2023 Yılında bir Undertale İncelemesi

Uğur Dikici
GameFactoryHub
Published in
5 min readApr 7, 2023
Undertale Kickstarter Kapağı

Bu oyunu ilk defa oynadım ve oyunun kendisini oynamadan önce de ders çalışırken, işte çalışırken, spor yaparken müziklerini dinliyordum.

Oyunu kimden duyduysam hep benzer pozitif yorumlar gördüm ve oyuna tapma derecesinde seven bir kitlesi vardı. Oyunu uzunca bir süre görmezden geldikten sonra bir şans vermeye karar verdim. Oynadığımda ise artık bu incelemeleri anladım.

Kendi oynadığım oyunlar insanı strese sokabilecek ya da oyun içi taktik yapmaya zorlayacak oyunlardır. En sevdiğim Strateji oyunu Stellaris ve En sevdiğim RPG oyunu Elden Ring. Bu iki oyunubiliyorsanız ne kadar zor ve mekaniksel oyunlar olduklarını da biliyorsunuzdur. Bu sebeple Undertale’e başlamaya karar vermem uzun bir zaman aldı. Turn Based RPG’ler ve 2D oyunlara hep ön yargılıydım ama şu aralar sardığım bir tür daha var: Anti-Game.

Anti Game nedir diye soracaksınız. Oyunlarda Anti-Game kategorisi oyunların bilindik elementlerini ve mekaniklerini kırarak sıra dışı oynanış ve ya hikaye sunan oyunlardır. Bu oyunlar insanın beklentilerini yanıltır ve diğer oyunlarda göremeyeceğiniz tecrübeler sunar. Bunun en büyük örneği Stanley Parable. Undertale’e biraz Anti-Game olduğu için başta ilgimi çekti ve evet, beklentilerimi aştı ve çok farklı bir deneyim sundu.

It’s Always Sunny In Philadelphia dizisinden sezon 13 bölüm 10

Yapım Aşaması

Undertale, yapımcısı Toby “Radiation” Fox tarafından PK Hack sitesinde Starmen.Net bölümünde mizah amaçlı açılan bir sohbette UnderBound 2 adlı oyununun ekran görüntülerini paylaşmasıyla başlamış. Oyunun kendisi UnderBound 2 adında ROM Hack oyunu olarak yayınlanacağı söylenmiş.

Bu tür oyunlar zamanında Super Nintendo plaftormunda yayınlanan EarthBound adlı oyunun devamı niteliğinde çıkacağı söylendi. Bu tarz oyunlar eski ROM RPG oyunlarının değiştirilmiş ve geliştirilmiş haliyle yeniden yayınlanan bir tarzdır.

Toby Fox, ilk bilinen demosu pozitif incelemeler alınca projeyi Kickstarter Kampanyası aracılığı finanse etmiştir. Hedeflediği destek 5000$ dolar iken 2.398 kişi tarafından 51.124$ destek almıştır.

Oyun PC’de Microsoft ve macOS’ işletim sistemlerinde 15 Eylül 2015 yılında yayınlanmıştır.

Oyunun yapımının erken aşamasından bir görüntü

Oyunun türü

Hikaye odaklı 2D turn-based, RPG, bullet hell ve puzzle oyunu. Bu kadar çeşitliliği oyunu interaktif ve yormayan bir oynanış sağladı. Düşmanlar, bulmacalar, karakterler tekrarlanmıyor ve her deneyim farklı ilerliyor.

HUGOLA’nın oynanış videosu

Müzikleri

Oyunu yapan kişinin kendisi bir video oyunu bestecisi ve sanatını oyuna yansıtmayı başarmış. Müzikleri bu oyunda en sevdiğim nokta oldu. Çünkü müzikler her türlü duyguya girmemizi kolaylaştırmakta ve diyaloğu olmayan ses efektleri, basite kaçan bir oyunda müziğiyle benim için en çok öne çıkan özelliktir. Savaşlar sırasında müzik çok heyecan veriyor diye oyunu ayakta oynadığım da oldu.

Oyunu oynarken bir kere bile arkada müzik açma gereği duymadım. Her bölüme ve düşmana uyumlu müziği ile maceramı tamamladı. Tam gerektiği yerde müzik kesiliyor, tam gerektiği yerde müzik değişiyordu. Oyunu oynamayacaksanız bile günlük hayatta dinlemenizi önereceğim müziklere sahip.

Oyunun herkese dinlemesini önerdiğim soundtrack’i

Oynanış

Oynanış yukarıda saydığım tüm türleri içeriyor ve hepsinden eşit derecede barındırıyor. Oyun oynanışıyla beraber senin kişiliğini ortaya çıkarıyor. Karşına çıkan düşmana saldıracak mısın, bir puzzle’ı nasıl çözeceksin, karakterlere aksiyonların neler olacak, bunların hepsi oyunu etkiliyor ve bazen karşına çıkan olaya çok beklenmedik çözümler bulabiliyorsun veya çok farklı sonuçlar çıkabiliyor. Bunu spoiler vermeden pek anlatamayacağım ama her aksiyonunun bir anlamı var ve oyun yaptıklarınızı sizin yüzünüze vuruyor.

Bunun dışında savaş sistemi Turn-based oyunlarını tercih etmeme rağmen beni tuttu. Çünkü oyun Turn-based dövüşü bullet hell ile birleştirilmiş. Her aksiyonun arasında kaçman gereken saldırılar var. Ben genel olarak zorlandım ve karakterlerin saldırmaktan kaçamadığımdan dolayı fazla öldüm. Her düşmanın ve bölümün üstesinden gelmen gereken zorlukları değişiyor.

Şunu da unutmayın oyunda her karakterin bir değeri var. Karakterleri öldürmeniz etkiliyor, yaratık olsalar bile onlarda bir canlı.

Hikayesi

Oyunun hikayesi ise şu şekilde, eskiden insanlar ve yaratıklar yüzeyde yaşıyormuş. Bunlar kendi aralarında savaşmışlar ve insanlar yaratıkları yer altına geçemeyecekleri bir bariyer ile hapsetmişler. Bizim karakterimizde bu yeraltı dünyasına bir kaza aracılığı düşüyor. Hikayenin devamı oyunun ilerisinde anlatıyor bundan dolayı anlatmayacağım. Sizi detaya boğmuyor ve çok bilgi vermiyor ama hikayeyi net bir şekilde anlatıyor. Çoğu RPG oyununda sayfalarca hikaye ile karşılaşırsınız ama Undertale’in hikayesi o kadar uzun değil.

Oynanış boyunca mizahıyla ve karakterleriyle beni içine çekti. Karakterleri tanıdıkça bir o kadar seviyorsunuz. Hepsi gerçek hayatta tanıdığım insanların yansıması. Kimse tek taraflı değil herkes çift taraflı. Bu karakterleri önemsiyordum, daha çok tanımak istiyordum, onlar için daha iyi gelecek istiyordum, onlara iyilik yapmak istiyordum.

Oyunun en sevdiğim Trader’ı

Hikayenin akışını mizah asla bozmadı. Mizahı ise kelime oyunları, durum komedisi gibi elementleri barındırarak beni güldürmeyi başardı. Oyunun kendisi internet alemini zaten ele geçirmiş durumda ve sosyal medyalarda dolaşırken sürekli oyun sayesinde ortaya çıkan mizahları görüyormuşum, oyunu oynayınca farkettim. Acaba ne diyecekler diye konuştuğum hiç bir NPC beni hiçbir zaman yüzüstü bırakmadı.

Grafikler

Oyunda tek iyi olmayan, ancak gene ortalama üstü olan şey grafikleri. Oyun tarzına göre uyumlu ve amacına ulaşmış. Bazı dizaynlar diğerkilerinden daha iyi, kötü diyebileceğim bir grafik göremedim.

3.bölgede karşılaşacağınız bir yer

SONUÇ

Oyun, oyun sektöründe çıkan oyunlara yeni bir soluk getirdi. Oyun tasarımı açısından çok yaratıcı öğeler barındırıyor. İlk fırsatımda oyunu tekrar oynayacağım çünkü 1 kere bitirmek bana yetmedi. 2. oynayışımda yaptığım tercihler oyunu nasıl etkileyecek görmek istiyorum.

Oyunun kendisinde kusur bulmak çok zor ve gözüme batan rahatsız eden bir şey göremedim. Niye bu kadar sevildiğini ve böyle bir hayran kitlesi olduğunu çok iyi anlıyorum. Oyunu deneyimlemenizi kesinlikle öneririm.

Ben Yıldız Teknik Üniversitesi Game Factory Club lead & Game Factory Community Management Stajyeri Uğur. Game Factory’de aynı zamanda yazarlık yapıyorum. Okuduğunuz için teşekkürler.

Game Factory bültenine Game Factory Hub sayfasından abone olabilir ve topluluğumuzu sosyal medya hesaplarında (LinkedIn, Twitter, Instagram) takip edebilirsiniz.

--

--