Jan-Eilert er en av Norges første avansert klinisk allmennsykepleiere:

Nyskaping på Notodden – Satser på AKS

Helsedirektoratet
Helseaktuelt
Published in
6 min readNov 16, 2021

--

Nyspesialisert avansert klinisk sykepleier Jan-Eilert Pedersen. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski, Norsk sykepleierforbund.

– Dette er en stor dag! Men samtidig er jeg mest interessert i veien videre, sier Jan- Eilert Pedersen, avansert klinisk allmennsykepleier (AKS) fra Notodden.

Han har akkurat vært hos statsråden for å markere at han og syv andre sykepleiere har mottatt godkjenning som spesialist i klinisk allmennsykepleie. De er med dette også de første sykepleierne i Norge som blir offentlig godkjente spesialister. Til tross for dette er både utdanningen og rollen relativt ukjent både i og utenfor helsevesenet.

Jan-Eilert er en erfaren og engasjert sykepleier som jobber som avansert klinisk allmennsykepleier i Notodden kommunen. Han fikk tidlig øynene opp for mulighetene som lå i denne videreutdanningen.

– Jeg hadde lyst til å tenke nytt for at vi skulle unngå den negative runddansen som mange pasienter opplever. For eksempel inn og ut av sykehus, eller mellom korttidsplass og hjemmet. Det er forferdelig vanskelig for pasient og pårørende, vi som helsepersonell blir frustrert og dette er jo ikke bra for samfunnsøkonomien heller, sier han.

Dialog med lederne

Jan-Eilert begynte ganske tidlig under utdanningen å snakke med ledere på kommunalt nivå om hva AKS er og hvordan den funksjonen kan passe inn.

Se Jan-Eilert på vårt webinar om AKS i kommunen, onsdag 24. november:

– Jeg hadde masse møter med ledere, jeg holdt foredrag for virksomhetslederne i kommunen, delte ut faglitteratur og snakket med helse- og sosialutvalget i kommunestyret, forteller han.

Kommunalsjef for helse- og omsorgstjenester i Notodden kommune, Anne Grete Rønningsdalen, forteller at de så de samme utfordringene som Jan-Eilert.

«For mange er jeg den brobyggeren som har tid til å undersøke, forstå og veilede videre»

– Etter samhandlingsreformen har kommunene fått et større ansvar, blant annet ved at pasienter blir utskrevet tidligere fra sykehus enn før. Og i årene som kommer peker alle piler mot en eldre befolkning med større og komplekse behov, sier Anne Grete.

Webinar om AKS i hjemmetjenesten, tirsdag 7. desember:

Voksende krav

Med ansvar for helse- og omsorgstjenestene i kommunen var det viktig å finne ut hvordan de skulle håndtere de store utfordringene som kommunen møtte og hun så at de helt klart trengte den kompetansen sykepleiere med AKS-spesialisering har.

– Vi var nok litt famlende i starten. Vi skal utføre mye avansert behandling allerede i dag, og kravene til oss bare vokser. Men hvordan skulle vi få dette inn i våre eksisterende strukturer? Heldigvis har Jan-Eilert vært aktiv i prosessen med å utvikle sin egen rolle. Han er jo både engasjert, kunnskapsrik og selvstendig. Det har hjulpet oss med å se potensialet og utvikle tjenesten, forteller Anne Grete

Stolte AKS-ere på besøk hos Helseministeren etter å ha mottatt sin spesialistgodkjenning

Etter flere år har Jan-Eilert klart å jobbe frem en helt unik stilling i kommunen, en stilling som fungerer som et bindeledd mellom mange ulike tjenester. Jan-Eilert jobber både selvstendig med undersøkelser og samarbeider med mange ulike deler av kommunen. Stillingen er et spleiselag mellom blant annet legesenter og legevakt, et sykehjem, hjemmetjenesten og Universitetet i Sørøst-Norge. Målgruppa er pasienter med store sammensatte behov, som står i fare for reinnleggelse.

«Vi skal utføre mye avansert behandling allerede i dag, og kravene til oss bare vokser»

Føles bra

– Noen ganger får jeg tips om pasienter fra virksomhetene, andre ganger finner jeg sammen med tjenestene ut at noen trenger oppfølging. Mine pasienter legges inn på en virtuell avdeling der de er frem til jeg har utredet dem ferdig, lagt en plan, fått testa den og eventuelt justert. I etterkant har jeg pasientene på en passiv liste som jeg følger opp. Jeg prøver å finne ut av hva roten til den ustabile helsetilstanden er, noe som mange andre rundt pasienten ikke har tid eller kompetanse til å se, forklarer Jan-Eilert

Han gjennomfører kliniske undersøkelser og henter også inn informasjon fra alle de som har vært tett på pasienten. Det kan for eksempel være hjelpepleiere i hjemmetjenesten, fastlegen, sykepleiere eller pårørende.

«Nå vet jeg hvem jeg skal ringe om det er noe.»

“Olav” (76)

– Det føles bra når jeg har klart å løse opp i en vanskelig situasjon som tar mye fra pasienten, men også de pårørende selvfølgelig. Det kan være vanskelig å vite eksakt hva som er galt og også vite hvor man skal gå for å få den riktige hjelpen. For mange er jeg den brobyggeren som har tid til å undersøke, forstå og veilede videre, sier han.

Saken fortsetter etter faktaboksen

Spesialistgodkjenning av AKS

· 8. november mottok syv sykepleiere spesialistgodkjenning, som de første i Norge.

· Spesialist i klinisk allmennsykepleie er en godkjent offentlig spesialist. Det er også den første offentlige spesialistgodkjenningen for sykepleiere.

· Godkjenningen administreres av Helsedirektoratet. Se kriterier og søknadsskjema.

· Master i avansert klinisk allmennsykepleie tilbys i dag hos en rekke utdanningsinstitusjoner.

· Kommuner kan søke om lønnstilskudd for ansatte. Tilskuddet administreres av Helsedirektoratet.

AKS-ere trengs overalt

Gjennom arbeidsdagen er Jan-Eilert i kontakt med mange ulike ansatte fra forskjellige deler av kommunen og spesialisthelsetjenesten. Han forteller at god kommunikasjon og veiledning er en viktig suksessfaktor. Samtidig er det viktig for han å presisere at en sykepleier med master i AKS kan ha ulike roller, og at ikke alle passer til å koordinere på den måten han gjør. Det som kjennetegner alle er at de har kompetansen til å gjennomføre systematiske, kliniske undersøkelser, har evnen til å se helheten og kan navigere i systemet på vegne av pasienten.

«Vi vet at mange leger i Notodden er veldig fornøyde med den nye AKS-rollen»

– Jeg er overbevist om at AKS-ere trengs overalt i helsevesenet, i ulike roller. Men det er dessverre en del jeg kjenner som opplever å ikke bli brukt til det de er gode på fordi de ikke orker eller klarer å kjempe i systemet slik jeg gjorde. Mitt tips til kommunale ledere er å ta en sjanse, teste det ut og så evaluere, sier han.

Fornøyde pasienter og pårørende

I Notodden har de merket stor forskjell etter at Jan-Eilert startet. Pasienter og pårørende merker at det er noen som passer på og følger opp, og han skaper en trygghet for tidligere svingdørspasienter som falt mellom alle stoler. Samtidig får han mange positive tilbakemeldinger fra kollegaer som ser at deres hverdag har blitt lettere med Jan-Eilert på plass. De har noen å diskutere vanskelige problemstillinger med, eller få råd og veiledning.

Jan Eilert-Pedersen. Foto: Universitetet i Sør-Øst Norge

“Olav” er en av pasientene Jan-Eilert har hatt inne til oppfølging. 76-åringen har slitt med flere ulike plager, som igjen gjorde at han ikke fikk beveget seg.

Det viktigste han har hjulpet meg med er å få tak i ulike folk som kan hjelpe meg. For eksempel har jeg ikke kunnet spise og drikke normalt på grunn av problemer med halsen, men nå skal jeg få behandling for det i Bergen. Jan-Eilert skal også hjelpe meg med reisen og alt rundt det. Og så er jeg inne til avlastning for å trene meg opp to uker av gangen nå, for jeg fikk problemer med trapper og sånt etter at jeg var sengeliggende så lenge, forteller “Olav”.

Nå synes han at ting har blitt mye bedre og han håper at han blir i bedre form etter hvert.

Jan-Eilert er en veldig grei kar og han tar vare på meg. Nå vet jeg hvem jeg skal ringe om det er noe, sier “Olav”

Glad for at de satset på AKS

Kommunalsjefen er også glad for at de satset på en AKS-funksjon i kommunen.

– Det at noen har særlig ansvar for å ta tak i uavklarte pasienter betyr mye. Vi vet at mange leger i Notodden er veldig fornøyde med den nye AKS-rollen. Samtidig er min målsetting å ha trygge, risikovillige sykepleiere i helse- og omsorgstjenesten i Notodden. Der har Jan-Eilert gjort en viktig jobb gjennom faglig støtte og kompetansedeling i mange av våre virksomheter, sier Anne Grete.

Notodden har snart flere ferdigutdannede AKS-ere. Det er enda ikke bestemt helt hvor de skal jobbe og hva de skal gjøre. Men det er sikkert at de vil få en viktig rolle i Notoddens helse- og omsorgstilbud.

--

--

Helsedirektoratet
Helseaktuelt

Vi jobber for noe alle ønsker seg – God helse og gode liv.