Een schonere lucht dankzij de Nationale Fiets Telweek?

Sara Reijnders
Haagse Handen
Published in
2 min readSep 19, 2017

Blogger Sara Reijnders over de Nationale Fiets Telweek

Sara Reijnders fietst zelf wat af. FOTO: privé

Zelf fiets ik veel. Naar de markt, naar het strand, naar het centrum of naar mijn studie in Delft. Zo leg ik dus best wat kilometers af. Helaas, zijn niet alle fietspaden die ik pak even prettig. Zo zijn sommige paden erg hobbelig, moet ik om fietsen of heb ik het gevoel dat ik gewoon op de autoweg fiets, wat niet altijd even veilig voelt. Gelukkig kunnen we dankzij de Nationale Fiets Telweek hier wat aan veranderen.

Ik vind het heerlijk om te fietsen: in de stad is het vaak het snelst en, ik denk mijn grootste motivatie, het is een duurzaam vervoersmiddel. Dat is ook de reden dat we het voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk moeten houden/maken. Een manier om dit te doen is om ons fietsnetwerk te verbeteren. Als je er met de fiets net zo lang (of zelfs korter) over doet om bij je bestemming te komen, waarom zou je dan nog de auto pakken?

Deze week, van maandag 18 tot en met 24 zondag september, is de Nationale Fiets Telweek. Het doel van dit initiatief is om ons fietsgedrag in kaart te brengen. Door inzicht te krijgen in waar, wanneer en waarnaartoe wij fietsen kunnen de gemeenten en provincies onze fietspaden verbeteren. Of zelfs nieuwe fietsroutes aanleggen als het ergens altijd erg druk blijkt te zijn of als veel mensen moeten om fietsen.

Sommige fietspaden zijn wel aan verbetering toe. FOTO: privé

Meedoen?
Als je mee wilt doen met de fietstelling moet je een app downloaden (hier voor Apple, hier voor Android). Deze app houdt in de week van 18 t/m 24 september bij waar we fietsen (je kan zelf aangeven wanneer de app moet gaan tellen). Meedoen is niet alleen handig voor de gemeenten, het kan ook nog eens handig zijn voor jou. Misschien wordt de route die jij vaak pakt namelijk wel verbeterd.

Ik heb de app al gedownload, omdat ik graag aan betere fietspaden bijdraag. Wat uiteindelijk weer kan leiden tot meer fietsers, wat weer resulteert in een schonere lucht in de stad en hopelijk de klimaatveranderingen beperkt.

Sara Reijnders van Groen met Saar.

Meer lezen over duurzaam leven? Neem eens een kijkje op mijn blog www.groenmetsaar.nl.

--

--

Sara Reijnders
Haagse Handen

Mijn blogs zijn voor inspiratie om groen te denken en te doen. Succes met jouw groene stappen. Meer lezen: www.groenmetsaar.nl