Ons team, en eigenlijk de hele sector, is enorm vergrijzend. De gemiddelde leeftijd is 53

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs
2 min readMay 26, 2016

Fragmenten uit een gesprek met Rob Schrijver, docent verpleegkunde op Rijn IJssel

26 mei 2016

Afbeelding van Rob Schrijver. “Hier moet het gebeuren: de onderwijsvloer”

Op dit moment gaan we door een verandertraject. Ik vind het een interessant proces. Ik zit in een ontwikkelteam, we proberen RIJK-onderwijs in te voeren bij de sectie zorg & welzijn. Daarin worden we begeleid door een curriculumcoach. We worden uitgestuurd de locatie op, daar krijgen we goede ondersteuning in. Langzaam aan betrekken we steeds meer collega’s en ik merk dat veel van hen het spannend vindt.

Natuurlijk is er ook altijd een groep die de zaken liever laat zoals ze op dit moment zijn. Dit merk ik ook bij allerlei beslissingen die vanuit de overheid gemaakt worden. Die zijn niet altijd slecht natuurlijk, veel beslissingen hebben zeker effect op de werkvloer, alleen niet altijd de gewenste. Zoals nu de invoering van het lerarenregister dat verplicht wordt. Volgens mij gaat het in de praktijk betekenen dat een aantal mbo-docenten denkt: ik ga iets anders doen, geen zin in die verplichting.

Het is natuurlijk niet zo dat de overheid besluit en wij moeten volgen. Er zijn zeker wel inspraakmogelijkheden, maar daar moet je gebruik van maken. Ik merk dat het lang niet altijd bij iedereen bekend is. Daarnaast is een reden om geen actie te ondernemen vaak praktisch: je zit in de waan van de dag. Je weet al dat het een enorm stroperig proces gaat worden waarvan de resultaten vaak klein zijn terwijl je er veel moeite in moet stoppen.

Iedereen heeft het idee iets te mogen zeggen over wat er in onderwijsland gebeurt. Het effect is dat processen veel langzamer verlopen omdat de lijnen niet altijd duidelijk zijn. En nu het effect van social media zo groot is, wordt dat alleen maar meer.

--

--

Tessa Askamp
forum-beroepsonderwijs

Concept developer, innovator, thinker. Interested in the intersection of technology & society, always from an end-user perspective.