‘Ik vind het altijd maar raar als mensen rotzooi op straat achterlaten’

Haagse Handen
Haagse Handen
Published in
3 min readNov 20, 2019

Een ondergrondse restafvalcontainer adopteren. Waarom zou je dat doen?

Den Haag telt ruim 800 bewoners die een ondergrondse restafvalcontainer, een ORAC, hebben geadopteerd. Saskia de Swart is een van hen. Twee maanden geleden kreeg zij de sleutels van ‘haar’ afvalcontainers in het Centrum.

TEKST: Ilse van Beest
BEELD: Emmy de Graaf

Saskia woont in het ecologische wooncomplex De Waterspin in het Centrum van Den Haag. De wc’s worden doorgetrokken met regenwater en de buren composteren samen hun afval. Ze was dus al heel milieubewust bezig. Omdat ze het belangrijk vindt dat de stad schoon blijft, heeft ze nu ook de ondergrondse containers in haar buurt geadopteerd: ,,Ons wooncomplex heeft al een eigen afvalcontainer. De containers die ik geadopteerd heb, gebruik ik dus niet zelf. Maar de gemeente doet al veel zo om de stad schoon te maken: je kunt je grofvuil laten ophalen, er staat een afvalsorteerstraat verderop en het restafval wordt netjes opgehaald. Dan vind ik het logisch dat je als bewoner ook een bijdrage levert.”

Saskia opent de ORAC aan de zijkant door middel van een speciale sleutel.

Meeuwenprobleem
Door haar werk als bewonersondersteuner bij welzijnsorganisatie Voor Welzijn in de Bloemen- en Bomenbuurt wist ze al eerder van de ondergrondse restafvalcontainers af: ,,Daar werden deze containers al eerder geplaatst. Dat was een heel goede oplossing voor het probleem met de meeuwen. Helaas hadden we in het centrum nog geen ondergrondse containers en kwamen er steeds meer meeuwen op ons afval af, aangezien er in de andere wijken steeds minder voor ze te vinden was. De gemeente deelde al gele vuilniszakken uit, maar doordat niet iedereen die gebruikte lieten de meeuwen zich niet afschrikken. De meeuwen trokken de normale zakken gewoon open, en zo slingert alle rotzooi over straat. Zonde, want dit is eigenlijk best een opgeruimde buurt. Voordat de ondergrondse containers er waren heb ik weleens de Buiten Beter App gebruikt als er afval op straat lag. Dan krijgt de gemeente een melding en wordt het al snel opgehaald. Maar op de volgende ophaaldag was het weer hetzelfde verhaal.”

,,Dan nemen mensen wel de moeite om een flatscreen tv van de Mediamarkt naar huis te tillen, maar even de doos in stukken scheuren om het karton in de bak te gooien is teveel gevraagd’’

Ondergrondse containers
Nu de containers er staan ziet de buurt er gelijk een stuk netter uit. ,,In deze buurt wordt niet veel afval op straat gegooid en dat vind ik ook normaal. Ik vind het altijd maar raar als mensen rotzooi op straat achterlaten. Bijvoorbeeld met kartonnen dozen van een flatscreen tv. Dan nemen mensen wel de moeite om een flatscreen tv van de Mediamarkt naar huis te tillen, maar even de doos in stukken scheuren om het karton in de bak te gooien is teveel gevraagd. Dat snap ik niet. Ik ben blij dat dat in deze buurt niet vaak gebeurt. Sinds ik de containers heb geadopteerd heb ik nog niemand hoeven aanspreken over afval op straat zetten. Gelukkig maar, want dat lijkt me nog best lastig.”

Ook een ondergrondse restafvalcontainer adopteren? Als je een afvalcontainer adopteert help je om de stad schoon te houden. Je krijgt een sleutel om de container vanaf de zijkant te openen. Zo kun je verstoppingen verhelpen. En je krijgt materialen om afval dat naast de container staat op te ruimen. Aanmelden kan HIER.

De gemeente zet zich dit jaar extra in voor een schone stad met de campagne ‘Schoon doen we toch gewoon?’.

--

--

Haagse Handen
Haagse Handen

Trots op alle Hagenaren die Den Haag schoon houden. Hun verhalen lees je hier.