Koalay.com Domain Yenileme Serüveni — Bir Krizden Başarıyla Çıkış

mustafaelmali
hesapkurdu-development
5 min readJan 5, 2024

Geçtiğimiz günlerde yaşadığımız heyecan dolu bir serüveni sizinle paylaşmak istiyorum. 20 Kasım’da başlayan bu hikâye, iş hayatının karmaşıklığını ve bir kriz anında neler yaşanabileceğini gösteriyor.

Hikayemiz, şirketimizin ana domainlerinden biri olan Koalay.com’un yenileme süreciyle ilgili bir macera olarak başlıyor.

20 Kasım tarihine Koalay.com’un uzatılması için kendime hatırlatma kurmuşum. Ne zaman kurduğumu hatırlamıyorum, belki yıllar önce olabilir. Domain 10 yıllık alınmıştı onu biliyorum. Bitmesine 5 gün kaldı, elimi çabuk tutup bir an önce domaini yenilemeliyim. Kendi kendime acaba hizmeti aldığımız firmadan neden yenileme mail gelmedi diye düşünüyorum. Dur ben bir mail atayım sorayım bakalım.

Firmadan cevap gelir. Domain bizde bulunmuyor. Burada panik başlar. Ben 10 yıldır domain burada biliyorum, kafamda deli düşünceler oluşmaya başlar. Domain yenileme süresinin bitmesine 5 gün kalmıştı bu sürede yenileme yapamazsak domain askıya alınacak ve bu domain ile ilgili tüm servisler ve hizmetler çalışmayacaktı.

Arşivler Açıldı: Nerede Bu Domain?

Hizmet aldığımız tüm firmaları kontrol ediyorum ama domain ortada yok. Whois bilgilerine bakıyorum gizli olduğu için kimin hesabında olduğunu da göremiyorum.

21 Kasım’da konuyu IT direktörümüze anlatıyorum. Onun da hesabında Koalay.com domaini ile ilgili bir şey çıkmıyor. Olay baya ciddi bir hal almaya başlıyor.

Domain whois bilgilerinden name.com firmasında kayıtlı olduğunu biliyoruz ama whois bilgileri gizli olduğu için kimseye ulaşamıyoruz. En iyisi name.com desteğe mail atayım bakalım ne diyecekler diyorum. Arada baya bir saat farkı olduğu için kesin gece dönüş yaparlar diye düşünürken gece evde pc başında bekliyorum. Sonra otomatik hazır bir cevap gelir domain kontak bilgilerini veremeyiz diye. Bu arada domain süresinin bitmesine 4 gün kaldı.

Burada name.com hizmet almak için biraz düşünmek gerekiyor, derdimizi anlatmak için kimseye ulaşamıyoruz.

Araştırmalar iyice derinleşir arşivlerden domain kaydetmesi ile ilgili bir şey bulmaya çalışılır, bu esnada tüm mail adreslerine name.com bildirim maili gelmiş mi araştırma yapılır.

Bu arada, bugün ofis haftasıydı. Üç ayda bir ofis haftası düzenleriz ve herkes ofise gelir. Bugün ekibin bir araya geldiği özel bir yemek organizasyonu vardı. Yemekler oldukça lezzetli olsa da içimdeki endişe büyüyordu.

Ümit Kırıntıları Bile Heyecan Yaratıyor

22 Kasım’da name.com’dan gelen domain yenileme bildirimi konulu bir mail yakalanır. (Biraz heyecan yaşanır. Domain paneline erişebileceğim diye düşünmeye başladım anlık bir sevinçle Mete’ye domaini eski çalışan bir yöneticinin aldığını, maillerin ona geldiğini söyledim. Sonrasında şifre sıfırlama maili yolladım ama gelen giden bir mail yok. Bu noktada yanılmışım, olay öyle değilmiş.)

Domain çok eski olduğu için, işten ayrılan bir yöneticimiz tarafından işlemler yapılmış. Bu nedenle domain admin bilgisinde adı ve mail adresi çıkıyor. Fakat register eden kişi başka biri. Domainle ilgili olan tüm mail hesaplarını aktif ettim, arşivlerinden depodan backupları falan çıkarttık ama yok, elde var sıfır.

Name.com telefonla da yardımcı olamayacaklarını söylediler. Bu sefer domain admin mailinin kayıtlı olduğu mail adresinden Mete ile birlikte bir mail yazdık. (Yine o maile gece döneceklerdi ve bu sefer asla bulamayacağımız sorular soracaklardı; eski cep telefonu numarası ile doğrulama yapacağını, kullanıcı adını, pasaport ile selfie gibi şeyler. Zaten işten ayrılan yöneticimiz name.com sitesine hiç üye olmamıştı, bunu sonra anlayacağız)

Artık Mete’de uyuyamıyordu ve kırmızı alarm vermişti. Hatta WhatsApp üzerinden bir grup kurulmuştu. Ben, Mete, şimdi Güney Afrikada ve İngiltere’de yaşayan eski çalışan yöneticiler vardı. Eski yöneticimiz bize her türlü evrağı temin edebilirdi. Sürücü belgesi, pasaport hatta selfieli pasaport bile göndermişti. O da hatırlamaya çalışıyordu ama yok, bulamıyorduk. Hatta bir ara yolun sonunu görür gibi olduk.

Artık hiç uykumuz gelmiyordu. Gece kaktım name.com sitesinden hesap açıp şifre sıfırlama senaryolarını denemeye başladım. Takıldığımız bir nokta vardı, domain whois admin bilgilerinde işten ayrılan bir yöneticimizin mail adresi vardı ama ödeme sorumlusu o olmadığı için hesap şifre sıfırlama maili hep başka bir adrese gidiyordu. Biz bu noktada hesabın kilitlendiğini o yüzden gelmiyor olabileceğini düşünüyorduk ama alakası yoktu. Gece test hesabı açtığımda 30 kere denedim şifre sıfırlama maili geldi.

Adım Adım Çözüme

Bu noktada artık emindik domain admin bilgileri ile domain register bilgileri farklıydı. (Gizli whois olduğu için özel bir metot ile bulduk.)

Gecenin ilerleyen saatlerinde, WhatsApp grubunda önceki çalışan yöneticimiz biraz düşündükten sonra 2013 senesinden bir şeyler hatırladı.

(Bizim bu zamana kadar hiç duymadığımız bir firmadan bahseder az da olsa bir umut gelir ama yine de o kadar şifre sıfırlama maili, bilgi maili yolladık hiç mi kimse fark etmedi diye düşünmeye başlarken umutlar biraz azalır).

Bu esnada Mete’den kontak bilgisi gelir bu kişi Koalay’ın kuruluş aşamasında markalama çalışmasını yapmış proje yöneticisi (Gece çok geç olmasına rağmen aramamak için çok zor duruyordum).

Sabah erkenden işe gelmeden WhatsApp üzerinden yazıp hemen aradım ama cevap yoktu. 9:45 gibi cevap geldi ve IT tarafından bana bir isim verilmişti. Bu kişi de IT ekibinde görevliymiş.

Hemen aradım, durumu anlattım. Eleman 2008 yılında bu firmadan ayrılmıştı. Fakat domaini hatırladı, name.com hesabı olduğunu uzun zamandır kullanmadığını girip bakayım dedi.

Yarım saat sonra aradı; “Domain benim hesapta” dedi.

Uzun zamandır hiç bu kadar sevinmemiştim. Birden heyecanlandım ve teşekkür etmeye falan başladım. Eleman o zaman işin ciddiyetini anladı. O da şaşırdı. Domain panel bilgilerini eski işten ayrıldığı firmaya vereceğini onların bize ulaştıracağını söyledi.

En azından domainin nerede olduğunu bulmuştuk. Bu arada domainin süresinin bitmesine 2 gün kalmıştı. Bu sevinci hemen Mete ile paylaştım o da biraz olsun nefes almıştı.

Öğle olmadan firmaya ulaştım ve domainin yenilemesi işlemlerini başlattık ama o gün yapamadık.

Firmadan kaynaklı sıkıntılar yüzünden o gün domaini yenileyemedik Finans ekibi bize son bir gün kala yenileyeceklerinin sözünü verdi.

Ayın 24'ü olmuştu bitmesine bir gün vardı, o gün öğleye kadar domaini yenileyemezsek firmanın ofisine gidecek ve orada başlarında durarak yaptıracaktım, o yüzden bizim ofise gitmedim.

Hep Beklenmedik Olur, Sonucu Görmeden Sevinme!

Öğle olmasına az kalmıştı sürekli telefon ile arıyordum. Şükür en sonunda yenileme işlemine tekrar başladık ama o da ne!

Bu seferde hesaba giriş yapamıyoruz dediler. (Artık dayanamıyordum, ben dedim size, işte bu yüzden dün yenileme işlemini yapmalıydık diye haykırdım)

Birazdan tekrar aradı giriş yapabilmişti en sonunda. Artık bir an önce olsun istiyordum telefonu kapatmasına müsaade etmedim ve hızlıca yenilemesini yaptırmıştım.

Başarının Sevinci Var ama Daha Çok Alınacak Dersler var

O an başka hiçbir şeyin önemi yoktu, artık domaini yenilemiştik. Hemde hiçbir kesinti olmadan. Artık kendimi kuş gibi hafif hissediyordum olaydan ders almamız gereken yerler vardı. Artık onları düşünebilirdik. Bizim için hayat normale dönmüştü.

Dersler

  • Asla name.com’la çalışma.
  • Domain yenileme gibi kritik işlerde zaman yönetimini iyi yapmak gerekli. Asla son ana bırakılmamalı mümkünse bir kaç ay öncesinden yapılmalı.
  • Domainin kayıtlı olduğu sitelerin düzenli olarak kontrol edilmesi, olası sorunların erken fark edilmesine olanak tanır. Bu, özellikle gizli whois bilgileri gibi durumlarda daha da önemli hale gelir.
  • İşle ilgili her adımın ve bilginin belgelenmesi, gelecekte benzer durumlarla daha iyi başa çıkılmasına yardımcı olur.

--

--