Actieve, sociale dame

Rik Salomé
Groenlab Schiedam
Published in
2 min readApr 28, 2016

de naam Lieke is gefingeerd

(Photo: CC by Franklin Heijnen on Flickr)

Sommige mensen zijn kort van stof, en zo een is Lieke. Ze kijkt me lachend aan als ik haar vraag of ze soms familie is van Joke: “Dat is m’n zuster!”. Aha. Ze blijken niet alleen uiterlijk dicht bij elkaar te zitten, ze verkeren meestal in elkaars gezelschap.

Lieke woont tegenover Joke. Joke zei daar eerder over: “Ze woont aan de overkant, we kunnen zelfs naar elkaar zwaaien. Het is fijn om te weten dat je iemand hebt waar je op terug kunt vallen.” En overburen zijn weerhoudt ze er niet van ook nog met met elkaar te Skypen. “Dan bel ik haar en dan zit ze daar met haar krulspelden in!”.

Bezige bij

Lieke, sinds 13 jaar woonachtig in Groenoord, is een actieve dame. Ze zwemt, knutselt en doet natuurlijk ontzettend veel leuke dingen met Joke. Zo gaan ze elke zondagochtend voor de gezelligheid naar Frankeland [een Schiedams verzoringshuis, red.]. “Daar heb ik me toen ook ingeschreven voor een woning, maar helaas werkt het zo niet.”.

Over activiteiten in de wijk. “Ik heb op een koor gezeten. Donderdagmiddag schenk ik thee en sjoelen we met een groep. Je kunt hier zelf je eigen dingen uitzoeken. Er is zat te doen. Ik kan niets noemen waaraan ik behoefte zou hebben.”

Ze is sociaal dan ook vrij handig. “Ik kan altijd heel gemakkelijk binnenkomen, geen problemen mee om binnen te stappen.” Maar het lukt niet altijd dat gemak over te brengen op anderen: “Als ik iemand zie waarvan ik denk, die moet een keer mee — dat heb ik geprobeerd, maar het lukt niet.” Een advies voor geïsoleerde mensen heeft ze dan ook niet echt paraat: “Op zwemmen leerde ik iemand kennen die ook geen man had. Ik zeg: kom dan eens gezellig naar ‘t Zimmertje. “Kost de koffie dan niks?”, vraagt ze. Waarop ik zei dat je zo naar binnen kunt lopen — maar komen doet ze niet. Probeer het in ieder geval eens een keer…”

--

--