6 mythes die jij altijd hebt geloofd

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow
Published in
6 min readApr 17, 2014

Een vriendin vergeleek mij vorige week met een goudvis. Ik wilde iets zeggen en een paar seconden later wist ik het niet meer. Tja, een goudvis heeft ook maar een geheugen van een paar seconden… Of misschien komt wel het doordat ik maar 10% van mijn hersenen gebruik. Dan vergeet je ook nogal eens iets.

true-false

Noem ze misverstanden, mythes, fabeltjes: de mens is goedgelovig. We horen iets en nemen het al snel voor waar aan. Het kan goed zijn dat je je geen vragen hebt gesteld bij de vorige paragraaf. Je knikte misschien zelfs. Toch is het een fabeltje dat een goudvis maar zo’n kort geheugen heeft. En ook al gebruikte ik misschien op dat specifieke moment maar 10% van mijn hersenen, de rest wordt op andere momenten ook gebruikt hoor! Je zou versteld staan als je eens wist hoeveel mythes er de ronde doen. Ze zijn er vaak met de paplepel ingegoten en we trappen er elke keer opnieuw in. Ben jij bekend met de volgende mythes?

1) De domme goudvis

Laten we even stilstaan bij het goudvis-verhaal. Je dacht waarschijnlijk dat een goudvis inderdaad maar een geheugen heeft van 3–5 seconden. Gelukkig maar, want als jij je kleine huisdier in een veel te kleine glazen kom steekt als decoratie naast de open haard, dan zou hij maar depressief worden. Je goudvis staat elke paar seconden versteld van hoe mooi het om hem heen is! Maar deze kleine waterdiertjes hebben wel degelijk een lange termijn geheugen. Ik spreek hier niet over seconden, maar 3–5 maanden. Dit is lang genoeg voor je goudvis om te beseffen dat rondjes zwemmen in een veel te kleine glazen bol niet de moeite waard is. Waarom denk je dat je goudvis zo snel het loodje legt? Vanuit een logisch perspectief zouden we moeten weten dat een geheugen van ettelijke seconden het overlevingsmechanisme van een vis in het wild ondermijnt. Want als het arme visje achterna wordt gezeten, zou het niet eens kunnen vluchten. Volgens de mythe weet hij na enkele seconden al niet meer waarom hij zo snel zwemt. Allemaal onzin dus. Geloof je me niet? Lees dan dit artikel als bewijs. Zorg vanaf nu dus een beetje beter voor jouw slimme goudvis!

download

2) Kauwgomballenboom in je maag

Als kind is het mij ingeprent dat als ik kauwgom door zou slikken, het niet verteerd wordt en jaren in mijn lichaam vast zou blijven zitten. Het is immers een stukje rubber! Als ik om mij heen kijk zie ik dagelijks mensen hun kauwgom weggooien, maar in feite zijn de meeste bestandsdelen gewoon verteerbaar. Niet alles, maar gevaar levert het ook niet op en het verlaat het je lichaam uiteindelijk net als al het andere voedsel. Kauwgom doorslikken is dus helemaal niet gevaarlijk. Dit is geen oproep om dit massaal wel te doen, maar als het eens gebeurt, schiet dan niet in paniek. De mythe is waarschijnlijk bedacht om kleine kinderen voorzichtig te laten zijn met kauwgom, voor de zekerheid.

3) Van kou word je ziek

IMG_0634

Hoe vaak dat ik geen moeder hoor zeggen: “Doe een muts op, straks word je nog ziek!” als een kind met nat haar naar school vertrekt. Niets is minder waar. Als je goed nadenkt, dan kom je zelf ook tot de conclusie dat je niet ziek wordt van kou, maar van virussen. Morgen kun je dus gewoon met nat haar naar buiten. Maar pas op! Je lichaam heeft wel minder weerstand tegen virussen als het koud is. Het moet dan namelijk harder werken om je warm te houden. Misschien toch maar die muts opzetten dan?

4) De mens gebruikt maar 10% van zijn hersenen…

… en die andere 90% dan? Die zijn functieloos? Wie dit de wereld in heeft gebracht, heeft ongetwijfeld zélf niet meer dan 10% van zijn eigen hersencapaciteit gebruikt. Onze hersenen zijn veel meer waard dan ons wordt aangepraat door bedrijven die ons allerlei slimmer-makende producten proberen te verkopen. Allemaal praatjes, want die andere 90% wordt zeker gebruikt, maar niet elk hersendeeltje op hetzelfde moment. Vanaf nu kun je je dus niet meer verschuilen achter dit excuus! Tenzij de ander nog in het fabeltje gelooft natuurlijk…

5) Wild van de rode vlag

El Pilar bullfighting fair in Zaragoza

In elk verhaal, elke tekenfilm en elk gesprek waar een stier voorkomt, lijkt hij onafscheidelijk in beeld te worden gebracht met dé rode vlag. Het zou deze laatste zijn waar de stier letterlijk van doordraait en dit leidt tot een amusant spektakel voor de toeschouwers. Maar ligt het wel écht aan die rode vlag? Niet dus. Het effect is even groot als je de stier een groene, gele of pimpelpaarse vlag met witte stippen voorhoudt. Stieren zijn namelijk kleurenblind. Het zijn juist de agressiefste stieren die ertussenuit gehaald worden voor het gevecht, ze worden flink mishandeld van tevoren om ze kwaad te maken. En die wapperende vlag… tja, die vinden ze gewoon ontzettend irritant!

6) De mens heeft 5 zintuigen

Ik hoor je, ik voel je, ik zie je. Ik ruik je ook, maar of dat positief is… Laten we het dan maar niet hebben over hoe je smaakt!

bubble-thinking

Dit zijn de vijf bekendste zintuigen. Soms denken we paranormale gaven te hebben en verwijzen we naar een zesde zintuig. Hmm… maar hoe zit het dan met andere waarnemingen? Stel je voor dat ik je nu een klap in je gezicht zou geven, dan voel je toch pijn? Tenzij je natuurlijk geen pijn kunt voelen. Vind je dit te veel informatie en begin je ervan in je ogen te wrijven? Dan heb je zojuist het zintuig proprioceptie (of: lichaamsgevoel) gebruikt. Zat je naast je ogen? Dan is de kans groot dat er iets mis is met dit zintuig bij jou…

Geloof niet alles wat je hoort, leest en ziet. Er zijn nog veel meer van deze fabeltjes. Benieuwd naar andere mythes die je waarschijnlijk altijd hebt geloofd? Hier zijn er nog 11! Ken jij er nog meer? Deel ze dan met ons!

Mandy

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag verder!

auricular-phone_318-1028

02 840 20 04

email-icons-preview

marketing@yools.be

twitter-bird

--

--

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow

Seasoned entrepreneur who co-founds and advises start-ups and scale-ups. Strives to build effective organizations with positive impact beyond economic return.