Intelligent food

Frank van Rest
Frank’s Blog
Published in
2 min readSep 5, 2014

Terwijl ik in training was voor de Ironman Triathlon heb ik veel geleerd over voeding en gezondheid. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat daar nog enorme stappen te zetten zijn. Als ik nu door een supermarkt loop zie ik dat meer dan 95% van de producten simpelweg ongezond zijn. En als ik dan zie welke producten in de winkelwagentjes verdwijnen is dat zeker niet die overige 5%.

Dit is misschien niet echt nieuws, maar ik heb het gevoel dat wordt onderschat hoeveel effect voeding kan hebben op je leven.

Het is belangrijker om genoeg gezond voedsel binnen te krijgen. Belangrijker dan voorkomen dat je teveel ongezonde dingen binnenkrijgt. Je gaat ook vanzelf minder ongezonde dingen eten als je al volzit van de gezonde dingen.

Het zit niet in de Nederlandse cultuur om veel tijd te besteden aan voeding. Hierdoor is het moeilijk om binnen deze cultuur een gezond voeding te garanderen.

Het blijkt dat voeding die we miljoenen jaren geleden gebruikten, toen we nog jagers en verzamelaars waren, het gezonds zijn voor ons. Dit is dus noten, fruit en groenten en vlees. Zodra we land gingen verbouwen, kwamen we in contact met graan, aardappelen, rijst. Deze producten hebben enorme energiewaarde, eigenlijk te veel van het goede. Als je wilt afvallen stop dan zo snel mogelijk met het eten van pasta, rijst en aardappelen. Suikers hebben een nog hogere energiewaarde, wat voor energiepieken zorgt. Als je ochtends een zoet ontbijt neemt, wil je de hele dag meer zoetigheden. Je leeft dan van piek naar piek, met de bijbehorende dalen.

Tegenwoordig is het mogelijk om middels wearables je energieverbruik aardig goed in te kunnen schatten. Daarom zou het mogelijk moeten zijn om ook je energiebehoefte in beeld te brengen. Door dit te combineren met slimme en meetbare energie inname, wordt het heel eenvoudig om overconsumptie (oorzaak van obesitas) te voorkomen.

Stel je een horloge voor dat je energieverbruik bijhoudt en waarop je aangeeft hoeveel energie je inneemt. Het horloge kan met een groen en rood lampje aangeven of je nog wat kan eten of niet.

Idealiter zorgt een dergelijk systeem ook voor een goede balans van vitamine, mineralen, eiwitten en vocht. Gevolg is dat je lichaam altijd volledig doorvoed (maar nooit overvoed) is. Dit zal enorme positieve effecten hebben op de ontwikkeling van het fysieke en mentale stelsel. Als we dit combineren met de slimme slaapmeters die inmiddels al op de markt zijn waardoor rust ook gemeten en geoptimaliseerd kan worden, zullen de effecten nog weer groter zijn.

Ik geloof dat we hierop afstevenen en het kan mij niet snel genoeg gaan. De onwetendheid over de status van mijn lichaam frustreert me geregeld.

Een van de gevolgen van deze toekomst is dat we voeding niet meer gaan selecteren op smaak maar op voedingswaarde: brengt deze maaltijd mij wat ik nu nodig heb? Ik zie daar een enorme kans voor slimme ondernemers. Ik wil een App die meet welke voedingsstoffen het me ontbreekt en me daarna een maaltijd doet bezorgen die daar precies aan voldoet.

Toevoeging:
Interessant science fiction verhaal uit de comments hieronder.

--

--

Frank van Rest
Frank’s Blog

Cofounder @ Dedact, Tech, Ironman - Triathlon, Mathematics.