Mona greide å slutte å røyke etter 40 år

Mona Frostrud (56) har vært røykfri i over 380 dager: -Det er helt, helt vidunderlig, sier hun.

Jofrid Egeland
Helseaktuelt
5 min readSep 16, 2021

--

- Det er helt utrolig å kjenne hvor godt kroppen fungerer etter at jeg sluttet å røyke, sier Mona Frostrud. Her er hun på tur på hytta. (Foto: privat)

Det har vært mye røyking i livet til Mona Frostrud fra Drøbak. I snitt har hun røkt rundt 17 sigaretter om dagen. Hun begynte å røyke på ungdomsskolen. Da var det kult. Etter hvert skammet hun seg.

-Jeg var helt tullete etter røyk. Jeg kombinerte til og med idrett og røyking i mange år. Det er jo ikke bra, men det funket for meg. Jeg har nok hatt flaks, for jeg fikk god lungekapasitet av å spille basket i eliteserien, selv om jeg røkte.

Hun sluttet å røyke da hun var gravid, men begynte igjen etterpå. Da følte hun at hun hadde gjort jobben sin.

I fjor høst meldte hun seg på Helsedirektoratets røykesluttkampanje Stopptober. Da ble det tøffe tak…

Realityserie i Dagbladet

-Den første uken var helt forferdelig. Jeg hadde fysisk vondt og hodet var absolutt ikke på plass. Jeg fikk et voldsomt temperament og var ufordragelig med folk rundt meg. Det der vil jeg ikke gå gjennom én gang til, sier Mona.

Røykesluttforsøket hennes skjedde i full offentlighet i en realityserie i Dagbladet. Der kunne leserne følge henne i 28 dager gjennom videodagbøker, artikler og videomøter.

-Skal jeg være helt ærlig hadde jeg aldri greid å slutte hvis det ikke hadde skjedd i full offentlighet. For jeg er stolt og sta, og jeg kunne jo ikke stå frem offentlig og ikke greie det.

Nysgjerrig på hvordan det gikk med de tre som var med på røykeslutt-realityen i Dagbladet sammen med Mona i fjor? Sjekk her

Digital faksimile fra Dagbladet

Prøv en røykesluttkampanje!

I høst lanserer Helsedirektoratet røykesluttkampanjen Stopptober for fjerde år på rad. Gjennom 28 dager i oktober kan du bli med på et røykesluttforsøk — som Mona gjorde — og sjansen for å lykkes er stor:

– Kommer du deg gjennom de 28 første dagene uten røyk, er det fem ganger så stor sjanse for at du lykkes med å slutte for godt, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet.

Visste du ….

……at det er mindre sjanse for hjerteinfarkt allerede 24 timer etter siste røyk?

Også i oktober i år kan du følge folk som prøver å slutte røyke omtrent live i Dagbladet, eller du kan bli med i røykesluttnettverket Slutta på Facebook,.

– Å følge disse røykeslutterne i Dagbladet, se oppturene og nedturene deres, vil kanskje gjøre det litt mindre skummelt å prøve å slutte selv, sier Linhave.

Så lurer du kanskje på: Hva gir størst sjans for å klare å slutte å røyke?

Mange vil hjelpe deg

Kombinerer du veiledning og legemidler for røykeslutt, gir det deg størst sjans for å lykkes med røykeslutt. Men Linhave i Helsedirektoratet understreker:

-Det beste er å finne en måte å slutte på som passer for deg. Mange står klar til å gi deg råd om dette under Stopptober-kampanjen. Legen din, apotekene eller frisklivssentralen kan hjelpe deg å finne metoden som gjør at du lykkes, sier Linhave.

Visste du….

…..at over halvparten av de som røyker sier de vil slutte på sikt?

Få hjelp med Slutta-appen

Slutta-appen for snus- og røykeslutt er også til god hjelp. Den er snart lastet ned 1 million ganger, nærmere bestemt 960.000 ganger, og er en av de mest populære helse-appene i Norge.

– Internasjonal forskning viser at digitale verktøy for røykeslutt dobler sjansen for å klare å slutte. Med Slutta-appen får du gratis, personlig sluttehjelp med motivasjon, kunnskap og råd rett i lomma, sier Linhave.

Mona Frostrud merker hvor mye lettere kroppen jobber etter at hun sluttet å røyke. (Foto: privat)

Mona Frostrud er en av de mange som har lastet ned Slutta-appen. Nå viser den at hun har spart drøyt 40.000 kroner på å være røykfri i 380 dager:

-Det er utrolig gøy å se -og veldig motiverende. Men uansett vet jeg langt inn i hodet mitt at jeg er ferdig med røyk- for alltid, sier hun.

Visste du…..

….at etter 2–12 uker uten røyk, kjennes det lettere å bevege seg raskt? Da er både lungekapasitet og blodsirkulasjon bedre.

7 GODE RØYKESLUTT-TIPS:

  • BESTEM DEG FOR SLUTTEDATO
    Bestem deg for en dato du skal slutte. Last gjerne ned Slutta-appen og legg inn sluttedatoen din. Appen starter nedtelling og sender deg meldinger med tips til forberedelser.
  • LAG LISTE OVER FORDELENE MED Å SLUTTE
    Du kan også ta med grunnene til at du ønsker å slutte i listen. Oppbevar listen lett tilgjengelig, slik at du kan ta den fram med jevne mellomrom.
  • FORTELL ANDRE AT DU SKAL SLUTTE
    Fortell venner og familie at du skal slutte. Da blir beslutningen mer forpliktende. Du får også større forståelse fra andre hvis du er litt sur og grinete de første dagene.
  • PRØV Å FOREBYGGE ABSTINENS
    Gruer du deg til nikotinabstinens? Bruk dagene før du slutter til å snakke med fastlegen eller apoteket om nikotinlegemidler. Lytt gjerne til råd fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller snuse og røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.
  • SE FOR DEG AT DU IKKE RØYKER/SNUSER
    Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine — gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok. Bildet du lager forteller deg at det går bra. Gjør dette så ofte du kan.
  • PLANLEGG HVA DU GJØR NÅR FRISTELSEN KOMMER
    Tenk gjennom før du slutter hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være å snuse eller ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer: Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke. Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann. De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.
  • PREMIER DEG SELV FOR AT DU FØLGER PLANEN

Sett av pengene som du ellers bruker på snus eller røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.

Mer info:

Helsepersonell kan bestille kampanjemateriell til Stopptober her

Bli med i røykesluttnettverket Slutta på Facebook.

Her kan du lese mer om Stopptober

--

--