Met de rest van de wereld zwerfafval op de foto zetten

Sara Reijnders
Haagse Handen
Published in
2 min readOct 26, 2017

Blogger Sara Reijnders over de zwerfafval-app Litterati

Zwerfies met gevonden bril (een zwerfie is een foto van je zelf met het gevonden stuk zwerfafval). FOTO: Sara Reijnders

Zwerfafval, je kan je eraan ergeren óf je kan er iets aan doen. Met dat motto ben ik al vaak op pad gegaan om afval te rapen. Lekker rustig in mijn eentje een rondje lopen of gezellig met een grote groep het bos in of het strand op. Sinds anderhalve maand doe ik het met nog veel meer mensen van over heel de wereld via de Litterati-app.

De Litterati wereldkaart waarop alle zwerfafvalplekken in beeld zijn gebracht. FOTO: Litterati

Litterati is een wereldwijde community die zich inzet om zwerfafval uit de natuur te laten verdwijnen. Door de app te downloaden, alles wat we opruimen te fotograferen en te taggen (aangeven wat we hebben gevonden), verzamelen we een heleboel informatie. Deze informatie kunnen we gebruiken om een beter beeld van het zwerfafvalprobleem te krijgen en zo met oplossingen te komen. We zien bijvoorbeeld op welke plekken vaak zwerfafval wordt gevonden en welke producten we veel tegenkomen.

Zwerafval dat ik heb opgeruimd en vastgelegd op de Litterati wereldkaart. FOTO: Sara Reijnders

Werkt de app? Ja, zeker. Zo is er door het gebruik van Litterati ontdekt dat er bij een school in Amerika veel plastic verpakkingen van rietjes werden gevonden. De kantine van de school is na die ontdekking gestopt met het gebruik van per stuk verpakte rietjes. Hoe simpel kan de oplossing zijn?

Zwerfafval rond de school. FOTO: Newamerica

Haags zwerfafval
Zelf ben ik nu zo’n anderhalve maand bezig met het vastleggen van het zwerfafval bij mij in de omgeving. Ik heb al meer dan 5000 stuks zwerfafval opgeruimd. Van papiertjes tot kapotte brillen.

Nu ben ik op zoek naar mensen die mij willen helpen met het zwerfafval probleem in Den Haag en omgeving via de Litterati app in kaart te brengen. Help jij mee? De Litterati app kan je hier downloaden en in mijn eigen blog vertel ik meer over Litterati en mijn ervaringen.

Meer lezen over duurzaam leven? Neem eens een kijkje op mijn blog www.groenmetsaar.nl.

--

--

Sara Reijnders
Haagse Handen

Mijn blogs zijn voor inspiratie om groen te denken en te doen. Succes met jouw groene stappen. Meer lezen: www.groenmetsaar.nl