Yapay Zeka Kariyer Sohbetleri: Merve NOYAN

Özgün Çağlar
Hacettepe AI Club

--

Hacettepe Yapay Zeka Topluluğu olarak yapay zeka alanında Türkiye’deki ilk kadın Google Developer Expert seçilen Merve Noyan ile yaptığımız röportaj.

Dilerseniz röportajın video haline buradan ulaşabilirsiniz.

Kendinizi tanıtır mısınız?

Bir yapay zeka firmasında doğal dil işleme üzerine çalışıyorum. Ayrıca predictive analytics denilen tahminleme kısmında da görev alıyorum. Deep Learning Türkiye’de çekirdek ekipteyim. Bunlar dışında Google tarafından Google Developer Expert seçildim.

İlk kadın Google Developer Epert seçildiniz? Biraz bahseder misiniz?

Türkiye’de 2 tane Google Developer Expert vardı. Fuat Beşer ve Yusuf Sarıgöz. Ben aralarına en gençleri ve ilk kadın olarak katıldım. Kadınların yazılım, IT, yapay zeka gibi alanlarda pek görünürlükleri yok. Bu yüzden mühim bir şey. Ama tabii ki bu işlerin bir cinsiyeti yok.

Peki kadınlar sizce neden arka planda?

Yapay zekada “bias” dediğimiz bir şey var. O zamana kadar veri nasıl geliştiyse, ondan sonraki tahminler de o yöne gelişiyor. Mesela bir ara Amazon işe alımlarını yapay zekaya yönlendirdi. Başvuruların ve işe alımların çoğu erkek olduğu için yapay zeka bunu önemli bir özellik olarak algıladı ve kadınların başvuruları geri plana düştü. Aslında böyle düşünebilirsiniz. Bugüne kadar kadınların bu alanlardaki görüünürlüğü azdı ve şu an bu artırılmaya çalışılıyor. Zaten kadın okuryazarlığı olarak en düşük ülkelerden biriyiz. Bunun dışında yazılım sektöründe ayrıca bir önyargı var. Kadınların sözde olması veya olmaması gereken alanlar var ve ailelerin yönlendirmesi de bu yönde. Bu yüzden tek bir nedenle açıklanabilecek bir şey değil. Biz de kadınların görünürlüklerini artırmaya çalışıyoruz.

Yapay zekaya ilginiz ne zaman başladı? Kendinizi nasıl geliştirdiniz?

Ben endüstri ve sistem mühendisliği bölümünde okudum. Elektrik elekronik ve endüstri mühendisliğinin karışımı gibi ve çok fazla kodlama içeriyor. Bunlar haricinde lineer cebir, istatistik ve onların faydalandığı simülasyon karar teorisi gibi dersler vardı. bunlar makine öğrenmesinde kullanılan konseptler. 2016 civarı Endüstri 4.0, nesneler interneti, yapay zeka, veri bilimi gibi şeylere ilgi duymaya başladım. Ardından okulumda Pythonla optimizasyon, makine öğrenmesini de kapsayan veri bilimi gibi dersler açıldı. Bunları hem sevdim hem de notlarım yüksekti. Ben de eğitimler ve kurslarla üstüne koyarak devam ettim.

Yaptığınız projelerden bahseder misiniz?

Şu an büyük şirketlere öneri motorları, chatbotlar gibi hizmetler sunuyoruz. Mağazaya gittiğinizde satış danışmanları olur ama internette yok. Yaptığımız şey size bazı sorular sorarak sizin için doğru ürünü buluyor. Bunları dijital bir satış danışmanı olarak düşünebilirsiniz. Şu an bunlar üstüne çalışıyorum.

Bazı kesimler Türkiye’de yapay zekanın gelişmediğini ve işsiz kalınacağını düşünüyor. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Ben katılmıyorum. Çünü en çok yatırım alan alanlardan bir tanesi. Çok fazla makine öğrenmesi mühendisine ve veri bilimciye ihtiyaç var. Yapay zekayla aynı zamanda bir şeylerin git gide otomasyona bağlanması da artıyor. Ve başarıya giden yolda tek bir seçenek yok. Farklı bölümlerden kişiler de bu işi yapabilir. Mesela Yusuf Sarıgöz tanıdığım en başarılı insanlardan biri ve mütercim tercümanlık mezunu. Biri kendine hedef koyduktan ve sevdiği işi yapıyor olduktan sonra oraya ulaşmak için farklı yollar var.

Bilişim sektörü çok dinamik bir alan. Kendinizi nasıl güncel tutuyorsunuz?

Çok çalışıyorum. Yapay zekada kendinizi ekstra güncel tutmanız gerekiyor. Çünkü şirketler ve okullar nasıl daha fazla ilerletebiliriz rekabeti içindeler. Sürekli yeni makaleler, yeni frameworkler çıkıyor. Geliştiriciler için de bu böyle. Bizde pratik kısmına zamanla alışsan da işin teorik kısmı çok ağır ve sürekli gelişmek gerekiyor. Bu yüzden yaptığın işi sevmek çok önemli. Yoksa kendini güncel tutmak ızdıraba dönüşüyor.

Zorlandığınız ve motivasyonunuzun düştüğü anlar oldu mu? Bu anlarda ne yaptınız?

Özellikle iş bulma kısmında olmuştu. İşinizi iyi yaptığınız zaman, kendinizi gösterebildiğiniz zaman geçiyor. Bu yüzden benim en büyük tavsiyem istediğiniz kadar kurs alabilirsiniz ama bu kurslardan neler öğrendiğinizi projeye dökmeniz ve işverenlere gösterebilmeniz. Çünkü işverenler tamamen sıfırdan birini almak istemiyor. Benim de alınmadığım yerler oldu ama şu an daha çok bana geliyorlar. Covid döneminde kurs alan sayısı çok arttı ve sizi ayıran bir şeyin olması gerekiyor. O yüzden örneğin açık kaynaklı projeler yapıp, Github’da bir portfolyo oluşturmak gibi şeyler bence çok önemli.

Yapay zeka alanına yönelmek isteyenlere ne tavsiye edersiniz?

Söylediklerimi tavsiye ederim. Ve kalkülüs, lineer cebir, istatistik gibi temel matematik bilginiz olmalı. Hepsi bu alandaki farklı konseptleri anlamak için önemli. Ardından Python, R, Julia gibi dillerden birini seçip ondan devam etmelerini öneririm. Hepsi güzel olmasa da Udemy’de kurslar var, Coursera’da eğitimler daha uygulamalı ve kendi projeleri var, Datacamp’ta da var. Öğrenciyseniz bazılarına ekstra ücretsiz erişebiliyorsunuz. Bunlar haricinde en önemli şey bence İngilizce öğrenmek. Çünkü bir şeyleri araştırırken Türkçe olarak belli bir yere kadar ilerleyebilirsiniz. İngilizceyle muhakkak işiniz olacak.

Yapay Zeka Kariyer Sohbetleri serimizin önceki yazısı için tıklayabilirsiniz.

--

--