Hoera, 35 jaar! Maar hoe houd ik mijn verjaardagsfeestje restafvalvrij?

Ingrid Soullié
Haagse Handen
Published in
4 min readApr 9, 2018

Blogger Ingrid Soullié over hoe zij haar verjaardag vierde zonder dat daar restafval bij kwam kijken.

Gezellig aan de high tea met vrienden en familie. FOTO: privé

Om mijn 35ste levensjaar te vieren, had ik vrienden en familie uitgenodigd voor een high tea bij mij thuis. Mijn streven om zo min mogelijk afval te produceren wilde ik hier ook graag in doorvoeren. Ik had mezelf daarom de uitdaging gegeven mijn feestje honderd procent restafvalvrij te houden. Ik vertel je graag of ik dat voor elkaar heb gekregen en waar ik tegenaan liep.

Naast dat ik mijn verjaardag afvalvrij wilde houden, had ik met meer zaken rekening te houden. Ten eerste met een kleine beurs. Het moest wel betaalbaar blijven. Daarnaast met twee intoleranties voor tarwe en zuivel. Ik eet zelf wel graag mee van het lekkers dat ik maak. Ik heb nog nooit van mijn leven een taart gekocht voor mijn verjaardag; ik bak altijd zelf iets, dus daar is dan makkelijk ‘omheen te bakken’. Een laatste aandachtspunt: ik ben vegetariër. Om mezelf nog meer uit te dagen besloot ik het veganistisch te houden, nog een stukje duurzamer.

Plastic verpakkingen
Om gelijk met de deur in huis te vallen, een paar van mijn ingrediënten zaten wél in plastic verpakt, zoals speltbloem, houmous en zijdentofu. Als ik meer tijd en geld had gehad, had ik deze waarschijnlijk ook verpakkingsvrij kunnen kopen of zelf kunnen maken. Die verpakkingen zijn uiteraard bij de plasticbak ingegaan, net als de bierdopjes overigens.

De Haagse Markt is een fijne plaats om ingrediënten zoals nootjes, fruit en groente zonder verpakking te kunnen kopen. Daar kijken ze er niet raar meer van op als ik een bakje, tasje of netje aangeef waar het product in mag. Onmisbaar in de afvalvrije keuken zijn siliconen bakvormen en matjes. Deze kun je keer op keer gebruiken en maken bakpapier (wat restafval is) overbodig.

,,Stoffen servetten kopen vond ik een onnodige uitgave’’

Compost
Het snij-afval, de theezakjes en het koffiedik gingen in mijn eigen compostvat. Als je dat niet hebt, denk dan eens aan de Compostbakkers. Om de boel nog wat op te fleuren zette ik wat narcisjes in vaasjes op de tafeltjes. Ze komen uit mijn eigen tuin en kunnen later gewoon het compostvat in.

Rijstevelrolletjes, heerlijk als partysnack. FOTO: privé

Hapjes
Op mijn high tea serveerde ik een chocolade-bananenbrood, zelfgebakken speltwraps met houmous en kiemen, dadel-hazelnootbroodjes en rijstevelrolletjes met sla, komkommer- en paprikareepjes. Voor die rolletjes had ik een sausje gemaakt van zoete aardappel en flespompoen met sojayoghurt, die vervolgens ook als aparte dip diende. Een ander dipje maakte ik van lekker frisse veganistische zure room.

Ik had nog een meloen die op moest, die ging in blokjes in een bakje op tafel. De meeste hapjes serveerde ik op een bord of schaal. De meloen en zure room simpelweg in een afsluitbaar bakje, dan konden ze zo de koelkast in en uit. Sommige dingen zijn helemaal op gegaan, de rest was goed te bewaren in bakjes om de dagen erna op te maken. We hebben gesmuld!

,,Waar je ook geen controle over hebt, is wat je gasten meenemen. Wat cadeaus betreft kun je het wel een beetje sturen’’

Servetten
Liep ik dan helemaal nergens tegenaan? Zeker wel, zo realiseerde ik me een week vooraf dat ik alleen maar papieren servetjes in huis heb. Die heb ik al jaren maar raken maar niet op. Hoewel ik achter het opmaken van wat je nog hebt sta, vond ik het niet gepast deze te gebruiken op mijn afvalvrije feestje. Dat zou toch een beetje afdoen aan het thema.

Stoffen servetten, de rode door mij zelf gemaakt. FOTO: privé

Stoffen servetten kopen vond ik een onnodige uitgave. Ik heb onlangs een dekbedovertrek dat te breed was ingekort, de restlap daarvan was ideaal om servetten van te maken. Met wat hulp van een beschrijving op internet was ik twee avonden later twaalf stoffen servetten rijker. Omdat dat mogelijk niet genoeg was heb ik er ook nog wat van mijn ouders geleend.

Cadeauverpakkingen
Waar je ook geen controle over hebt, is wat je gasten meenemen. Wat cadeaus betreft kun je het wel een beetje sturen. Op mijn wensenlijstje stonden drie dingen: een financiële bijdrage voor een ukelele, een middagje hulp om het laatste deel van mijn tuin aan te pakken of een leuk uitje. Want wie zegt dat verjaardagscadeaus uit spullen moeten bestaan? Ik kreeg alsnog wel een aantal (nuttige) dingen, waarvan de verpakkingen herbruikbaar of recyclebaar zijn.

Het is mij uiteindelijk gelukt om helemaal geen restafval te produceren tijdens de voorbereiding van mijn verjaardagsfeestje en op de dag zelf. Wel had ik wat PMD en oud papier. Dit heb ik zoveel mogelijk kunnen beperken. Volgend jaar ga ik proberen ook dat tot nul terug te brengen. En wat natuurlijk het belangrijkste is: ik heb een ontzettend gezellige middag gehad, omringd door fijne mensen.

--

--

Ingrid Soullié
Haagse Handen

Passie voor duurzaam en afvalvrij leven | Computercoach en biologisch tuinvrouw @ Computer en Compost | Liefhebber van dieren, natuur, taal en muziek