Je gescheiden afval is geld waard

Ingrid Soullié
Haagse Handen
Published in
5 min readMay 10, 2018

Blogger Ingrid Soullié over hoe je via Afval Loont geld krijgt voor je gescheiden huishoudelijk afval.

Vandaag lever ik PMD en oud papier in bij Afval Loont. FOTO: privé

Afval verminderen, dat is sowieso goed. Maar veel van het afval dat we produceren kan nog gebruikt worden als een nuttige en waardevolle grondstof. Je afval zoveel mogelijk scheiden om te kunnen recyclen, is dus ook goed. En dat je daar nog wat geld mee kan verdienen, dat is mooi meegenomen. Sinds augustus 2017 kan dat in Den Haag, via Afval Loont.

Ik hoorde voor het eerste over dit initiatief op de Energiebeurs in 2016. Hier presenteerde deze zogeheten sociale onderneming zich, omdat er plannen waren ook in Den Haag een locatie te openen. Afval Loont is sinds 2011 actief. Destijds alleen nog in de gemeenten Noordwijk, Hoogvliet en Barendrecht.

Het principe is simpel: veel huishoudelijk afval is een grondstof en heeft dus een economische waarde. Wanneer je als particulier je afval gescheiden inlevert, krijg je er geld voor. Als groot voorstander van afval scheiden was ik gelijk enthousiast. In augustus 2017 was het eindelijk zover, Den Haag werd de vierde gemeente van Nederland met een inleverpunt.

Medewerker Barry helpt mij door mijn tas met oud papier naar binnen te dragen. FOTO: privé

Afvalsoorten
Je kunt verschillende soorten afval — sorry, grondstoffen — inleveren in ruil voor geld. Het inleverpunt is heel handig naast het afvalstation aan de Plutostraat gelegen. De ingang is gelijk links van de inrit van het afvalbrengstation. Dit overzichtje van de verschillende afvalstromen en de vergoedingen staat op de site:

· Textiel: € 0,10 per kilo
· Papier /Karton: € 0,03 per kilo
· Klein elektrisch: € 0,05 per kilo
· Frituurvet: € 0,10 per kilo
· PMD: € 0,13 per kilo

PMD staat voor Plastic, Metaal en Drankverpakkingen. Weet je niet of iets onder een van deze stromingen valt? Kijk dan eens op de site van de gemeente of de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.

,,Stinkend rijk zal je er niet van worden, maar het zal hopelijk wel een stimulans zijn voor bewoners om (meer) te gaan scheiden. En voor de deelnemende stichtingen tikken al die gedoneerde bedragen toch lekker aan’’

Hoe werkt het?
Om een vergoeding te krijgen, maak je een account aan via de site. Heb je geen computer of kom je er niet uit? Op de locatie zelf kan dit ook, ze helpen je graag. Je downloadt vervolgens een app, waarin ook een persoonlijke QR-code staat. Als je geen mobiele telefoon hebt, dan kan je een pasje krijgen.

Barry scant de QR code uit de app op mijn telefoon. FOTO: privé

Je afval wordt per soort gewogen in kratten en de vergoeding wordt berekend. Je persoonlijke QR-code wordt gescand, waarna je vergoeding op je account wordt bijgeschreven. Via de app en via de site kan je zien hoeveel gewicht je per inlevermoment en in totaal hebt ingeleverd. Je ziet er ook hoeveel vergoeding je hebt opgebouwd en hoeveel CO2 je hebt bespaard. Vanaf een tegoed van 10 euro kun je het uit laten betalen op je rekening.

Op de site kan ik zien wat ik vandaag met mijn papier heb verdiend én bespaard. AFBEELDING: privé

Je hoeft niet voor jezelf te sparen. Je kunt je tegoed ook doneren aan een goed doel of buurtinitiatief naar keuze. Zo kunnen bijvoorbeeld sportclubs of burendagen zich aanmelden. Ook Dierenambulance Den Haag, waar ik zelf vrijwilliger ben, is deelnemer. Je kunt je gespaarde tegoed via de site of de app doneren aan het doel naar keuze. Ook kun je bij het inlevermoment aangeven dat het op de account van een bepaald doel mag worden bijgeschreven. In dat laatste geval is registreren niet eens nodig.

Behulpzaam
Voorheen deed ik mijn oud papier en PMD altijd in de daarvoor bestemde containers in de buurt, elektrische apparaten en textiel in containers bij kinderboerderijen. Nu fiets ik er graag voor naar de Plutostraat. Elke keer word ik ontvangen door vrolijke, vriendelijke medewerkers. Ze helpen je graag met het naar binnen dragen van wat je komt brengen. De eerste keer had ik mijn fietskar achter mijn fiets gehangen. De kar mocht ik gewoon naar binnen rijden, wel zo makkelijk.

Volgens mij werken er hier alleen maar blije mensen. Ik vertrek altijd met een lach op mijn gezicht. FOTO: privé

Vandaag werd ik geholpen door Barry en Mirjam. Ik vertelde ze dat ik een blog voor Haagse Handen aan Afval Loont wilde wijden. Ik mocht ze gelijk alles vragen. Mirjam hielp me ook graag door wat foto’s van mijn bezoek te maken. Ze vertelden me dat er al veel vaste mensen hun afval komen brengen. Omdat Afval Loont nog niet zo lang in Den Haag actief is, zijn ze nog aan het onderzoeken op welke manieren ze meer inwoners kunnen bereiken. De mensen die er al komen, zijn vooral doorsnee gezinnen. Ongeveer de helft spaart voor zichzelf, de helft doneert aan een doel of initiatief.

Dat ik nu geld krijg voor mijn gescheiden afval, betekent niet dat ik nu juist meer afval ga produceren. Stinkend rijk zal je er namelijk niet van worden, mijn saldo tot nu toe heeft de 2 euro nog niet bereikt. Het zal hopelijk wel een stimulans zijn voor bewoners om (meer) te gaan scheiden. En voor de deelnemende stichtingen, verenigingen en andere groepen en initiatieven tikken al die gedoneerde bedragen toch lekker aan. Dus scheid je je afval nog niet, waar wacht je dan nog op? Het is de moeite waard, niet alleen voor het milieu maar nu ook voor de portemonnee.

--

--

Ingrid Soullié
Haagse Handen

Passie voor duurzaam en afvalvrij leven | Computercoach en biologisch tuinvrouw @ Computer en Compost | Liefhebber van dieren, natuur, taal en muziek