Ik daag je uit om 465 spullen in één maand weg te doen

Sara Reijnders
Haagse Handen
Published in
3 min readNov 30, 2017

Blogger Sara Reijnders over de minimalisme game.

De verzameling van spullen die bij mij het huis uitgingen. FOTO: privé

Ligt jouw huis ook vol met spullen? Spullen die je eigenlijk nooit gebruikt en ook nooit meer gaat gebruiken. Kleding waar je eigenlijk niet meer in past, een stapel boeken die je toch al hebt gelezen of een kast waarvan je niet meer weet wat er allemaal in zit. Als je jezelf hier (deels) in herkent, wil ik je graag uitdagen om een keer mee te doen met de minimalisme game.

Minimalisme game
Tijdens de minimalisme game doe je elke dag spullen weg. Op dag één van de game doe je één ding weg, op dag twee twee dingen en op de laatste dag, dag 30 doe je 30 dingen weg. Aan het einde van de maand heb je dan 465 spullen weggedaan!

Dag 27 van de minimalisme game. FOTO: Sara Reijnders

Opruimen werkt verslavend
465 spullen wegdoen klinkt als een lastige opgave. Maar het is mij gelukt. De eerste keer deed ik in april mee en ik doe het nu voor de tweede keer (op het moment dat ik deze blog schrijf ben ik op dag 14).

Ik kan je vertellen, het opruimen werkt verslavend. Het lijkt wel of het steeds makkelijker wordt om spullen weg te doen. Spullen die eerst echt niet weg ‘mochten’ gaan later toch weg. Dat doe ik niet om maar zo minimalistisch mogelijk te leven — dat is niet mijn doel, maar omdat ik ben gaan inzien dat ik die spullen niet meer ga gebruiken.

Zo bewaarde ik altijd een hele stapel met Quests en Donald Ducks, omdat ik ze nog een keer wilde gaan lezen. Dat gebeurde echter niet. Door de minimalisme game kijk ik er nu anders naar. Ik maak nu liever iemand anders blij met deze tijdschriften. En mocht ik ineens heel veel zin hebben om zo’n tijdschrift te lezen, dan zoek ik op Marktplaats naar een stapel tijdschriften waar iemand anders op dat moment vanaf wil. Of ik ga naar de tijdschriftenhoek van de bibliotheek.

Dag 30 van de minimalisme game. FOTO: Sara Reijnders

Dingen wegdoen
Als spullen nog goed zijn is het natuurlijk het zonde om het weg te gooien. Ik geef deze spullen liever aan iemand die ze wel gaat gebruiken. Eerder schreef ik een blog over het vinden van een nieuwe eigenaar.

Ik wil jou graag uitdagen om ook mee te doen met de minimalisme game! Dus kijk onder je bed, trek alle kasten open en vergeet het rommelhok niet in je zoektocht naar ongebruikte spullen. Het gaat je vast lukken om zo in een maand 465 spullen weg te doen! Tip, ga de challenge samen met een vriend of vriendin aan! Je kan elkaar tips geven en elkaar gemotiveerd houden.

Dag 19 van de minimalisme game. FOTO: Sara Reijnders

Meer lezen over duurzaam leven? Neem eens een kijkje op mijn blog www.groenmetsaar.nl.

--

--

Sara Reijnders
Haagse Handen

Mijn blogs zijn voor inspiratie om groen te denken en te doen. Succes met jouw groene stappen. Meer lezen: www.groenmetsaar.nl