Er innovasjon egentlig best i store organisasjoner?

Simen Rudi
Fremtind

--

Av: Svein Skovly, leder for Innovasjon i Fremtind.

I årets første Fremtind-Meetup, 20. januar, spør vi om innovasjon egentlig er best i store organisasjoner. Hadde du spurt meg for noen få år siden, da innovasjon for fullt ble satt på agendaen i en rekke bransjer, hadde nok svaret vært «Nei, selvsagt ikke». Men, som så ofte ellers blir bildet mer nyansert med økt erfaring og innsikt.

Der jeg tidligere har vært skråsikker er jeg nå mer i tvil. Samtidig tviler jeg ikke på at viktige forutsetninger må være på plass for at de store virksomhetene skal lykkes med innovasjon. Den, etter mitt syn, aller viktigste forutsetningen er god forankring av mål og rammer for innovasjonsarbeidet — og da helt til topps i den øverste toppledelsen.

Små og store virksomheter har nok mange av de samme suksessfaktorene for å lykkes. Eksempelvis ildsjeler som virkelig brenner for tjenestene eller produktene om skal utvikles. Om de store virksomhetene evner å bruke organisasjonens samlede kompetanse i vurderingen av innovasjonsinitiativ kan det øke sannsynligheten for suksess med initiativene de velger å satse på. Erfaringsmessig er mange løsninger vi får presentert utenfra idéer vi selv har hatt og valgt bort fordi det kommersielle rasjonalet er ikke er til stede.

Fremtind sitt kjøp av Fjellinjen Utsteder, høsten 2020, fremstår kanskje for mange som bare det — ett oppkjøp. For oss i Fremtind handler det vel så mye som innovasjon.

Nå skal norske bilister få oppleve en enklere og tryggere bilhverdag gjennom DNB og SpareBank 1-bankene. Gjennom oppkjøpet har vi også erfart verdien av å ha et bredt spekter av kompetanse å spille på. Jeg forteller mer om det 20. januar.

Jeg ser frem til å dele mine historier på Meetup. Jeg gleder meg også til å høre de spennende historiene som Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps og Yngvar Ugland, forbrukerteknolog og leder for DNB NewTechLab forteller. I tillegg forventer jeg å møte et engasjert publikum som bidrar til mer innsikt og forståelse.

Kanskje vi også finner ut av når innovasjon er best i store organisasjoner — og når det er en fordel å være liten.

--

--