Sam organiseerde een Bon KuNe evenement voor €0,10 per kaartje (Photo: CC BY kompiutertekniko via Flickr)

“Ik doe iets voor anderen, en zij dus ook voor mij.”

Rik Salomé
Groenlab Schiedam

--

Door Thijs. De naam Sam is gefingeerd.

Sam is een grote, donkere man die sinds vijf jaar met z’n vrouw en kinderen in Groenoord woont, aan het Jacques Urlusplein. Daarvoor woonden ze in Hoogvliet, waar ze weg moesten toen hun blok gesloopt werd.

Meer activiteit

Sam vindt het hier maar wat saai. Hij is een man die van actie houdt en dan met name van het buitenleven — waarvoor toch plek genoeg is in de wijk met al dat groen. “Het is hier saai, er mist activiteit. Als ik zelf niks onderneem, dan mis ik Hoogvliet. Daar was veel meer leven op straat. Mensen deden spelletjes, namen initiatief om dingen te organiseren met en voor elkaar.”

Aan Sam zal het niet liggen. Hij organiseert elk jaar Miss Valentine, een ludieke schoonheidswedstrijd voor kinderen. “Maar ik werk ook en daarom ik heb er even een jaar pauze ingelast. Volgend jaar weer.” Het is ook niet iets wat je zomaar even in je eentje uit de grond stampt, maar als hij het niet doet, gebeurt het ook niet. Daarnaast heeft hij ook fietsoptochten gedaan. “En op 22 december nog met de ouders van De Loep [school voor primair onderwijs in de buurt, red.] Bon KuNe, een typisch Antilliaanse bingo-variant, georganiseerd voor 10 cent per kaartje. Een supersucces. Dit is het derde jaar dat ik met De Loep activiteiten organiseer. Dit jaar ben ik weer gevraagd voor de lente-optocht.” Sam maakt zich onmisbaar.

Onder de mensen

Zijn drijfveer is toch voornamelijk de kinderen (en via hen, de ouders) uit de buurt met elkaar in contact brengen: “Mijn prioriteit is kinderen uit huis te halen om andere kinderen te leren kennen en ze van die devices weg te krijgen.”

Sam is misschien wel het tegenovergestelde van een eenzaam persoon. Hij heeft veel mensen leren kennen in de buurt én hij heeft een groot gezin. Sam spreekt de mensen altijd zelf aan. “Altijd groeten, en hallo zeggen. En veel dingen organiseren.”

Zijn buurvrouw was, toen ze nog leefde, wel eenzaam. Een schrikbeeld. “Ik ben zo: ik let op anderen, ik doe iets voor anderen, en anderen doen dus ook dingen voor mij.”

--

--