Kan ik afvalvrij leven zonder meteen mijn hele leefstijl om te moeten gooien?

Svenatthebeach
Haagse Handen
Published in
4 min readMar 1, 2018

Blogger Sven de Laaf geeft een reactie op de blog van Sara Reijnders.

Bakkie pleur tappen op kantoor. FOTO: privé

In navolging op de inspirerende blog van Sara over verpakkingsvrij inkopen doen stelde ik mezelf de volgende vraag: Is het mogelijk om afvalvrij te kunnen leven zonder meteen mijn hele leefstijl om te gooien?

Sara beschrijft in haar blog waar je zoal afvalvrij inkopen kunt doen in de regio. Dat is bij bedrijven met dezelfde drang naar verandering en het kost relatief veel tijd om daar je inkopen te doen. Idioot als ik kan zijn vroeg ik me af of bedrijven en plekken waar ik graag kom, die (nog) niet deze filosofie delen, willen meewerken aan een test. Dus heb ik mij voorgenomen om een lang weekend afvalvrij te gaan leven en dan heb ik het vooral over plastic afvalvrij.

,,Mijn favoriete karnemelk liet ik staan omdat die in een pak zat, dus werd het verse jus’’

Koffie
Vrijdagochtend begon ik met mijn zelf bedachte challenge. Ik had die ochtend wat haast en moest op tijd bij een afspraak zijn. Dus propte ik snel een koffiemok in mijn tas, waarna ik op de fiets naar mijn opdracht racete. Onderweg stopte ik natuurlijk bij een van mijn favoriete koffietentjes, want de dag beginnen met slechte koffie (of zonder) is onverantwoordelijk. Omdat ik haast had kon ik niet blijven hangen. Dus hop, die koffiemok eruit en vullen maar. In eerste instantie kreeg ik wat weerstand en een gekke blik van de barista. Maar nadat ik haar had uitgelegd dat ik een weekend zonder afval wilde leven, vulde ze mijn kop met haar perfect gemaakte cappuccino.

In het bedrijfsrestaurant van waar ik de opdracht vervul, pakte ik tijdens de lunch natuurlijk een dienblad zonder reclamefolder schonk ik alles in glas of legde het op een bord. Mijn favoriete karnemelk liet ik dus staan, omdat deze in een pak zit. Dus werd het verse jus. Terwijl ik de soep at kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk een theedoek had moeten meenemen, want een servetje is uiteindelijk ook afval. Helaas knoeide ik dus werd het een noodzakelijk kwaad toch iets van afval te produceren. #balen!

,,Hij stelde voor dat klanten korting konden krijgen als zij hun eigen servies zouden meenemen’’

De Buddha Bowl op het Prins Hendrikplein. FOTO: privé

Poké bowl
Het weekend verliep simpeler. We hadden een feestje en ik zou eten halen. Ik had zin in een poké bowl. Dus hop naar de Prins Hendrikplein met mijn eigen porseleinen bakjes.

Daar ontstond een probleem: ik had geen deksels voor op mijn mooie servies. Tsja, als beginner loop je nu eenmaal tegen dit soort beginnersfouten aan. Gelukkig had de verkoper zilverfolie om de boel af te dekken voor de rit naar huis. Hier moest ik natuurlijk nog wel wat voor bedenken want dit was weer afval. Mijn gedachte om de folie te hergebruiken zou mij minder ‘punten’ kosten.

Al wachtende filosofeerde TJ (de eigenaar) en ik hoe raar het eigenlijk is dat we dit niet meer normaal vinden. Alles is van plastic en wordt na gebruik weggegooid; een poké bowl smaakt helemaal niet lekkerder uit een plastic bakje. Daarnaast zijn die bakjes extra uitgaven voor TJ. Hij stelde voor dat klanten korting konden krijgen als zij hun eigen servies zouden meenemen. Ik hoefde geen korting want ik zag dat mijn bakjes groter waren dan die van hem en hij ze tot de nok had gevuld.

,,Ik zou iedereen willen uitdagen een poging te wagen om een weekend geen afval te produceren’’

Mijn bakjes vol heerlijkheden. FOTO: privé

Boodschappen
Mijn weekend zonder afval was relatief makkelijk. Nu moet ik toegeven, het een druk weekend vol etentjes en gezelligheid waardoor ik geen boodschappen kon doen. Want afvalvrij leven en boodschappen doen bij de Jumbo, Albert Heijn, Hoogvliet of Picnic is gewoon een onmogelijke combinatie. Als je erop gaat letten hoeveel verpakkingen er blijkbaar nodig zijn voor een pasta voor vier personen, dan zakt de moed je in de schoenen.

Helemaal afvalvrij leven, zonder je leefstijl om te gooien, zal nog wel even duren. Al kun je wel met wat simpele dingen zoals een eigen beker meenemen naar kantoor of met eigen bakjes naar je favoriete afhaalrestaurant een enorm verschil maken.

Doe mee
Ik zou iedereen willen uitdagen een poging te wagen om een weekend geen afval te produceren. Het kost heel weinig moeite en levert zeker een hoop leuke gesprekken op. En als je met je eigen bordje naar de Buddha Bowl op het Prins Hendrikplein 22 gaat, krijg je zelfs korting. Doe TJ maar de groeten van me.

Tot slot: sta niet te kijken van hoeveel ‘complimentjes’ je krijgt voor het meenemen van alleen al een beker. Mijn leukste complimentje was ‘grappig, jij ziet er helemaal niet uit als zo’n groene rakker’.

--

--

Svenatthebeach
Haagse Handen

’79 daddy of Julie & Björn, lives his dreams, creates stuff from steel/wood #SCH23, surfing on waves & snow. Strategic innovation & Start-up Coach www.7evens.nl