Spelende jonge vossen: het gaat er best ruw aan toe

Leo Loijenga
Haagse Handen
Published in
3 min readJul 12, 2018

Duinwachter Leo Loijenga brengt de jonge vossen in de duinen in beeld.

Tijdens een van onze rondes ontdekten we een vossenmoeder in de duinen.

Mijn naam is Leo Loijenga en ik ben werkzaam als duinwachter bij Dunea in de duingebieden Solleveld, Meijendel en Berkheide. De duinwachter is een groene gastheer met opsporingsbevoegdheid. Onder mijn takenpakket vallen: handhaving, beheer, excursies, voorlichting en educatie. Tijdens een surveillance op Meijendel ontdekten mijn collega en ik een vossenfamilie.

Dunea beheert de duingebieden tussen Monster en Kijkduin en tussen Scheveningen en Katwijk: Solleveld, Meijendel en Berkheide. In deze drie gebieden doen we nagenoeg hetzelfde: we winnen er ons water, beheren de natuur en zorgen ervoor dat mensen er kunnen recreëren. Daarnaast zijn de duingebieden ook als zeewering belangrijk. Dunea werkt continu aan een goede balans tussen de verschillende functies.

Mijn collega’s en ik zijn dus dagelijks in de duinen te vinden. Vrijwel iedere dag maak ik mooie foto’s van de dieren en planten die ik er tegenkom. Deze zal ik maandelijks met jullie op Haagse Handen delen.

Doordat de wind onze kant opwaaide, had de volwassen vos niet door dat ze niet alleen was. Ze heeft niet zulke scherpe ogen, maar nu rook ze ons ook niet.

Jonge vossen
Tijdens een surveillance op Meijendel met collega Boris werd onze aandacht getrokken door een volwassen vos. We hurkten ons in het gras en hielden ons heel stil. Zo observeerden we haar een tijdje. Dit ging vrij gemakkelijk in dit open duin, waar slechts enkele duindoornstruwelen stonden. Ook hadden we het geluk dat de wind onze kant opwaaide. De vos heeft namelijk een heel goed gehoor en reuk, maar ziet minder scherp.

De vos liet zich nietsvermoedend door me fotograferen.

Nadat ze twee keer om een duindoornstruweel heen was gelopen en ze kennelijk de omgeving veilig vond, kwamen er in haar kielzog twee jonge vosjes uit de struiken.

Ineens verschenen daar ook twee jonge vosjes uit de struiken.

We zagen dat de jonge vosje met elkaar en hun moeder speelden. Dit gaat er soms best ruw aan toe. Na ongeveer twintig minuten verdwenen de jonge vosjes uit ons zicht, de struiken in. Moeder vos scharrelde nog wat in de omgeving rond en verdween vervolgens dieper het duin in.

In elkaars nek bijten is gewoon onderdeel van het spel.

Niets meer van Haagse Handen missen? Like ons op Facebook en volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven van evenementen en nieuwe initiatieven.

Meer blogs lezen? Je vindt ze HIER.

--

--

Leo Loijenga
Haagse Handen

Duinwachter bij Dunea duin & water. Maakt foto's van de mooie natuur, dieren en waterwinning. Twitter: @duinwachterleo