veel mooie dingen terug. Als we tegen iets aanlopen, vraag ik: hoe zou jij het zelf oplossen? Soms komen ze zelf met oplossingen die ik niet voor mogen had gehouden. De bottomline is dat we studenten vertrouwen moeten geven in wie ze zijn en hen de mogelijkheid moeten bieden hun talenten te ontwikkelen. De rol die wij als mbo hebben bij de sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van studenten moeten we niet onderschatten.

--

--

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs

Concept developer, innovator, thinker. Interested in the intersection of technology & society, always from an end-user perspective.