Proč a jak vzít svůj život a zdraví do vlastních rukou

Co se mi stalo?

Petr Liška
Freedom as a service
5 min readAug 14, 2019

--

Od mala miluju sport, pohyb a fotbal. Před dvěma lety mi byla diagnostikována patella tendinidis, kvůli které jsem ve své vášni nemohl pokračovat. Patella tendinidis (skokanské koleno/zánět podkolenní šlachy) je poranění spodní části kolene, na které působí obrovské tlaky a tahy stehenních svalů. I mírná nerovnováha může způsobit přetížení a dlouhodobé přetěžování pak zánět. Podobným poraněním trpěli i slavní fotbalisté jako třeba Tomáš Rosický. On sám patellu léčil přibližně 2 roky pod dohledem nejlepší doktorů na světě. Mezi běžně předepisovanou léčbu patří zafixování nohy pomocí dlahy, kortikoidové injekce nebo rázové vlny.

Problémy západní medicíny

Dovednosti a možnosti současné západní medicíny jsou dechberoucí. Transplantace srdce? Operace oční sítnice? Záchrany životů visících takřka na vlásku? Jenže jsou oblasti, kde jsou všichni doktoři bezradní — neakutní problémy, které vznikají dlouhodobě a mají komplexní příčiny. Mezi takové choroby patří deprese, migrény, rakoviny nebo třeba záněty. Všechny takové choroby ale léčí doktoři tak, jako by byly akutní: léčí symptomy místo příčin a předepisují antidepresiva nebo třeba kortikoidy — odstraňují tak akutní problém — bolest. Příčina ovšem nadále zůstává.

Samozřejmě to nelze říct o všech doktorech, bohužel i uvědomělý doktor vám nejspíše nedokáže pomoci. Tak běžte občas na procházku. Dělejte tento cvik — 10 opakováních každé druhé ráno … Tělo je neuvěřitelný stroj skládající se z obrovského množství částí, které jsou navzájem propojeny a navzájem se ovlivňují. Tělo je také přímo ovlivňováno myslí (a naopak). Navíc je každé tělo jiné.

Jak vzít své zdraví do svých rukou a vyléčit se?

Účinný návod na uzdravení nelze předepsat na míru, účinný návod si musíte vytvořit sami.

Ale když to neví studovaný doktor, tak jak to mám vědět já? Tou ironií na tom všem je, že vy víte úplně přesně, co máte dělat! Respektive vaše tělo to ví. Ono nám to také celou dobu říká — vysílá různé signály a alarmy — jako třeba bolest. My ale signál přes neustále rozptýlenou mysl nevnímáme, nebo co je ještě hůře — signály vypneme prášky proti bolesti s uspokojujícím přesvědčením, že tělo léčíme. Nemyslete si, ono tělo vydrží opravdu hodně, jenže i ten nejgeniálnější stroj na světě se špatným používáním jednou porouchá.

Postup je následující: vnímat svoje tělo, učit se a odebírat špatné vzorce chování a naopak podporovat ty dobré. Směšně jednoduché, ale také neskutečně složité. Ona už ta vnímavost je pekelně složitá.

Vnímavost (mindfulness)

Přemítání nad minulostí, nebo plánování budoucnosti — lidská mysl je neustále zaneprázdněna do takové míry, že zapomíná na přítomnost. Přestože vlastně nic jiného neexistuje, než to co je doopravdy T E Ď. Kdy naposledy jste běhali bez písniček v uších a jen vnímali každý dotyk chodidel se zemí? Jak dlouho po probuzení koukáte do svého chytrého telefonu? Kdy jste naposledy zavřeli oči a vnímali postupně každou část těla?

https://www.uhs.umich.edu/files/uhs/field/image/Mindfulness.jpg

Mindfulness (vnímavost) je druh meditace, která trénuje schopnost prožívat přítomný okamžik. Praktikuje se zpravidla v sedě se zavřenýma očima a je schopna vás mimo jiné naučit práci s vlastními pozitivními i negativními myšlenkami, pocity a strachy. Já osobně jsem se učil mindfulness pomocí aplikace Headspace, kde vás meditací provází zkušený odborník směrem k lepšímu sebepoznání.

Učení a zavádění změn chování

Ve chvíli kdy umíme vnímat a chápat své vlastní tělo, stačí experimentovat se svým vlastním chováním a upravovat ho podle odezvy. Kromě čerpání z nekonečného vědění na internetu jsem začal chodit na fyzio-rehabilitace, které však probíhaly v trochu netradičním — konzultačním stylu. Tyto konzultace mi pomohly vyjasnit otázky ohledně fungování těla a dalších spojitostí — doktora jsem vyměnil za průvodce.

Na co jsem přišel a co mě uzdravilo?
Zpětně se všechno to vědění zdá naivní a jasné. Jsem si dokonce jistý, že jsem o těchto radách několikrát četl, nebo mi o nich někdo říkal — jenže některé poznání je nepředatelné a je nutné si ho vyzkoušet na vlastní kůži.

Až v průběhu léčení mi třeba došlo, jak je pohyb pro tělo přirozený. A to jakýkoliv pohyb — ať už od toho nejzákladnějšího: chůze, běh, plavání, až třeba po veslování, jízdu na kole, lezení po zemi nebo po lezeckých zdech. Stojky, hvězdy, visy, holubičky. Třeba každou půlhodinu. Tělo se chce hýbat a chce se hýbat často a rozmanitě.

Na druhou stranu je nutné pohyb kompenzovat odpočinkem a relaxací, což je také nedílná součást výkonu. Pochopit tento bod mi bohužel trvalo až moc dlouho. Vždy jsem byl zaměřený na výkon a přišlo mi, že když svaly nebolí, nebo že když nejedu na doraz, tak že ztrácím. Opak je ale pravdou — pohyb a odpočinek musí být vyvážený a jeden bez druhého jsou bezcenný. Do odpočinku řadím i (auto)masáže, kvalitní spánek a strečing. Strečing upřednostňuji náhodný a kreativní — prostě se snažím tělo uvést do různých pozic a prodýchávat napětí — žádná strojenost a opakování v sériích. Třeba při čekání na autobus.

Stejně tak jako je nutné vyvažovat pohyb a odpočinek, je také nutné mít vyvážené tělo samotné. Stabilita a rovnováhá vychází z chodidel — pokud jsou zanedbána chodidla, problémy se mohou projevit třeba bolavými zády, nebo zanícenou šlachou. Zdravá chodidla zajistí vhodná obuv, balanční cviky, masáže nebo třeba chůze v trávě. Už jste zkoušeli jít v lese na boso?

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2019/01/Jan01_04_153081592.jpg

Vyšší princip

Za poslední dva roky jsem vyléčil patellu tendinidis do stavu, kdy mohu zase bez bolesti hrát fotbal. Mnohem více si ale vážím té zkušenosti a možnosti přijít s (podle mého) univerzálněji aplikovatelným přístupem.

Zánět mé patelly byl pouze důsledek způsobený komplexními příčinami — v mém případě špatnými pohybovými vzory a obecnou disbalancí. Návod na uzdravení mi nikdo nedal a nejspíše dát ani nemohl — řešení jsem si musel vytvořit sám — pomocí vlastního vnímání, experimentování a úprav vzorů chování.

Jsem přesvědčen, že některé nemoci si můžeme vyléčit jen my sami. Dokonce věřím, že tento princip lze zobecnit i na další části života mimo zdraví. I jiné komplexní problémy delegujeme na odborníky s vírou, že nám dají nějakou zaručenou radu nebo zkratku k cíli. Bohužel tak to nefunguje.

Jak být zdravý?
Jak žít naplněný život?
Jak být spravedlivý?
Jak být moudrý?
Jak být spokojený?
Jak být šťastný?

Odpovědi na tyto otázky vám nedá nikdo jiný kromě vás, ba co víc — vše už nejspíše víte, jen si to třeba zatím neuvědomujete.

--

--