Ηγεσία & Μητρότητα

FPower
FPower
Published in
7 min readNov 8, 2018

Μέρος 1 από 3

Ένα αφιέρωμα του #FPower σε συνεργασία με τη Νίκη Σωτηροπούλου.

Ρωτήσαμε γυναίκες επαγγελματίες:

1) “Πως και πότε ανακοίνωσες την εγκυμοσύνη σου; Υπάρχει κάποιο tip που θα μπορούσες να μοιραστείς;”

2) “ Όταν επέστρεψες στην εργασία σου μετά την γέννα είχες διαφορετική αντιμετώπιση από τους συναδέλφους και τους συνεργάτες σου; Και αν ναι, τι είδους;”

Design by rakun

Σε μια κοινωνία όπου το βάρος της ανατροφής παιδιών ανατίθεται κατά μεγάλη πλειοψηφία -αν όχι ολοκληρωτικά- στη γυναίκα, συχνά η άνοδος σε ηγετικές θέσεις διακόπτεται ή εμποδίζεται, ειδικά σε εργασιακά περιβάλλοντα μη υποστηρικτικά προς τις εργαζόμενες μητέρες. Ιστορίες κυκλοφορούν πολλές, κυρίως από στόμα σε στόμα και συνήθως μόνο μεταξύ γυναικών και ακόμα πιο συγκεκριμένα, μητέρων.

Εμείς στο FPower, με την πολύτιμη συνεργασία της Νίκης Σωτηροπούλου, Senior Account Director στην MRM//McCann, αποφασίσαμε να ρωτήσουμε μητέρες σε ηγετικές θέσεις ποια ήταν η εμπειρία τους, έτσι ώστε γυναίκες με υψηλές επαγγελματικές φιλοδοξίες που επιθυμούν και να αποκτήσουν οικογένεια, να έχουν παραδείγματα από πραγματικές εμπειρίες.

Το αφιέρωμα αποτελείται από 3 μέρη. Κάθε μέρος αντιστοιχεί σε μία-δύο ερωτήσεις, στις οποίες έχουμε συλλέξει απαντήσεις από τις εξής γυναίκες:

  • Angelina Desilla, Deputy General Manager, Greece, Publicis One
  • Anonymous
  • Aspa Tsamadi, Founder & Editor, Aspa Online; Consultant
  • Lela Dritsa, Co-founder, Nannuka
  • Maria Dimopoulou, Βusiness Unit Director, Asset Ogilvy Public Relations
  • Niki Sotiropoulou, Senior Account Director, MRM//McCann
  • Nileta Kotsikou, MArch, Architect Engineer, Designer

‘Πώς και πότε ανακοίνωσες την εγκυμοσύνη σου; Υπάρχει κάποιο tip που θα μπορούσες να μοιραστείς;’

Angelina Desilla: Ανακοίνωσα την εγκυμοσύνη μου όταν ήμουν έτοιμη εγώ να το κάνω. Ομολογώ ότι ήμουν διστακτική πριν το ανακοινώσω, καθώς δε γνώριζα τι αντιμετώπιση θα έχω. Είχα ακούσει πολλά για τις πιθανές αντιδράσεις με τις οποίες μπορεί να έρθει αντιμέτωπη μια έγκυος.

Το διάστημα της εγκυμοσύνης είναι μια πολύ ευαίσθητη εποχή για εμάς τις γυναίκες. Οι ορμόνες μας χορεύουν σάμπα, το σώμα μας αλλάζει, το μυαλό τρέχει με χίλια και ξαφνικά βρισκόμαστε στο επίκεντρο συζητήσεων, για καλούς και για κακούς λόγους. Πιστεύω ότι ο μόνος τρόπος να ανταπεξέλθει κανείς, είναι να αποδεχθεί ότι ξεκινάει το πιο σημαντικό project στη ζωή και ότι αυτό πρέπει να πάρει προτεραιότητα. Όλα τα άλλα θα πρέπει να ακολουθήσουν, υπάρχει πάντα ο χρόνος να τα χειριστείς αργότερα.

Anonymous: Ανακοίνωσα την εγκυμοσύνη μου όταν ήμουν σχεδόν 5 μηνών. Πιστεύω ότι οι γυναίκες πρέπει να μοιράζονται αυτό το χαρμόσυνο γεγονός όταν είναι έτοιμες και δεν οφείλουν να ακολουθούν κάποιο συγκεκριμένο timeline το οποίο επιβάλει το οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον.

Aspa Tsamadi: Όταν έμεινα έγκυος στην πρώτη μου κόρη βρισκόμουν σε μεταβατική περίοδο. Είχα πρόσφατα επιστρέψει από το εξωτερικό και
προσπαθούσα να αποφασίσω ποιο θα ήταν το επόμενο επαγγελματικό
μου βήμα. Έτσι δεν χρειάστηκε να ανακοινώσω την εγκυμοσύνη μου σε
εργασιακό περιβάλλον.

Lela Dritsa: Ήμουν από τις τυχερές που εργαζόμουν σε οικογενειακή εταιρεία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μου, οπότε μόνο ενθουσιασμό και κατανόηση τους γέμισε η ανακοίνωσή της. Ήταν για μένα ευτυχές ότι μπορούσα να συνδυάσω τη χαρά της εγκυμοσύνης μου και την προετοιμασία μου για τη μητρότητα με τη διάθεση να είμαι δημιουργική και παραγωγική- γι’ αυτό και εργαζόμουν μέχρι τον όγδοο μήνα. Νομίζω μόνο καλό έκανε και σε εμένα και στη ζωή που έφερα μέσα μου.

Όσο για tip ως προς την ανακοίνωση της εγκυμοσύνης στον χώρο εργασίας από μία μέλλουσα μαμά; Είναι ένα υπέροχο γεγονός και καμία μέλλουσα μαμά δεν θα πρέπει να αισθάνεται αμηχανία πολύ περισσότερο ενοχές για αυτή την τόσο σημαντική μετάβαση στην ζωή της. Οι σύγχρονες εταιρείες μόνο να ωφεληθούν έχουν από την ενέργεια και τη δυναμική μιας εργαζόμενης μαμάς- το πιστεύω αυτό βαθιά!

Maria Dimopoulou: Η αλήθεια είναι ότι λόγω της φύσης της δικής μου εγκυμοσύνης — δίδυμη κύηση άρα εξαρχής επαπειλούμενη κ αρκετά πιο απαιτητική από όσο μια απλή- το ανακοίνωσα νωρίτερα από ό,τι γίνεται συνήθως, μόλις στους 2 μήνες. Το άγχος μιας γυναίκας που πρόκειται να γίνει μητέρα και που ταυτόχρονα θέλει να μείνει δυνατή στον επαγγελματικό στίβο είναι μια πραγματικότητα, είτε εργάζεται σε ένα family friendly περιβάλλον, είτε όχι.

Η συμβουλή που έχω να δώσω -και την οποία κατάλαβα αφού έγινα μαμά- είναι μια: Oι φιλοδοξίες δεν αλλάζουν επειδή έρχεται ένα παιδί, ούτε ο χαρακτήρας, ούτε η δυναμική, αυτό που αλλάζει είναι οι προτεραιότητες και πάλι επειδή μοιράζονται πλέον σε 2 τομείς. Με αυτή τη σιγουριά θα πρέπει μια γυναίκα να ανακοινώνει μια εγκυμοσύνη, μιας και αν πραγματικά θέλει να παραμείνει ανταγωνιστική και ενεργή επαγγελματικά, εν καιρώ, θα το καταφέρει.

Niki Sotiropoulou: Την εγκυμοσύνη μου την ανακοίνωσα μετά την Α’ αυχενική, για να έχω σιγουρευτεί ότι είναι όλα καλά. Ήμουν πολύ τυχερή γιατί η εταιρεία που εργάζομαι στηρίζει τις εγκυμονούσες. Αλλά επειδή γνωρίζω πολλές εταιρείες που δεν στηρίζουν την εγκυμοσύνη και πολλές κοπέλες φοβούνται να το ανακοινώσουν, θεωρώ ότι το καλύτερο tip που θα μπορούσα να δώσω είναι να το ανακοινώσουν όταν είναι έτοιμες. Ο νόμος είναι με το μέρος μας, καθώς μας προστατεύει κατά την περίοδο της κύησης.

Nileta Kotsikou: Με εμένα τα πράγματα έγιναν καπως διαφορετικά αφου έπιασα δουλειά στον 3ο μήνα της εγκυμοσύνης μου. Έψαχνα καιρό και τότε εμφανίστηκε η ευκαιρία. Μολις μου ανακοίνωσαν πως ήθελαν να συνεργαστούμε τους ανέφερα και εγώ για την εγκυμοσύνη μου. Νομίζω είμαι η μοναδική έγκυος που προσλήφθηκε εν μέσω κρίσης στην Ελλάδα! Στην δεύτερη εγκυμοσύνη το ανακοίνωσα μόλις έκλεισα και τον τρίτο μήνα κύησης — που είναι και όταν ξεκίνησα να το ανακοινώνω και στο ευρύτερο φιλικό περιβάλλον.

Νομίζω η καλύτερη συμβουλή είναι να είσαι ειλικρινής και να ενημερώνεις το επαγγελματικό σου περιβάλλον όταν νιώθεις έτοιμη να μοιραστείς τα νέα αυτά. Χωρίς να φοβάσαι για την δουλειά σου, για το πώς θα το πάρουν οι άλλοι και αν θα αλλάξει ο τρόπος που σε αντιμετωπίζουν. Αν δείξεις ότι φοβάσαι ή ότι θεωρείς πως έχεις κάνει κάτι ‘κακό’ τότε και οι άλλοι θα ενστερνιστούν την άποψη σου.

Design by rakun

Όταν επέστρεψες στην εργασία σου μετά την γέννα είχες διαφορετική αντιμετώπιση από τους συναδέλφους και τους συνεργάτες σου; Και αν ναι, τι είδους;

Angelina Desilla: Οι συνάδελφοί μου, η ομάδα μου, όλοι με αντιμετώπισαν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως και πριν. Το τότε μάνατζμεντ όμως με αντιμετώπισε μάλλον διαφορετικά. Μετά την επιστροφή μου στη δουλειά δεν πήρα ούτε μια ώρα από το ωράριο μητρότητας γιατί διαισθανόμουν ότι έπρεπε να εργαστώ σκληρά για να ξανακερδίσω το ρόλο μου, την κεκτημένη μου θέση. Το κατάφερα και βγήκα πιο δυνατή από όλη τη διαδικασία, αλλά αναρωτιέμαι γιατί έπρεπε να γίνει αυτό αφού εγώ δεν είχα αλλάξει ούτε στόχο, ούτε προοπτική, ούτε σταμάτησα να προσπαθώ.

Anonymous: Δεν άλλαξε καθόλου το carreer path άλλαξαν όμως οι συνθήκες με τις οποίες αντιμετώπιζα την εργασία καθώς προσπάθησα να μειώσω τον χρόνο που σπαταλούσα μέσα στην ημέρα για να τον αξιοποιήσω με το παιδί.

Aspa Tsamadi: Όταν γεννήθηκε η κόρη μου, πήρα τη συνειδητή απόφαση να τη μεγαλώσω εγώ μέχρι να πάει σχολείο. Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η δεύτερή μου κόρη. Έτσι δεν έχω ζήσει τις δυσκολίες που ζουν οι νέες μαμάδες επιστρέφοντας στην εργασία. Καθώς όμως οι κόρες μου πλησίαζαν σε ηλικία που θα πήγαιναν σχολείο, έζησα την αγωνία του «τι θα κάνω και πού θα βρω δουλειά». Πίστευα στον εαυτό μου, αλλά με αναστάτωνε η ιδέα ότι έπρεπε να πείσω κάποιον για την αξία μου, όταν είχα μείνει εκτός εργασίας για μία πενταετία.

Τελικά η δημιουργία και η ανάπτυξη του blog μου, μού έδωσε την επιλογή να μετατρέψω το χόμπι μου σε επάγγελμα και να μη χρειαστεί να αναζητήσω δουλειά.

Lela Dritsa: Ο χρόνος μου έγινε αυτομάτως πιο πολύτιμος και έτσι έδινα προτεραιότητα σε πράγματα που είχαν να μου πουν κάτι και να κάνουν τη διαφορά. Δεν είχε κανένα νόημα πια να επενδύω χρόνο, resources και δέσμευση σε projects τα οποία δεν με κινητοποιούσαν ολόψυχα. Ακόμα, χρειάστηκε να κάνω περισσότερα πράγματα σε λιγότερο χρόνο κι αυτό με έκανε πιο ευρηματική και αποτελεσματική- πολύ σημαντικά life skills στα οποία ίσως θα αργούσα να φτάσω αλλιώς. Αληθινά πιστεύω ότι “motherhood is a great leadership training”, το βλέπω καθημερινά στην πράξη.

Maria Dimopoulou: Έχω την τύχη να δουλεύω σε μια εταιρεία που σέβεται το θεσμό της οικογένειας, οπότε, αυτό που άλλαξε ήταν προς το καλύτερο, καθώς υπάρχει μεγαλύτερη κατανόηση και ελαστικότητα για οποτεδήποτε χρειάζεται να λείψω για θέματα των παιδιών. Αυτό που επίσης παρατήρησα είναι ότι στην αρχή, υπήρξε μια προσπάθεια να μην αναλαμβάνω πολύ απαιτητικά Projects για να έχω χρόνο για το σπίτι, κάτι που δεν μου ταίριαξε, οπότε πολύ γρήγορα επανήλθαν τα πράγματα εκεί που ήταν πριν. Επίσης, να πω εδώ, ότι η εταιρεία μου, μου ανακοίνωσε μια πολύ σημαντική προαγωγή, όσο εγώ διένυα τον τέταρτο μήνα της εγκυμοσύνης μου κάτι που αποδεικνύει περίτρανα ότι υπάρχουν εταιρείες που πιστεύουν στη γυναίκα, με ή χωρίς παιδιά!

Niki Sotiropoulou: Οι επαγγελματικοί στόχοι μου δεν άλλαξαν, οι προτεραιότητες της ζωής μου όμως άλλαξαν. Είναι πλέον πολύ σημαντικό να ορίζω τον χρόνο μου, έτσι ώστε να βλέπω τα παιδιά μου. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι αφήνω την επαγγελματική μου ζωή να πάει πίσω. Αντιθέτως, τώρα μπορώ να αξιοποιώ τον χρόνο μου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έχω μάθει να λέω όχι σε κάποια πράγματα, χωρίς αυτό να σημαίνει πώς δεν είμαι συνεπής.

Πιστεύω πώς με σκληρή δουλειά και σωστή αξιοποίηση χρόνου, μπορούμε να κρατάμε τους στοχους μας. Γιατί είναι πολύ σημαντικό να είμαστε ευτυχισμένες στην επαγγελματική μας ζωή για να είμαστε και στην προσωπική μας. Και το αντίθετο. H μητρότητα μου έδωσε νομίζω την δυνατότητα να εστιάζω στα σημαντικά πράγματα και να μην αγχώνομαι τόσο πολύ για τα ασήμανατα.

Nileta Kotsikou: Πλέον βλεπω τα πράγματα πιο ψύχραιμα και τα αξιoλογώ διαφορετικά. Δεν πνίγομαι στην λεπτομέρεια και ίσως τα βλέπω κάπως αποστασιοποιημένα. Οι στόχοι μου δεν έχουν αλλάξει αλλά έχω επίγνωση πως δεν έχω τον ίδιο χρόνο να τους πετύχω ή να δουλέψω για αυτούς. Συνεπώς θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος και η μέθοδος μου στην στην επίτευξη αυτών και στην δουλεια γενικότερα.

🎁 H Nannuka στα πλαίσια του project αυτού προσφέρει έκπτωση για τις υπηρεσίες της με τον κωδικό FPOWER🎁

Μείνετε συντονισμένες/-οι για τα επόμενα μέρη!

Ακολουθήστε το #FPower:

--

--

FPower
FPower
Editor for

Empowering Female Leaders of Greece | #FPower