Groener leven: heb ik al een minimalistische garderobe?

Sanne Verhoef
Haagse Handen
Published in
6 min readNov 12, 2018

Blogger Sanne Verhoef over de vermindering van haar kleding en bewuster aankopen doen.

Drie van de 87 kledingstukken in mijn garderobe.

Na de Slow Fashion Summer leek me een mooi moment om eens te inventariseren hoeveel kleding ik eigenlijk precies nog heb. Ik zeg ‘nog’, omdat ik al een paar jaar bezig ben om het aantal kledingstukken in m’n kast langzaamaan terug te dringen.

Het idee van een minimalistische garderobe spreekt me heel erg aan, maar het in één keer drastisch aanpakken van m’n garderobe niet zo, dus heb ik het anders aangepakt. Bij elk nieuw kledingstuk dat m’n kast in komt, gaan er twee andere weer uit, zodat ik geleidelijk opruim en ook beter nadenk bij elk nieuw item dat ik koop. Het moet namelijk wel twee andere kledingstukken waard zijn.

Volhouder
Ik kan me niet meer precies herinneren wanneer ik daarmee ben begonnen, maar het moet minstens twee jaar geleden zijn. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik er zo lang meer door zou gaan: je kan niet oneindig bij elk nieuw kledingstuk er twee voor weg doen, dan eindig je met een lege kast. Zodra ik op het punt kom dat ik voor m’n gevoel precies genoeg kleding heb, verander ik de regel in één erin één eruit, maar dat punt heb ik nog steeds niet bereikt.

Ook toen ik laatst aan het begin van de Slow Fashion Summer in totaal elf nieuwe tweedehands kledingstukken had gekocht lukte het me nog steeds om er 22 andere voor weg te doen. Er zijn elke keer toch wel weer dingen die ik helemaal af heb gedragen en te versleten zijn, of dingen die ik om de een of andere reden toch juist niet graag draag.

Share chain
Onlangs heb ik bijvoorbeeld het shirtje hiernaast gedoneerd aan de #sharechain op Instagram. Het idee daarvan is dat ik het shirtje weggeef aan iemand, die zelf weer een nieuw kledingstuk online zet om weg te geven, enzovoorts. Dit shirtje vond ik echt heel leuk (want bloemetjes), maar het bleef in mijn kast liggen omdat het me eigenlijk net te groot was.

Nadat ik het shirtje online had gezet ben ik de kledingstukken in m’n kast (en in de wasmand, aan het wasrekje, op m’n stoel in de slaapkamer en wat ik aanhad) gaan tellen. Sokken, ondergoed, zwemkleding, panty’s en leggings voor onder kleding, schoenen, jassen, sjaals (en andere buitenkleding zoals handschoenen) heb ik voor nu even buiten beschouwing gelaten. Wie weet ga ik dat ook nog eens tellen, maar voor nu heb ik me even tot de gewone kleding beperkt. Dit is wat ik op dit moment heb.

,,In totaal kom ik op 87 kledingstukken’’

BROEKEN

  • 5 lange broeken (1 dunne zomerbroek, 1 spijkerbroek en 3 nette broeken)
  • 3 korte broeken (2 hele korte en 1 knielengte)
  • 5 sportbroeken (2 lange, 2 korte en 1 knielengte)
  • 2 yogaleggings (1 lange en 1 driekwart)
  • 2 pyjamabroeken

ROKJES/JURKEN

  • 4 rokjes
  • 15 jurken (2 met lange mouwen, 5 met korte mouwen, 4 mouwloze, 3 met spaghettibandjes en 1 trouwjurk)

TRUIEN/VESTEN/JASJES

  • 2 truien (1 met lange mouwen, 1 met driekwart mouwen)
  • 11 vesten (3 open dunne vestjes, 2 open dikke vesten, 4 dichte vestjes, 1 capuchonvest, 1 sportvest)
  • 1 bolero
  • 2 jasjes (1 colbertje, 1 kort jasje voor over jurkjes)

SHIRTS/TOPJES

  • 5 shirts met lange/driekwart mouwen (waarvan 1 om in te sporten)
  • 12 shirts met korte mouwen (waarvan 3 om in te slapen en 2 om in te sporten)
  • 10 tanktopjes/mouwloze shirts (waarvan 2 om in te sporten)
  • 8 spaghettihemdjes (waarvan 1 om in te slapen)

In totaal kom ik op 87 kledingstukken, maar dat is inclusief sportkleding en pyjama’s, die je normaal gesproken niet meetelt bij het samenstellen van een capsulegarderobe. Als ik de sportkleding (dertien stuks) en de kleding om in te slapen (zes stuks) eraf haal, kom ik op 68 stuks. Ter vergelijking, een capsulegarderobe telt vaak 33 kledingstukken (dat is dan weer wel inclusief schoenen), maar is slechts bedoeld voor één seizoen (drie maanden dus). Mijn 68 kledingstukken voor het hele jaar vind ik in verhouding nog niet tegenvallen.

Seizoenskleding
Ik ben niet zo van het beperken van kleding tot een bepaald seizoen. Oké, ik draag m’n korte broeken niet midden in de winter en m’n warmste vest niet in de zomer, maar de meeste kleding draag ik het grootste deel van het jaar. Met een panty en een vest erbij kan een mouwloos jurkje bijvoorbeeld prima in de winter. En de shirtjes die ik in de zomer bij een korte broek draag, draag ik in de winter onder m’n kleding. Een capsulegarderobe samenstellen per seizoen past dus niet echt bij mij. Ik kijk liever naar m’n totale garderobe. Nu ik daar een overzicht van heb, zie ik nog wel een paar dingen die ik kan aanpakken.

M’n sport- en slaapkleding had ik voor het tellen exact kunnen opnoemen en is wat mij betreft zo ongeveer op het optimale aantal (één slaapshirtje minder zou op zich nog wel kunnen). De kleding om in te sporten lijkt nog best veel, maar met de verschillende seizoenen en was-technisch gezien denk ik dat ik dit allemaal wel nodig heb. Als een van de sportbroeken stuk gaat, zou ik eens kunnen kijken of ik het red met eentje minder, maar ik ga er niet bewust een van weg doen.

Veel jurken
Waar ik absoluut wel een beetje van schrok is m’n aantal jurken. Ik weet dat ik graag jurkjes draag, maar dat ik er veertien heb (m’n trouwjurk even buiten beschouwing gelaten), had ik vooraf niet verwacht. En ik denk dat als ik ze op had moeten noemen, ik er zeker een paar was vergeten. Daar ga ik de volgende keer dat er iets weg gaat dus wel even kritisch naar kijken. Ook de aantallen vesten en shirts kunnen nog wel iets omlaag denk ik.

,,Ik dacht dat ik best een goed overzicht had van m’n garderobe, maar alles zo op een lijst zetten heeft me toch nog wel een paar nieuwe inzichten gegeven’’

Ik heb meer jurken dan ik dacht.

Analyse
Ik heb ook even gekeken naar dingen die ik niet/weinig draag. Er zijn op dit moment vijf kledingstukken in m’n kast die ik nog helemaal niet heb gedragen: m’n trouwjurk, een vintage jurkje uit Berlijn waarvoor ik al een jaar op de juiste gelegenheid wacht, een lange tanktop waarvan ik denk dat ik die wel kan gebruiken voor yoga of om ergens onder te dragen maar het toch steeds niet doe, het recent opnieuw gevonden bloemetjesvestje en een spaghettihemdje uit dezelfde aankoop. Met de laatste twee items en m’n trouwjurk komt het wel goed, maar die andere twee draag ik misschien toch om een reden niet. Ik denk dat de lange tanktop eigenlijk best weg kan, maar het jurkje uit Berlijn wil ik toch wel echt graag gaan dragen.

Het korte jasje draag ik zelden, eigenlijk alleen bij bruiloften. Ik ga er eens over nadenken of het het waard is om het voor die ene keer per jaar in de kast te laten hangen. Ook alle vier m’n rokjes draag ik weinig. Ik ga binnenkort denk ik maar eens specifiek op zoek naar shirtjes voor bij de rokjes, en dan meteen kijken of ik ze allemaal nog wel wil houden. Ook een van m’n drie nette broeken kan denk ik wel weg. Ik bewaar ’m steeds omdat ik anders geen zwarte broek meer heb, zo’n basic item waarvan ik dacht dat ik niet zonder kon. Maar tegelijkertijd heb ik ’m echt al een paar jaar niet aan gehad (en dus ook blijkbaar niet nodig gehad).

Ik dacht dat ik best een goed overzicht had van m’n garderobe, maar alles zo op een lijst zetten heeft me toch nog wel een paar nieuwe inzichten gegeven. Misschien moet ik dit over een half jaar gewoon nog eens doen!

Lees meer verhalen van Sanne op Het Grote Groene Geluk.

--

--

Sanne Verhoef
Haagse Handen
0 Followers
Writer for

Sinds een paar jaar ben ik er bewust mee bezig om mijn leven steeds een beetje groener en gelukkiger te maken. www.hetgrotegroenegeluk.nl