Een nachtmerrie omzetten in een droom door gebouwen met kweekbakken

Svenatthebeach
Haagse Handen
Published in
4 min readMay 24, 2018

Blogger Sven de Laaf over hoe het nu verder gaat met de HortiHeroes.

De HortiHeroes Arena

In mijn vorige blog heb ik geschreven over mijn rol als coach bij de HortiHeroes, waarvan ik het Green Packaging team mag begeleiden. Deze blog gaat over één van de andere initiatieven binnen het HortiHeroes-programma namelijk team HortiCity.

Voor degenen die het zijn vergeten of mijn blog voor het eerst lezen: de HortiHeroes is een programma waarbij innovatieve, ondernemende medewerkers van tien internationale glastuinbouwbedrijven uit het Westland met elkaar gaan samenwerken. Het doel van het programma is om de medewerkers te trainen en te begeleiden om met elkaar maatschappelijke (internationale) problemen op te lossen.

Alle teams die aan het HortiHeroes-programma deelnemen werken aan hun eigen concept en zijn inmiddels begonnen met hun grote droom uit te werken. Zo ook Team HortiCity, zij gaan een potentiële nachtmerrie omzetten in een droom.

,,De vraag naar voedsel zal de komende 30 jaar met zestig procent toenemen’’

Voedselproductie in gebouwen
Het probleem waarmee het team aan de slag wil gaan is het volgende: in 2050 zal de bevolking gegroeid zijn tot 9 miljard, waarvan 66 procent in steden woont. De vraag naar voedsel zal de komende 30 jaar met zestig procent toenemen. Om aan die vraag te voldoen, kunnen we gewoonweg niet op de huidige manier door blijven gaan: de agrosector eist nu al een derde van de energieconsumptie, de helft van de bruikbare grond en twee derde van de zoetwatervoorraad. Tevens concludeert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat luchtvervuiling in 2050 de grootste milieugerelateerde doodsoorzaak zal zijn. En blijkt vandaag al uit verschillende onderzoeken dat ‘stadsmensen’ gestresster zijn dan ‘plattelandsmensen’.

Goed, dat gezegd hebbende vind ik het waanzinnig om te zien hoe Team HortiCity als doel heeft gesteld dat in 2050 ieder gebouw een eigen voedselproductie heeft. Zij hebben een manier gevonden om de voedselproductie per vierkante meter te verhogen. Maar ook door lokaal te gaan produceren, waarmee de afstand tussen productie en consumptie wordt verminderd.

,,In de toekomst een heuse tomatenkas op het dak van je kantoor. Hoe kicke is dat dan!’’

Realiseren
Mooi verhaal hoor ik je denken, 2050 is pas over 32 jaar. Tegen die tijd ben ik 70 jaar, dus dat wordt pas relevant voor onze kinderen. Maar zoals elk groot idee moet je bij de kleintjes beginnen.

Ondanks dat ik coach ben van het andere team heb ik veel raakvlak met dit concept. Ik ben zelf een vader en mede-eigenaar van een naschoolse opvang. Ik vind het belangrijk dat onze kinderen goed terecht komen. Tijdens een diner heb ik daarom aangeboden dat ik met Team HortiCity een prototype wil gaan bouwen voor op de werkvloer van mijn bedrijf én uiteraard voor de kids van BSO Kind aan Zee op Scheveningen.

Door jonge kinderen op een interactieve manier laten zien hoe groente en fruit wordt geteeld leren we ze in een vroeg stadium wennen aan zelf groente en fruit telen. Dit is nuttig als ze straks ouder zijn en ongetwijfeld hun eerste huis kopen met geïntegreerde kas op het dak of aan de gevel.

Team HortiCity in een kas.

Tomatenkas
Ook wij volwassenen moeten mee in deze ontwikkeling. Helemaal gezien het feit dat we steeds ouder worden en straks 70 het nieuwe 40 is. Daarom gaat HortiCity een service opzetten die het mogelijk maakt groente en fruit direct op zakelijke locaties te gaan telen. Denk aan een krop sla geteeld op je bureau, verschillende kruiden gekweekt in de kantine en in de toekomst een heuse tomatenkas op het dak van je kantoor. Hoe kicke is dat dan!

HortiCity voorziet je in alle benodigdheden om te kunnen telen: van zaadjes en stekjes tot de kweekbakken en de juiste lampen. Aan de ene kant dus goed voor het milieu; aan de andere kant ook goed voor de werkgever want door het eten van verse groenten en fruit zijn medewerkers gezonder, en daardoor efficiënter en zelfs minder vatbaar voor stress en burn-outs (uit onderzoek van Wageningen Universiteit is gebleken dat tuinieren stressverlagend werkt).

Prototype
Komende week komt Team HortiCity dus langs bij Kind aan Zee om met elkaar na te denken hoe we een veilig prototype kunnen bouwen en hun oplossing ook daadwerkelijk in het echt te gaan testen. Hun motto luidt: ‘dreams don’t work unless you do’. Hier kan ik me helemaal in vinden. Binnenkort meer!

Toedeloe... :-)

Meer lezen van Sven? Of de andere bloggers? Kijk HIER.

--

--

Svenatthebeach
Haagse Handen

’79 daddy of Julie & Björn, lives his dreams, creates stuff from steel/wood #SCH23, surfing on waves & snow. Strategic innovation & Start-up Coach www.7evens.nl