Hvordan er det å jobbe med utvikling av en app?

Ida Sletholt
Fremtind
Published in
4 min readMar 11, 2019

Spinnteamet har siden høsten 2016 jobbet med sensorteknologi fra bil og har utviklet og videreutviklet Spinn-appen med nye tjenester og funksjoner.

Appen samler kjøredata fra sensorer i brukerens bil for å tilby smart bilforsikring: en bruksbasert forsikring som belønner gode sjåfører.

Spinn-teamet er en sammensatt gjeng som består av fullstack utviklere, front end utviklere for IOS og Android, designer, data scientist, testleder og systemeier.

Dette er en engasjert gjeng som skjønner viktigheten i det de driver med, og jobber kontinuerlig med å videreutvikle og forbedre løsningen slik at brukerne kan ha glede av den.

Vi har tatt en prat med ett par av utviklerne som har vært med på å lage spinn-appen.

Hvem er du?

Erling Fjelstad, har jobbet i SpareBank1 Forsikring i 1 år og 4 mnd. Jobber som Android utvikler for Spinn. Arkitekt som tar ansvar for de store linjene.

Hva er det beste med å jobbe som utvikler?

Det beste å jobbe som utvikler er å løse problemer og den satisfaction man får etter å ha løst et problem man har sittet med en stund. Det plager meg og jeg går og tenker på det hele dagen. Jeg vet ikke hvor mange problemer jeg har løst i dusjen, det er der jeg har løst mesteparten av problemene som utvikler. Noe annet som er bra er at man får mye frihet til å jobbe hvor man vil og når man vil.

Hva fikk deg til å begynne med koding?

Jeg har en hel familie som er it-tekniske, så jeg tok en sjanse og hoppet på et studie som dataingeniør. Jeg tenke jeg prøver dette her og ser hvordan dette funker. Syntes det var helt okey fram til jeg prøvde mobilutvikling siste halvår av bacheloren min Jeg ble bitt av basillen siden da og endte med å skrive en masteroppgave for Android-programmering.

Hva er dine råd til en nyutdannet utvikler eller en som har lyst til å bli det?

Vær læringsvillig, spørre mange spørsmål, og være interessert. Det handler om den indre motivasjon. Da er da man kan bli god!

Hvordan ser en typisk dag for deg på jobb?

Programmering, møter og samtaler om noe teknisk som ofte sklir ut til å prate om noe helt annet. Lunsj, mer programmering, og forhåpentligvis en liten «prank» på Arne (Systemeier og kollega) en gang i måneden.

Hvem er du?

Susanne Moseby og jeg har jobbet som utvikler 7/8 år.

Hvor lenge har du jobbet med tjenesten?

Jeg har jobbet med tjenesten i ca. ett år. Og dette er andre gangen jeg er involvert i dette prosjektet, runde 2 hehe.

Hva er det beste med å jobbe som utvikler?

Det beste er at det er gøy å utvikle og bygge ting. Man slipper også mange kjedelige møter og veldig mye intern politikk.

Hva fikk deg til å begynne med koding?

Det var vel at jeg hatet mange andre fag som ikke var tekniske på skolen. Og da tenke jeg YES, da må det bli noe teknisk. Så var det veldig tilfeldig at jeg endte med å studere noe med data. Og når jeg først begynte med det, så likte jeg det!

Hva er dine råd til en nyutdannet utvikler eller en som har lyst til å bli det?

Vel, hold deg unna PHP, kanskje sharepoint. Vær tydelig på hva du har lyst til å gjøre, ikke si ja til ting du ikke vil drive med. Den erfaringen du får er det som havner på CVen og da blir det fort at du forsetter med det senere. Vær tydelig på hva du har lyst til!

Hvordan ser en typisk dag for deg på jobb?

Sykler til jobb, parkerer sykkelen i garasjen og tar heisen opp til kontoret.

Når jeg er fremme ved plassen min skrur jeg på peisen, kobler opp macbook pro med usb-c og skrur på de støyreduserende øretelefonene.

Så tar jeg meg kanskje litt tid til å prate med noen andre på teamet.

Om ting er bra og jeg har noen morsomme oppgaver å jobbe med så forsvinner jeg inn i XCode frem til klokken 10.

Da kjøper jeg kaffe, (drikker ikke Chaqwa (kaffe fra automat på jobb)), som regel blir det en enkel cappuccino.

Så er det mer jobbing frem til ca. klokken 11 da er det lunsj. Da pleier jeg å høre med Android hva det er til lunsj.

Android har nemlig en windows-maskin som er koblet til med kabel og har tilgang til den hemmelige siden med lunsjmenyen.

Om det er noe som høres uspiselig ut eller om det er lang kø i kantina, så pleier jeg å spise utelunsj.

Noen ganger er det møter og da må man være med på de, ofte i rom som er kalde og/eller uten luft.

Etter lunsj er det mer jobbing eller møter.

Og så er det plutselig tid for å sykle hjem igjen.

--

--