Photo by bruce mars on Unsplash

Ekşi Sözlük’de Bana Yapılan Bir Eleştiriye Cevap

Onur Dayıbaşı
Frontend Development With JS
4 min readJul 7, 2024

--

Ekşi sözlükte benim hakkımda açılan bir içerik de, bana karşı duyulan bir rahatsızlık üzerine biraz kötüleyici eleştiride bulunulmuş bu blog yazısında buna cevap vermeye çalışacağım.

https://eksisozluk.com/entry/160591283

blog yazılarının bir çoğunun yabancı bloglardan devşirme olduğunu düşündüğüm kişi.

Blog yazılarımı genelde bir konu üzerinde çalışırken veya bir konuyu öğrenmeye çalışırken o kısa sürede aldığım notlardan oluşuyor. Ve bu notları onurdayibasi.com web sayfasında çalışma notları olarak tutuyorum. Tabi ki bir çok farklı kaynaktan faydalanıyorum, bunlar sadece blog yazıları değil,

  • Kütüphane ve API Doc sayfaları
  • Eğitimler
  • Konferans videoları
  • GitHub Kodları
  • Üzerinde çalıştığım projeler
  • Kendi yaptığım denemeler

Genelde faydalandığım kaynaklar var ise bunlardan referans bölümünde veya ilgili içeriğin hemen altında ilgili kaynaklara linkler veriyorum ki isteyenler gidip ingilizce den direk okuyabilsin.

çeviri hatası gibi duran bir sürü yazım hatası var,

Öncelikle yazıların %95 çeviri değil , bir çok içeriğin okunup anlaşılması ve benim çalışma hayatında elde ettiğim deneyimler ile sentezlenip yeniden yazıya dönüşmesi ile gerçekleşiyor.

Problem olarak gösterilen cümle düşüklükleri, bazı yazıların parçalar halinde yazılması, bazılarının kısa, bazısının uzun olması benim yazıları çok kısa sürelerde not olarak çıkarmamdan kaynaklanıyor.

Bir nedeni de Türkçe cümle yapı kurma şeklimin düşük olmasından. Bu açıdan yazılanlar doğru fakat o blog yazılarından elde edeceğiniz fayda yanında bu tarz ufak prüzlerin elimine edebileceğinizi düşünüyorum.

Aslında bu problemlere uzun süre kafada yordum, bu konulara şöyle bir çözüm getirmenin daha kalıcı olduğunu düşündüm. E-Kitaplar veya Örnek ve Uygulama Kodlarını indirebilceğiniz bir platform oluşturmak. Bunun için LearnReactUI.dev platformunu kurdum.

  • Bu platformda 2500 kayıtlı kullanıcı ve 7000 yakın içeriğin indirildiğini görüyorum.
  • Bu platformda hem parçalar halinde yazıları bir bütün halinde pdf olarak okuyabiliyorsunuz hemde bu düzenleme sırasında olabildiğince yazım hataları ve anlam düşüklüklerini düzeltmeye çalışıyorum.

Tabi onurdayibasi.com içerisinde bulunan çalışma notlarım daha ham ve anlık çıkan içerikler. Bu açıdan teknolojik gelişmeler ve yeniliklere daha yakın. (1.6 Milyon’a yakın okunmaya ulaşmış)

Tercih sizin sonunda ücretsiz erişilebilen içerikler olduğu için, istediğiniz kaynaktan faydalanabilir veya hiç okumayabilirsiniz.

görsellerinin bir kısmı türkçelerştirilmiş bir kısmı ingilizce duruyor.

Burada bir yanlış algı oluşturuluyor. İçeriklerimdeki yazılar veya görseller olsun ben bunları bir yerlerden alıp türkçeleştirmiyorum. Genelde benim le çalışanlar veya benimle tanışmış kişiler benim konuları Keynote üzerinde görselleştirerek anlattığımı bilirler. Yani o anda aklımda ne varsa onu çiziyorum. Tabi bazen bazı yabancı görsellerden hoşuma giden bunların sağına soluna oklar ile notlar eklediğim, resimleri birleştirdiğim yapılar oluyor. Burada ki amacım günlük hayatta karşımdaki kişileye bu konuyu en hızlı nasıl anlatabilirim üzerine kurulmuş bir yapı, işleyiş bulunuyor.

Diğer bir konuda yazı ve içeriklerde her kelimenin , her terminolojinin türkçesini yazmaya çalışmıyorum. Zaten alan içerisinde bilindik kavramlar ise onları ingilizce bırakıyorum. Çünkü türkçesini yazınca bana anlaşılır gelmiyor. Burada 2 yaklaşımda bulunuyorum ya bazen ingilizce artı, türkçesini yan yana kullanıyorum veya direk ingilizce kelimeyi direk kullanıyorum.

Özetle aynı günlük hayatta nasıl iletişim kuruyorsam, yazılarımda da bu şekilde hareket ediyorum

anlatım çok kötü olunca da anlamıyorsun. başta bazı konular beni aşıyor da ondan anlamıyorum sanıyordum. zamanla yazılarının içinin boş olduğunu gördüm. yüksek perdeden başlıklara çöp içerikler hazırlıyor.

Burada arkadaş eleştiri seviyesini baya hakarete çevirmiş. Anlatım çok kötü olunca da anlamıyorsun, içerikler boş, çöp içerikler bana göre hakaret sözcükleri.

Öncelikle ben sadece yazıları paylaşmıyorum, arkada bana soru soran bir çok arkadaşa zamanımın yettiği müddetçe mail, linkedin ve diğer iletişim ortamlarından sorularına cevaplar vererek yardımcı olmaya çalışıyorum.

Özetle anlaşılmayan konular olabilir. Bunun iki nedeni olabilir. Bir içerikler sizin bilgi ve deneyim seviyenizin üstündedir. Yani bilgi birikiminiz yeterli değildir.

Günümüzde basamakları atlayarak çıkma, çözümlere hap gibi erişim isteği çok fazla ama iş dünyası bu şekilde değil. Bu yüzden çalışmadan belli birikimler elde etmeden yapacağınız hızlı edinimler yüzeysel olacaktır, hep bir nokta da tıkanır ve sonra sorunu başka yerlerde ararsınız.

İkinci nedende içerik de eksik yerler olabilir, bu konuda benimle iletişime geçip, bu konu ve şurası şundan anlaşılmıyor şeklinde benle teknik paylaşımlarda bulunursunuz bunun üzerine nasıl iyileştirmeler yapılabilir ona bakarız.

Özetle yukarıdaki düşüncelere katılmıyorum.

react mimarisini nasıl kurayım diyorsun bakıyorsun 20nin üstünde yazı var, ooo diyorsun açıyorsun içerisi sırf laf kalabalığı. adam akıllı react mantığını öğrendiysen bu blog bir şey vermiyor, öğrenmediysen bir şey biliyor sanıyorsun çünkü bir şey anlamıyorsun. tam hede

Bahsi geçen React Mimarisi yazıları https://onurdayibasi.com/react-architecture/ bu adreste yer alıyor. Burada 2020–2024 4yıllık süreç içerisinde mimari konuları ilgilendiren yazılar bulunuyor. Bu bölümde bulunan yazılarda amacım React’ı öğretmek değil. React’da bir proje geliştirirken mimari açıdan koda nasıl yaklaştığım konusudur.

https://onurdayibasi.com/react-architecture/

Sonuç olarak bu eleştiriyi yapan arkadaşa amacın katkı sağlamak ise veya kendisinin bu konulara farklı alternatif paylaşımları olursa onları okumak isteriz. Yok amacın hakaret etmek üzerine kuruluysa ve art niyet taşıyorsa

Gölge etme başka ihsan istemem.

diyerek yoluma devam ediyorum. Kolay gelsin, iyi çalışmalar 😃

--

--