Feminvest — för ett mer jämställt Sverige

F
örra veckan gick FundedByMe ut med att Feminvest ska omvandlas till ett fristående aktiebolag under FundedByMe Crowdfunding Sweden AB (publ)-koncernen. Michaela Berglund tog i mars över nätverket och har sedan dess slitit hårt för att omprofilera samt utöka dess intresseområde för att inte endast diskutera börsen och aktier. Utan även lägga ett större fokus på investeringar, entreprenörskap och privatekonomi för den enskilda individen.

Med Feminvest vill Michaela skapa en plattform och ett forum för att hämta information och prata om investeringar. Målet är att skapa engagemang genom att dela med sig av kunskap mellan de kvinnor som är intresserade av att lära sig mer kring just att investera. Nätverket vänder sig både till de som är nybörjare på området samt de lite mer seniora investerarna. Tillsammans kan vi lära oss av varandra för att genom ägande arbeta för ett mer jämställt samhälle.

“Jag har alltid haft en ambition om att ge tillbaka till världen på något sätt.”

Det har aldrig varit viktigare att lyfta vissa frågor som det är just idag. Sverige anses vara ett av världens mest jämställda land men ändå ser vi skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till just privatekonomi. Statistik visar även att endast 1% av det riskkapital som investerats går till bolag med enbart en kvinnlig grundare, vilket i sig då resulterar i att fler kvinnor väljer att inte starta bolag. Något som Michaela, som entreprenör själv, vill se en förändring kring.

I samband med nätverket driver hon därför även ett ängelnätverk för kvinnor som vill utvecklas som ängelinvesterare eller vill få erbjudanden om att investera i onoterade företag, då med kvinnliga entreprenörer eller jämställda bolag som målgrupp. Om du är intresserad av dessa investeringserbjudanden, kontakta gärna Michaela på michaela@feminvest.se.

För er som är intresserade av att veta mer om Feminvest så vill vi uppmuntra er att besöka www.feminvest.se, samt gå med i nätverket för regelbundna uppdateringar och inbjudningar till de event som anordnas löpande. Bli medlem på feminvest.se

Med nyheten om bolagiseringen av Feminvest bad vi även Michaela svara på några snabba frågor om hennes tankar och ambitioner med nätverket. Se hennes svar nedan:

Varför var det så självklart för dig att ta över Feminvest?

Jag har alltid haft en ambition om att ge tillbaka till världen på något sätt. Just entreprenörskap och investeringar har alltid legat mig varmt om hjärtat. När jag startat företag eller börjat investera i något jag trott på har andra sagt till mig att jag är modig, men jag ser ofta potentialen så tydligt att det hjälper mig att inte fokusera på utmaningarna — det är inte mod att vara orädd men man måste våga utmana sig för att växa.

Jag är typiskt entreprenöriell med andra ord, i kombination med det har jag en ekonomisk sida där gillar ekonomi och det verktyg det kan vara. Jag vill se idéer, människor och kapital växa. Dessutom har jag själv befunnit mig i en situation där mitt eget sparkapital hjälpte mig att överleva ekonomiskt, då jag fick bryta upp från en relation som innebar konkreta kostnader som dubbla hyror etc jag hade den möjligheten men alla har inte det idag. Att bidra till att fler kvinnor har ekonomiska resurser att följa sina hjärtan, vågar ta de steg som de drömmer om och att fler vågar dela med sig av sina resor dit på ett autentiskt sätt.

Vad är din ambition med Feminvest?

Ambitionen är att konkret vara med och bidra till att fler kvinnor äger mer, genom egna bolag eller genom investeringar. Det gör något med dig när du vågar testa dina vingar, samt det kommer bidra till en tillväxt för samhället i stort. Ägandefrågan är viktig när det kommer till makt eller jämställdhet i det stora samhällsperspektivet, men även makten över sitt eget liv.

Varför tror du att intresset för Feminvest är så stort bland bolag och andra aktörer?

Det finns ett oupptäckt värde i kvinnor som investerar och kvinnor som startar bolag som ska expandera. Allt fler aktörer ser det värdet i framgångssagorna som lyfts fram, det är en bidragande faktor. Globalt och på konstitutionell nivå lyfts värdet av jämställdhet och diversifiering, lika rättigheter och möjligheter. Det gör att näringslivet behöver anpassa sig, det är svårt att komma undan.

Dessutom ger vårt digitala samhälle utrymme till den som vågar sticka ut näsan, debatt och engagemang ger näring utifrån de algoritmer som därmed bidrar till att skapa ett en större engagemang. Feminvest växer organiskt idag med en ny generation av tjejer som vet vad de vill och som satsar utan att ta hänsyn till om något tidigare varit på ett visst sätt.

Du har nu tagit fram en ny hemsida, utökat fokusområden, utökat nätverket och tagit fram ett kvinnligt ängelnätverk, vad är ditt nästa steg för Feminvest?

Missa inte chansen att beställa din egen Feminvest T-shirt med tryck från designer Sara Woodrow.

Feminvest behöver växa ytterligare, fler tjejer behöver påbörja sitt sparande mot en framtid full av valmöjligheter. Jag tror att vi inte enskilt kan fokusera på pension eller vad du måste göra utan att få fler att förstå vad som är möjligt.

Jag tror på att bygga en gräsrotsrörelse där ekonomi och sparande är lika naturligt som vilken typ av kosthållning du har.

Vad är din största utmaning framåt?

Jag tror att Feminvest måste vara ett initiativ av både män och kvinnor, en av mina stora utmaningar som jag verkligen ser fram emot tackla är att skapa ett forum där vi kan jobba tillsammans oavsett bakgrund eller kön.

Tack Michaela för ditt hårda arbete med att driva en så pass viktig fråga!

Bli medlem i Feminvest här!

--

--