Werk slimmer, niet harder

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow
Published in
6 min readMar 18, 2014

Heb jij soms ook het gevoel dat je overspoeld wordt door werk? Lijkt 24 uur in een dag niet genoeg? Vraag je je soms af wat je de hele dag hebt gedaan? En merk je dat nog harder werken weinig uithaalt? Welkom in mijn wereld. Naast mijn gebrek aan degelijke organisatie van mijn dag én bureau, vraag ik mij ook dagelijks af wat ik eigenlijk precies doe tijdens al mijn uurtjes op kantoor. Maar vandaag is anders: vandaag heb ik besloten daar iets aan te doen. Met een beetje onderzoek en een goede dosis gezond verstand kwam ik erachter dat het ook anders kan. Harder werken? Stop daar maar mee. Slimmer werken is het nieuwe motto en ik zal je laten zien hoe dat kan.

slim werken

1) Pauze, pauze, pauze!

Ik neem meestal één lange pauze per dag en kijk een paar keer per dag tijdens mijn tussendoortje eens rond op sociale media. Het gevaar hiervan is dat ik constant achter mijn scherm zit, hoofdpijn krijg van het staren en mijn gedachten regelmatig afdwalen. Wist je dat onze hersenen maar 90 minuten lang non-stop kunnen focussen? Nu, in mijn geval is dan een stuk minder, maar dat terzijde. De gemiddelde mens heeft een optimale concentratieduur van anderhalf uur: om onze hersenen een beetje rust te geven, zijn meerdere korte pauzes na elke 90 minuten een echte must! Je hersenen kunnen er daarna weer flink tegenaan en je productiviteit schiet de lucht in. Met pauzes verlies je dus geen tijd, maar je bouwt opnieuw energie op om dubbel zo productief te zijn in het volgende concentratie blok.

2) Wandel door de natuur

“Ik? Wandelen? Goh, misschien die ene keer per jaar als mijn familie op een zonnige dag een boswandeling wenst te maken en ik niet anders kan dan meegaan. Ik woon in de stad, heb geen nood aan bomen en planten en, trouwens, daar heb ik helemaal geen tijd voor!” Dit was mijn gedachtegang toen ik zag dat wandelen door de natuur eigenlijk een hele positieve invloed heeft op je productiviteit op het werk. Ik realiseer mij nu dat we tegenwoordig veel te hard werken. We vergeten soms die stop-knop in te drukken en stil te staan bij wat er om ons heen gebeurt. Eigenlijk is de natuur best rustgevend, en toch laat ook ik het altijd links liggen. Neem dus af en toe een momentje voor jezelf. Ga picknicken in het bos of maak een wandeling door het park. Je zal zien dat het je rust geeft en je zal je gedachten weer op een rijtje kunnen zetten. “Waarom niet gewoon een wandeling door de stad?” zal je misschien denken. De stad zit vol drukte en afleiding. Je moet altijd opletten en kunt niet even lekker wegdromen. Je zal dan ook nooit hetzelfde effect ervaren als een wandeling door de stille natuur.

3) Doe eens een dutje

asleepatwork

Slapen? Écht? Jawel! Onderzoek heeft aangetoond dat korte dutjes een positief effect hebben op creatief denken en je geheugen. Als je meer slaapt, onthoud je alles dus beter, want je hersenen krijgen de kans om alle informatie te verwerken. Zeker als je werk doet dat een hoge concentratie vereist, kun je hier veel baat bij hebben. Daarnaast kunnen dutjes een burn-out voorkomen, omdat je hersenen dan niet in overdrive gaan. Ik ben benieuwd wat mijn collega’s er van zullen vinden als ik opeens begin te snurken achter mijn bureau…

4) STOP!

stopsignrgb

Merk je soms ook dat je ergens aan bezig bent en dat het maar niet vooruit gaat? Worden de verwachte resultaten niet behaald? Ja! Ik ken dat gevoel als geen ander, maar omdat ik er dan al tijd in heb gestoken, wil ik het niet opzij leggen. Nu kom ik er achter dat ik dit beter wel kan doen. Soms kun je je namelijk beter storten op een ander project dat wél resultaten oplevert. De beste mensen weten wanneer iets het waard is om je tijd in te steken en wanneer het nutteloos is. Je hebt het geprobeerd, en de kennis die je hebt opgedaan zal je ongetwijfeld ergens anders nog voor kunnen gebruiken. Stoppen is niet gelijk aan falen: het is een teken van zelfkennis en weten wanneer het meer tijd en energie opslorpt dan het opbrengt.

5) Sta op met je e-mail! Of toch niet?

Mijn collega zegt altijd: “Check je e-mail pas later op de dag”, maar op de één of andere manier kan ik het niet laten. Van zodra ik mijn laptop openzet, heb ik de neiging om direct al mijn e-mail open te doen. (Ok, toegegeven: na mijn Facebook weliswaar). De ene dag is dit een top idee en heb ik er echt iets aan, maar op een andere dag zorgt e-mail juist voor een overvloed aan informatie en begin ik mijn dag dus ongeorganiseerd. Ook na navraag te doen bij mijn collega’s en tips te lezen, is mij opgevallen dat de één zweert bij het opstaan met je e-mail en de ander bewaart deze bron van gedesorganiseerde informatie voor later. Mijn tip? Bekijk wat het beste bij jou en jouw werkmethode past. Heb je ’s ochtends boordevol energie om andere taken eerst te doen? Bewaar je e-mails dan voor later, want ze zijn dan alleen maar een recept voor chaos. Moet je je taken kunnen synchroniseren met je team of bestaat de mogelijkheid dat er een cruciale e-mail op je wacht? Dan kan het checken van je mail juist bevorderend werken. Kies een methode, probeer het uit en verander indien nodig.

6) Be the popcorn!

Je kent ze wel: die zakjes met maïs die je in de magnetron stopt. Terwijl de magnetron aanstaat ontpopt de maïs zich met een oorverdovend geluid tot popcorn. Het klinkt springend en levend. Ik geef het toe: de analogie is nogal vreemd, maar de “workstation popcorn”-methode, zoals beschreven in deze interessante blog, schijnt echt te werken. Het geniale brein achter deze productiviteitsblog is Joel Runyon. Zijn idee was om te werken op verplaatsing. In plaats van de hele dag futloos op kantoor te zitten, kun je je dag indelen in stukken met specifieke taken die je op verschillende plekken uitvoert, zoals rustige cafés of koffiebars. Het uiteindelijke doel van deze werkmethode is om meer specifieke taken gedaan te krijgen op minder tijd. Wij vinden dit bij Yools zo interessant, dat we deze methode in april ook eens gaan uitproberen. Benieuwd naar het resultaat? Houd ons dan zeker in de gaten!

18ebhgiypmujsjpg

De effecten van slimmer werken zijn groot. Je bent gezonder, hebt een betere balans tussen je privé- en werkleven, je voelt je beter, minder gestrest en hebt boordevol energie! Zelfs al geloof je me niet… Vind je het niet toch stiekem het proberen waard?

Als je zelf nog tips hebt om slimmer te werken, deel dit dan met ons op Facebook of Twitter!

Mandy

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag verder!

auricular-phone_318-1028

02 840 20 04

email-icons-preview

marketing@yools.be

twitter-bird

--

--

Alexander Vuylsteke
Grow With the Flow

Seasoned entrepreneur who co-founds and advises start-ups and scale-ups. Strives to build effective organizations with positive impact beyond economic return.