Dit ben ik

Herman van Deutekom
re:HAN
Published in
3 min readNov 13, 2017

Eerstejaars CMD maken tijdschrift over zichzelf

Studenten uit het eerste jaar Communication & Multimedia Design van de Informatica en Communicatie Academie hebben ieder in opdracht van hun docent Guido Crolla een magazine over zichzelf gemaakt. Het resultaat mag er zijn.

LINDA, maar dan anders
Vandaag presenteren eerstejaars CMD-studenten zichzelf. Om wat sfeer te creëren is de fraaie loungeruimte van ICA voor de gelegenheid verduisterd, met hier en daar wat sfeerverlichting. De presentatietafels zijn op uiteenlopende manieren aangekleed. En wat presenteert de student? Zichzelf. Want dat is het hele idee achter de opdracht: maak een tijdschrift over jezelf en geef daar je eigen persoonlijke draai aan. Daar zijn deze eerstejaars creatieve geesten mee aan de slag gegaan, met verrassende resultaten.

Evidence board
Zo heeft Lennard Nijenhuis een fraai vormgegeven tijdschrift gemaakt in de vorm van een politiedossier. ‘Mijn kernconcept is: soms moet je de regels breken om op te vallen.’ Dat is gelukt. Net als in tv-series over profiling van criminelen heeft Lennard een prikbord vol gehangen met bewijsstukken over zichzelf. Ik kwam op het idee toen ik bij mijn broer op bezoek ging. In zijn studentenhuis hing een prikbord in de gang met allerlei info. Ik moest meteen denken aan een ‘evidence board’. Vanaf dat punt ben ik verder gegaan.’ Het heeft hem zes weken gekost om dit magazine samen te stellen.

Zintuigen
Een collegastudent heeft zich op de zintuigen gericht: op haar tafel staan enkele doosjes. Ze vraagt de bezoekers om in het ene doosje te ruiken, in het andere te horen, en zo verder. De resultaten moet je opschrijven. De studente geeft je na afloop iets mee ter overdenking.

Artificial Intelligence
David Vondel gooit het weer over een andere boeg: hij loopt rond in een laboratoriumjas en draagt een beschermende werkbril, en niet zonder reden: ‘Ik heb een artificial intelligence persoon gemaakt en hem geprogrammeerd om over mij, zijn maker, een magazine te maken.’
Denk daar maar even over na.

Foto’s: Guido Crolla en Herman van Deutekom

--

--