Radu Ghelmez
ghelme looking for trouble
9 min readApr 2, 2018

--

simt ca trebuie sa aduc clarificari la postul meu precedent despre Ciolos si presimt cum veti interpreta tonul meu, asa ca va zic de la bun inceput ca nu sunt suparat, nu sunt defensiv, nu m-a enervat nimeni cu exceptia pastravilor care s-au ascuns ieri de mine, dimpotriva, ma simt foarte bine, ascult Lamb, sunt la a doua cafea si ma pregatesc de prima bere, ca doar e sarbatoare. Nu sunt, deci, ofticos, asa scriu eu, cu litere nervoase care maraie la voi pana va apropiati sa le intelegeti si mangaiati blana. Sa incepem, dara.

le past.
si eu mi-am dorit, ca si voi, ca USR si Ciolos sa se marite acu ceva vreme, cand flirtau intens. Asa e, ne-ar fi fost mai bine impreuna, am fi fost mai puternici si mai convingatori cu Ciolos in USR. Toti eram mai castigati, dar uite ca nu s-a intamplat. Esecul negocierilor ne-a impins pe un traiect in care toate scenariile posibile sunt suboptime. Ceea e ce este regretabil, dincolo de orice discutie sau simpatie. Trebuie sa punctez insa doua chestii:

  • e un fapt consumat. Are sens sa ne gandim ce ar fi fost si cum ar fi trebuit sa procedam mai bine, dar pana la un punct, dupa care decadem in barfa si smiorcaieli. Esecul negocierilor e un fapt consumat si trebuie sa ne concentram pe ce e de facut mai departe in contextul situatiei actuale, asa cum este ea obiectiv perceputa acum, nu sa discutam etern ce-ar fi fost si ce-am fi vrut noi sa fie pe principiul daca si cu parca se plimbau in barca.
  • esecul unor negocieri complexe este aproape intotdeauna culpa comuna. Incerc sa inteleg de unde pana unde iese USR unic vinovat de neconsumarea mariajului in care am crezut cu totii, dar va jur ca nu reusesc. USR are partea lui de vina, desigur, dar la fel si Ciolos. Sa fi vrut Ciolos musai sa unifice opozitia antipsd cum ziceti voi, ar fi depus dosarul de intrare in USR cum am facut si eu, ar fi intrat ca simplu membru, ar fi rupt la primele alegeri interne si ar fi preluat un partid de opozitie mai puternic, in loc sa se apuce de la zero. Credeti ca exista vreun userist care si-ar fi asumat sa respinga dosarul de admitere al lui Ciolos? Cum ar fi motivat respingerea? Ca nu e conform cu valorile partidului?

evident, nu s-au inteles pentru ca si unii si altii au vrut si cerut mai mult decat era dispusa partea cealalta sa accepte. Putem sa le reprosam si unora si altora orgoliul personal si ordinea de prioritati gresita, dar nu putem sa acuzam exclusiv USR de fractionarea opozitiei, in timp ce Ciolos isi mentine aura de politician salvator de natiuni si guverne.

de altfel, as fi curios sa aflu cati dintre cei ce mi-ati scris mie ca trebuie musai sa ma unesc cu Ciolos ca sa salvam tarisoara de pesedisti i-ati scris si lui Ciolos sa se uneasca cu mine. Din cate vad eu, Ciolos, nu USR, a infiintat al doilea partid pe acelasi culoar, dar USR-ului ii se reproseaza divizarea opozitiei si i se cere ca, din postura de partid parlamentar ce este, sa fuzioneze pentru binele patriei cu Ciolos si ong-ul lui ce inca nici nu si-a terminat metamorfoza in partid. Hai sa nu mai fim bizari, ok?

le future.
si eu imi doresc, ca si voi, sa ne aliem cu Ciolos, sa facem si liste comune, daca se poate, si sa ne organizam o strategie impreuna astfel incat sa dinamitam mafia politica definitiv. La cata teorie politica imi explicati zi de zi aci, m-am mirat sa vad ca nici macar unul dintre voi nu realizeaza ca mie mi-ar fi mult mai simplu si confortabil electoral sa candidez primul sub Ciolos pe lista, nu primul pe lista impotriva lui Ciolos. E atat de evident, incat n-am simtit nevoia sa o zic. O fac acum, caci nu inteleg de ce insistati sa imi explicati ceva ce stiu deja probabil mai bine ca voi. Dar una e una si alta e alta si si aici vreau sa zic macar doua chestii.

  • banuiesc ca se poarta in momentul asta discutii si negocieri privind alianta mult visata si sper ca intelegeti ca nu sunt implicat in aceste negocieri, prin urmare astept si eu, ca si voi, sa vedem ce iese. E limpede, cred, ca n-a stat USR sa ma astepte pe mine sa intru in partid si, acu c-am intrat, gata, ma trimite sa negociez cu Ciolos. E firesc ca liderii formali si informali ai partidului sa il reprezinte in aceste discutii strategice si ii asigur pe acesti lideri ca au toata atentia mea si tot ajutorul pe care il pot oferi. Imi doresc insa, si eu ca si voi, sa ne aliem cu Ciolos si voi critica aspru intern sau aici, dupa caz, pe oricine se pune impotriva acestei aliante necesare. Si cand zic oricine, ii includ aici si pe ai nostri si pe ai lor.
  • daca negocierile vor esua din nou, e important sa intelegem ca vor esua din nou din cauza ambelor parti implicate in negociere si sa atribuim responsabilitatile si consecintele politice proportional cu rolul partilor in fuck up. Nu-s de ce imi dati senzatia ca voi credeti ca succesul aliantei tine doar de atitudinea USR, prin urmare esecul ii este direct imputabil. E un punct de vedere a carui naivitate nu va face cinste. Oricum insa, va asigur ca nu cantandu-i osanale lui Ciolos in nasul useristilor veti ajuta opozitia sa se coaguleze. Daca vreti sa contribuiti, puneti presiune in directia alierii in mod egal pe Ciolos si pe USR si sanctionati imediat si virulent pe oricine sta in cale. Oricine, indiferent e partid sau buget de admiratie publica.

the maintenant.
azi suntem doua partide, deci, inevitabil, concuram unii cu altii. Putem discuta impreuna cate in luna si in stele despre ce a fost, ce o sa fie, ce am vrea noi sa fi fost si ce am vrea noi sa fie, dar, cand vine vorba sa descriem ce este, realitatea simpla se impune: suntem doua echipe distincte, prin urmare in competitie.

chiar in ipoteza fericita in care ne vom alia si vom propune liste comune, vom ramane echipe concurente. Imi dati exemplul CDR si nu inteleg de ce nu vedeti ca e un exemplu ce serveste argumentului meu. PNL si PNT au continuat sa ramana partide distincte concurente pentru suportul romanilor chiar si aliate in CDR. Cooperarea nu exclude competitia si, chiar daca putem sa asumam impreuna un set de obiective politice comune, vom ramane concurenti atunci cand vine vorba de recrutat candidati, de obtinut resurse financiare, de loializat electoratul propriu, de dezvoltat retelele teritoriale proprii.

e asta o situatie ideala? Nu. Dar asta e situatia de fapt. Hai sa vedem impreuna ce avantaje ne aduce acest scenariu suboptim in loc sa smiorcaim etern si inutil pe tema epuizata a traditionalei dezbinari romanesti. Eu cred ca e buna si competia asta la ceva si ca ne va presa si pe noi si pe Ciolos in directia unei maturizari si eficientizari a politicilor noastre, ceea ce nu este deloc rau. Mai mult, marturisesc ca sunt surprins ca, atunci cand eu zic: “votati pe cel mai bun dintre noi, cel mai bun dintre noi trebuie sa castige, asa e cel mai bine pentru Romania”, voi veniti si imi reprosati ca sunt arogant si concurential.

e o confuzie la mijloc. Noi n-am intrat proaspeti in politica sa salvam tara de PSD, asta e un obiectiv de etapa. Noi am intrat in politica sa salvam tara de PESEDISM, nu doar de PSD. Si vom salva tara de pesedism inlocuindu-l cu o competitie constructiva a partidelor moderne, nu cu shogoreli populiste vanturate sub stindardul celui mai mic numitor comun. Pe termen lung, doua partide moderne puternice reprezinta o oportunitate enorma pentru Romania, chiar daca pe termen scurt situatia curenta poate fi privita mai degraba ca fiind o amenintare.

si vreau sa va mai intreb direct de la obraz ceva: ce anume v-ati astepta sa fac eu acuma, ca proaspat politician si membru USR? Cand am intrat in acest partid, am intrat intr-o echipa; cred in valoarea si puterea acestei echipe ca altfel nu ma alaturam ei si gasesc normal sa incerc sa contribui cum pot pentru succesul politic al echipei din care fac parte. Ce fel de caracter as demonstra daca, la doua saptamani dupa ce am fost admis membru, m-as apuca sa militez pentru o alta echipa, momentan concurenta noua, si sa cer sa intram in siajul lor, ca uite ce lider carismatic au, plus un plus de la Aneta Bogdan? Asta va doriti? Asa arata politicianul nou pe care il cereti de atata vreme, o cotofana iute de picior si aripa ce sare de pe un coviltir pe altul imediat cum vede sclipind in soare ceva lucios si carismatic? Daca asta va doriti, va sugerez sa cautati in alta parte, eu nu imi propun sa fiu un astfel de politician. Eu cred in spiritul de echipa, in loialitatea fata de echipa si in concurenta constructiva ca metoda superioara de rezolvare a conflictelor sociale si politice moderne. Asta sunt, in asta cred, nu planuiesc sa ma schimb, deal with it.

hai sa discutam un pic si despre electorat si canibalizarea lui. Zic de la bun inceput ca, din punctul meu de vedere, ca politician nou si viitor candidat la europarlamentare, consider strategica extinderea in afara nucleului nostru de suporteri. Electoratul PSD, electoratul PNL si absentii reprezinta, pentru mine si pentru partidul din care fac parte, o zona de crestere obligatorie. Repet ce am mai zis, n-am intrat in politica sa fac opozitie de pe locul trei, eu vreau sa ajungem primul partid al tarii si sunt constient ca nu putem face asta fara sa aducem langa noi un strat larg si transversal din societatea romaneasca.

este insa necesar sa ramanem lucizi. Extinderea semnificativa in electoratul nostru non-core este un proces strategic ce va dura multi ani, vorbim de macar un deceniu. Cresterea noastra in acest bazin pe termen scurt va fi, inevitabil, limitata, poate cu exceptia zonei electorale a PNL care este orfana de ceva vreme de partid si leadership si poate fi culeasa mai usor. Nu tre sa speculam prea mult, tre sa ne uitam la ce s-a intamplat. Uite, s-a dus Shere in Teleorman sa convinga, a batut toate ulitele pe acolo o campanie intreaga si a luat cat? 3%? 4%? Pe acolo, nu? O sa mergem si in urmatoarea campanie in Teleorman, sigur ca o sa mergem, eu va promit aici si acum ca, daca o sa intru pe lista USR pentru europarlamentare, o sa merg in Teleorman si o sa vorbesc cu oamenii de acolo fata-n fata. Si o sa facem asta pentru ca suntem obligati sa o facem, pentru ca trebuie sa esuam din nou si din nou pana cand intelegem pe pielea proprie cum sa castigam voturile Teleormanului. Dar trebuie sa ramanem realisti. Am luat data trecuta 4%, acum o sa luam 8%. Sau 10%. Sau 12%. Sau 20%. Nu suficient, chiar daca sigur ca extrem de important, oricat ar fi. Exact acelasi rationament ca in Teleorman se poate aplica si absenteistilor cu concluzii perfect identice.

cand vine vorba de electoratul nostru core, urban si middle class din industrii globalizate si organizatii non guvernamentale active civic, situatia se schimba radical. Bazinul asta electoral ne este natural noua nu pentru ca avem noi un fetis cu corporatistii si hipsterii, ci pentru ca noi suntem, cei mai multi dintre noi, hipsteri si corporatisti. E firesc sa ne tragem energia si resursele din cercul oamenilor cei mai asemanatori cu noi. Vrem sa crestem in afara acestei bule, dar, pentru moment si inca niste ani buni, avem nevoie de suportul bulei noastre pentru a supravietui. Nu pot, asadar, sa asist impasibil cum in zona mea naturala de crestere si sustinere apare un nou partid cu un mesaj seducator si similar cu al meu. Daca estimam cresterea potentiala a USR la opt parti in core si doua parti in afara core-ului, un split, zic eu, realist, ei bine, aparitia partidului lui Ciolos tocmai a transformat optul nostru in patru. Va asteptati sa aplaud?

ma bucur foarte tare ca niste mii de romani foarte asemanatori mie si cu care impartasesc idealuri si valori importante s-au decis sa se implice in politica. Ma bucur ca l-au ales pe Ciolos si nu s-au dus in PSD sau PNL sau altele. Regret insa ca nu au venit langa mine in USR, pentru ca, alaturi de ei, am fi putut face mai mult decat facem azi. Nu vad ce e ilogic sau incorect in pozitia mea.

salut, asadar, in final, inca o data lansarea Ro+. Urarile mele din textul precedent erau si au ramas sincere, chiar daca multi dintre voi le-ati interpretat ca fiind ironice. Salut noul nostru partid modern si ii doresc viata lunga si ii intind mana ca partener loial in lupta cu PSDul si PESEDISMul. Si zic de la bun inceput ca eu imi propun sa devin un politician mai bun decat cei mai buni politicieni ai lor, inclusiv Ciolos. Si ii invit cu prietenie pe membri Ro+ sa demonstreze romanilor ca sunt mai buni ca mine. Si cand, din competitia noastra constructiva si onesta, va castiga cel mai bun politician pentru tara, atunci tara intreaga, Romania, va castiga. Asta inteleg eu prin reforma clasei politice, nu eterna manjire cu metehne vechi a unor oameni noi. Asta e proiectul politic pe care vi-l propun!

--

--