Gratis, geel, goed

Haagse Handen
Haagse Handen
Published in
7 min readJul 6, 2021

Vuilniszakken tegen brutale meeuwen

Donderdagavond 1 juli 2021, bewoners in de Oudemanstraat zetten hun vuilniszakken op de stoeprand. Elke vrijdag halen de Haagse Milieu Services de zakken daar al vroeg op. De gemeente deelt gratis gele stevige vuilniszakken uit tijdens het meeuwenseizoen van 1 maart tot en met 30 oktober. Meeuwen maken deze zakken minder makkelijk kapot en de kleur geel schrikt af. Toch domineren de grijze vuilniszakken op deze avond het straatbeeld in Laak. De meeuwen scheuren deze dunnere grijze zakken makkelijk open en ze vervuilen de hele straat. Daarom verzamelt niet veel verderop een groep mensen zich bij het Stadsdeelkantoor Laak. Ze hebben 1 doel: de gele vuilniszak promoten.

TEKST: Alice Moore en Timo Meester
BEELD: Valerie Kuypers

Sabina Jurjewicz (derde van links) fietste met de groep mee op de elektrische bakfiets

Sabina Jurjewicz, opbouwwerker Mooi Welzijn

Sabina Jurjewicz komt uit Polen en is sinds 8 jaar opbouwwerker bij Mooi Welzijn. “Ik sla bruggen tussen de Poolssprekende bewoners en verschillende instanties. Dat doe ik door groepen Poolse mensen voorlichting te geven. Vandaag loop ik met 2 andere vrijwilligers mee om Poolse inwoners van Laak te informeren over de gele zakken. Veel Poolse mensen wonen maar kort in Den Haag. Ze kennen de regels niet altijd en hebben met problemen als huisjesmelkers te maken. Als je bijvoorbeeld binnen een dag je huis wordt uitgezet moet je snel al je spullen kwijt. Dan denk je niet aan het opzoeken van de afvalregels.”

Sabina rijdt tijdens de meeuwenactie op een grote elektrische bakfiets waarin meertalige folders en rollen gele vuilniszakken zitten. Eerder ontvingen alle bewoners de folder ook via de post (de volledige flyer vind je onderaan dit artikel). Eenmaal in de juiste straat aangekomen parkeert ze de fiets en belt ze bij verschillende Poolse bewoners aan. Sommigen zijn nog niet bekend met de gele meeuwenzak. Sabina legt alles uit en geeft ze een zak en een folder mee. Voor anderen was de meertalige folder een uitkomst. Sinds ze die lazen gebruiken ze de gele vuilniszakken.

Lawrence Eghosa (links) en Magdalena Timneva

Lawrence Eghosa, stadsdeeldirecteur Laak

De stadsdeeldirecteur van Laak, Lawrence Eghosa doet ook mee met de meeuwenactie. Hij raakt aan de praat met bewoonster Magdalena Timneva uit de Oudemanstraat. Voor het portiek naast haar deur heeft ze zelf een vuilnisbak opgehangen, met daarin een gele zak. Ze werd radeloos van al het zwerfvuil bij haar voor de deur. “De laatste jaren is het erger geworden, iedereen gooit alles maar op straat. Mijn vuilnisbak valt wel op, want hij zit iedere avond vol.”

Lawrence stoort zich ook aan al het vuilnis op straat. “Het is een enorm probleem”, zegt Lawrence. “Ik fiets regelmatig door het stadsdeel en het is heel erg wat ik in sommige straten aantref. De gemeente doet er van alles aan om dit probleem op te lossen. Enerzijds hopen we dat het gedrag verandert door bewoners te informeren en door gele zakken te verstrekken. We testen of vaker ophalen werkt en anderzijds is misschien handhaven en bekeuren het enige wat helpt. Dat onderzoeken we. Ook ga ik erover in gesprek met de bewoners. Ik hoor het graag als zij goede ideeën hebben, zoals bijvoorbeeld deze actie.”

Frank Kanhai (links) en Mehmet Yildiz

Frank Kanhai en Mehmet Yildiz, wijkambassadeurs Schone Stad

Frank en Mehmet zijn wijkambassadeurs Schone Stad: een groep van 16 enthousiaste inwoners die andere inwoners stimuleren om afval op de juiste manier aan te bieden en hun wijk schoon te houden. Vol energie lopen ze mee met de meeuwenactie. Ze bellen aan bij mensen, overhandigen gele zakken en stoppen grijze zakken op straat in de gele variant. Frank: “Ik ben hier vandaag omdat ik mijn buurtbewoners wil leren kennen. Ik woon alleen en ben overdag op mijn werk. Ik ben veel weg van huis en spreek mijn buurtgenoten vooral als ik op straat afval opruim. Ik wist wel dat meeuwen een groot probleem waren in de wijk, maar ik wist eerlijk gezegd niet van de gele zakken af. Weer wat geleerd!”

Mehmet: “Ik ben een wijkambassadeur uit een andere wijk, maar als ik iets kan betekenen voor Den Haag loop ik graag mee. We zijn toch 1 stad. Mijn ouders wonen wel in deze wijk.” Onderweg lopen we langs een illegaal gedumpte bank op het voetpad. Mehmet maakt gelijk online een melding. “Dat is heel makkelijk!”

Malgorzata Maciejak, inwoner Laak

Malgorzata Maciejak woont sinds 5 jaar in het Haagse stadsdeel Laak. Om bij haar aan te bellen loopt Sabina via een overdekte buitenportiek een trap op naar de eerste etage. De straat voor het gebouw ligt vol met opengescheurde grijze vuilniszakken. “Het lijkt hier elke week wel oorlog”, roept de benedenbewoner terwijl ze hoofdschuddend naar de ravage kijkt. Malgorzata vindt het ook maar niks. “Het ziet er niet uit, maar het stinkt ook nog eens vreselijk. Daar heb ik veel last van, omdat ik de longziekte COPD heb. De gemeente komt de rotzooi gelukkig regelmatig opruimen, maar het duurt maar heel even voordat het er weer net zo rommelig uitziet.”

Het geluid van de krijsende meeuwen overstijgt het gesprek tussen Sabina en Malgorzata. “Ik heb er zelfs last van tijdens het slapen”, zegt Malgorzata. “De meeuwen kijken niet op de klok. En op straat zie ik bijna alleen maar grijze zakken, terwijl we een meertalige folder met uitleg ontvingen.” Zelf gebruikt Malgorzata een kliko voor haar afval. “Maar als die te vol zit pikken de meeuwen daar ook gewoon afval uit.”

Patrick en Bashar bij het Vadercentrum ADAM

Vadercentrum ADAM aan het Jonckbloetplein is een van de ophaalpunten waar bewoners uit Laak gele zakken kunnen halen. Patrick is vrijwilliger bij het vadercentrum en Bashar een vaste bezoeker. Zijn gele zakken waren op. Voor gele zakken kunnen bewoners zoals Bashar bij Patrick of zijn collega’s terecht. “De gele zakken zijn erg in trek bij de bewoners”, vertelt Patrick. “We zitten met het vadercentrum op zo’n centrale plek, dus veel bewoners komen bij ons langs en nemen gelijk een rol mee.”

Toch is er in het Laakkwartier, ook in de straat van het vadercentrum, veel overlast van meeuwen. “Als je door de wijk loopt, zie je nog veel grijze zakken aan de straat staan. Ook wel gele, maar lang niet zoveel als de grijze. Het heeft misschien tijd nodig dat iedereen er vanaf weet, maar het is echt beter om een gele zak te gebruiken”, zegt Bashar. “Iedere bewoner mag bij ons een rol komen halen. Zo krijgen de meeuwen minder kans om er een rommeltje van te maken”, aldus Patrick.

Veelgestelde vragen

Meer weten over meeuwenlast beperken? Lees onderstaande veelgestelde vragen of kijk op de webpagina van de gemeente Den Haag.

Waarom nog in zakken?

In verschillende Haagse straten is vanwege onder andere parkeerdruk weinig ruimte voor ondergrondse restafvalcontainers. Niet alleen in Laak, maar ook in andere stadsdelen. Daarom wordt huisvuil daar nog in vuilniszakken opgehaald.

Waar haal ik meeuwenzakken op in Laak?

In stadsdeel Laak is in de Antheunisstraat, Isingstraat, Oudemanstraat en Genestetlaan veel overlast van zwerfafval door de meeuwen. De gemeente stuurde daarom al eerder een huis-aan-huis folder met uitleg in het Bulgaars, Engels, Nederlands, Pools en Roemeens. Hierin staan ook de ophaalpunten van de gele vuilniszakken in Laak vermeld: Vadercentrum Adam (Jonckbloetplein 25), Bibliotheek Laakkwartier (Linnaeusstraat 2), Stadsdeelkantoor Laak (Slachthuisplein 25) en bij wijkambassadeurs Lia en Kees Visser (Oudemanstraat 182). Sinds kort kun je ook bij Leo’s Koffiehuis (Oudemansstraat 436) een rol gele zakken ophalen.

De folder over de gele zakken in Laak

Waar haal ik meeuwenzakken op buiten Laak?

Bekijk alle Haagse ophaallocaties van de gele zakken op de gemeentelijke webpagina over meeuwenoverlast.

Wanneer zet ik mijn vuilniszak op straat?

Zet je vuilnis pas in de ochtend vanaf 07:30 uur buiten (vlak voordat de vuilnisman komt). Meeuwen krijgen dan minder de kans om de zakken open te scheuren.

Wijkambassadeur Mehmet geeft het goede voorbeeld

--

--

Haagse Handen
Haagse Handen

Trots op alle Hagenaren die Den Haag schoon houden. Hun verhalen lees je hier.