4 tips om het pendelen draaglijker te maken

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow
Published in
4 min readMar 24, 2014

Zit jij je elke dag lang op de trein, bus of tram te vervelen of uit het raam te staren? Misschien kun je die tijd beter benutten. Maar hoe doe je dat dan? Volgende blogpost zal enkele tips geven die het pendelen draaglijker moet maken.

1) Luister naar muziek

Muziek

Dit is dé ideale manier om je voor even van de buitenwereld, en de drukte, af te zonderen. Muziek zorgt er voor dat je even dat moment alleen hebt waar je enkel en alleen door de artiest van jouw keuze gestoord wordt. Enkele eenvoudige deuntjes of pakkende woorden kunnen er eenmaal voor zorgen dat je even tot rust kan komen waardoor je compleet zen van je pendelrit komt.

2) Pak iets om te lezen

Vroeger vond ik nooit de tijd en de goesting om eens iets te lezen. Meestal vond ik wel een of ander excuus dat er voor zorgde dat ik geen boek of krant bij de hand nam. Dit veranderde allemaal toen ik eens op een treinrit naar Brussel een boek mee had. Ik begon te lezen en voor ik het goed en wel besefte was ik bijna in Brussel aangekomen. Perfect, toch? Mijn treinrit vloog voorbij zonder dat ik het zelf maar door had EN ik had mijn tijd nuttig ingevuld. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel een voldaan gevoel had. Sinds die dag lees ik geregeld op de trein en iedere keer vliegt die rit voorbij. Je hoeft je heus niet te beperken tot een boek. Je kan evengoed een krant, eindwerk of brochure lezen. Maar geloof me vrij als ik zeg dat het je een voldaan gevoel geeft als je “rijker” op je bestemming aankomt.

3) Werk

Werken

Geloof het of niet maar je kunt effectief wel wat werken tijdens het pendelen. Akkoord, je kan wellicht geen stapels dossiers uitladen en bekijken. Maar je kan wel al een paar kleine voorbereidingen nemen die je werk vooruit helpen. Zo maak ik tijdens elke rit een klein takenlijstje dat structuur geeft aan mijn volgende werkdag. Iedere nieuwe werkdag hoef ik dus niet meer te denken wat ik die dag moet doen, maar kan ik eenvoudig mijn takenlijstje afgaan dat ik de vorige avond gemaakt heb. En zo kan ik mijn tijd efficiënter invullen, waardoor ik af en toe vroeger naar huis kan. Win-win? Ik denk het wel!

4) Dommel gerust in

Heb je het ooit al eens meegemaakt dat je tijdens een ritje op de trein, tram of bus in slaap valt? Ik alleszins wel! Vroeger vocht ik altijd tegen dat slaperige gevoel uit vrees om wakker te worden op een plek die ik niet ken. Tot ik op een gegeven moment een lumineus idee kreeg. Nou ja, lumineus? Ik kwam er eindelijk op om de wekker van mijn gsm te gebruiken die mij tijdig zou wekken. Ik zet nu iedere keer mijn wekker 10 minuten vooraleer ik op m’n bestemming arriveer. Tot op vandaag blijft mijn methode werken, waardoor ik hem alleen maar kan aanraden. Gedaan met het vechten tegen het slaperige gevoel! Laat je gerust indommelen, maar vergeet je wekker niet te zetten.

Het is duidelijk dat er verscheidene manieren zijn om je tijd tijdens het pendelen in te vullen. Het wil daarom niet zeggen dat je je goed voelt bij elke manier, waardoor je dus zal moeten zoeken naar wat jij het liefste doet. Experimenteer, wissel af en vind uiteindelijk hetgeen jij graag doet tijdens het pendelen. Heb je nog andere suggesties? Deel die dan zeker met ons en dan zullen wij deze zeker ook eens uitproberen.

Timothy

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag verder!

auricular-phone_318-1028

02 840 20 04

email-icons-preview

marketing@yools.be

twitter-bird

--

--

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow

Seasoned entrepreneur who co-founds and advises start-ups and scale-ups. Strives to build effective organizations with positive impact beyond economic return.