Efter-efter forestillingen

Din kritik behøver ikke slutte, når du har sat sidst punktum

Anders Lange
Gentænk teateranmeldelsen
2 min readMay 15, 2018

--

Det er netop her, du med udgangspunkt i dine holdninger kan invitere til en principiel samtale med brugere, fans, skuespillere og instruktører — hvis de har lyst. Særlige fordele har:

  • Facebook
  • Instagram
  • Blog
  • Snapchat

Fordi disse medier indbyder til dialog — her er, hvad vi har erfaret fra brugerne selv:

Hvem er brugerne?

Dette projekt har fokuseret på yngre kulturforbrugere. En undersøgelse fra 2017 (Epinion) hos Aarhus Teaters brugere og potentielle brugere viser, at otte ud af 10 unge ikke læser aviser — de orienterer sig om kulturtilbud på sociale medier og i lige så høj grad hos venner og bekendte. Dette indtryk bekræftes af to voxpops, som studerende på DMJX lavede i forbindelse med konferencen “Gentænk Kulturjournalistikken” på Aarhus Teater i 2017.

Det siger de unge selv:

Hvor orienterer du dig om kulturtilbud?
Studerende fra DMJX har spurgt på gaden i Aarhus Festuge 2017.

https://youtu.be/zgBsui-zakU

Det siger de unge selv:

Hvor orienterer du dig om kulturtilbud?
Studerende fra DMJX har spurgt på gaden i Aarhus Festuge

Det siger brugerne:

Om anmeldelser:

”Jeg læser anmeldelser, men det er ikke dem, der afgør, om jeg vil se et teaterstykke. De kan være interessante/givende at læse, men sjældent eller aldrig afgørende for, om jeg vil se noget” (gymnasielærer, 61 år)

“Det med stjernerne må gerne komme til sidst, hvis det kommer. Det fungerer godt, at det er indtrykket, der er i fokus. Det er jo også den oplevelse, man selv har — først får man en indtryk, og så kommer meningen bagefter” (medicinstuderende, 26 år)

Om anmelderens rolle:

“Jeg kan godt lide, at der er noget fag bagved det. Men jeg kan godt lide, at det bliver formidlet på en måde, så jeg ikke sidder og tænker, at jeg slet ikke er inde I det her kultur.” (medicinstuderende, 26 år)

(Kilde: Kvalitativ brugerundersøgelse på Gentænk Teateranmeldelsen foretaget af Have Kommunikation — hent her)

--

--

Anders Lange
Gentænk teateranmeldelsen

Underviser, adjunkt og journalist, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole