Hoi! finner formen.

Kari Anne Solfjeld Eid
Hoi! Oslo
Published in
3 min readAug 9, 2017

--

Da jeg sa opp jobben i Skalar og bestemte meg for å satse på egenhånd, hadde jeg noen overordnede tanker om hva jeg ville, men det var også veldig mye som var åpent. Det jeg kan er det samme. Å finne og løse brukerproblemer, noe jeg har gjort på nett og andre skjermer i mange år. Det jeg var mest opptatt av var å ha som mål å levere på bærekraft og samfunnsnytte i tillegg til vanlig inntjening.

Men når det gjelder eksakt hva jeg skulle sikte mot, var jeg til å begynne med helt åpen. Så hadde jeg det man kan kalle et definerende øyeblikk (eller noe).

Da Future Built og Oslo kommune i samarbeid med Syklistenes Landsforening skulle lansere Sykkelvennlig Arbeidsplass-ordningen, spurte jeg pent om å få plass i siste liten og gikk ned til Rådhuset for å få det med meg.

Fleming og forsamling under futurebike-foredraget. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien/ Futurebuilt

Under arrangementet hadde de et usedvanlig interessant gjesteforedrag. Mannen som snakket var Steven Fleming, en australsk arkitekt og byutvikler som jobber med base fra Amsterdam.

En av mange ting han sa som festet seg, begynte med en anekdote om hvordan byplanleggere kommer til København og Amsterdam, for så å dra hjem og gjøre ingenting.

Men Oslo er en nøtt. Oslo har så mange ting som taler i mot at det kan bli en skikkelig sykkelby. Vi har kaldt klima, det er bratt og bilen har hatt forrang siden før den ble allemannseie. Hvordan skal man omvende et velstående og bilelskende folk til å velge sykkel som transportmiddel?

Hvis Oslo lykkes, har ingen andre byer noen unnskyldning.

Det krever stor politisk vilje, investeringer, prioritering i tillegg til stor grad av innovasjon til for å gjøre Stor-Oslo (fra Drammen til Lillestrøm) til et område der det skal være trygt, behagelig og effektivt å velge sykkelen.

Person som har åpenbaring. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Så her, i en nydelig sal i rådhuset ble tanken om at Hoi! kunne satse mot sykkel sådd. Etter seansen skjedde en sånn ting som bare skjer.

Jeg tvitra om foredraget, Fleming plukka det opp, og kort oppsummert gikk meldingsutvekslingen vi hadde omtrent sånn som dette:

– Si i fra hvis du vet om noen muligheter i Oslo.

Jeg svarte:

– Jeg vet om meg.

Så jeg sendte ham etterhvert en mail der jeg fortalte om erfaring og det jeg så langt hadde av planer. Jeg følte meg rimelig dust, egentlig. På det tidspunktet hadde jeg ingenting håndfast. Hvor sannsynlig var det at en internasjonalt anerkjent forfatter, foredragsholder, Ph.D og sykkelguru skulle bli med på noe sånt.

Vel, ikke helt usannsynlig viste det seg. Når jeg nå er ferdig i gamlejobben, har hatt nok uker ferie til at jeg er rastløs og går i gang med Hoi! Oslo, er det med Steven Fleming med som assosiert partner. Og dette er det vi skal:

  • Vi skal jobbe for å gjøre det lettere, bedre og mer fristende å sykle, for alle.
  • Vi skal fortelle historier om hvor lett, gøy og effektivt det er å bruke sykkel.
Planleggingsmøte #1

Steven kommer til Oslo 10. september. Med en sånn kapasitet på laget er det førstemann til mølla. Vi skal løse brukerproblemer knyttet til sykling, og kan levere produkter og tjenester innen arkitektur, design, konseptutvikling og rådgivning. Vi har tilgang på flinke flinke folk innen visuelt design, journalistikk og film og tv-produksjon.

En oppfinnelse fra midt på 1800-tallet er løsningen på noen av de største problemene urbane områder har i dag. Hoi! skal gjøre alt vi kan for å bidra til at Oslo blir en foregangsby innen sykkel og at det blir lettere, bedre og mer fristende å velge sykkelen for alle.

I neste post kommer jeg til å skrive litt mer om hvilke andre samarbeidspartnere vi har, hva eksakt vi kan gjøre, og for hvem vi ser for oss å jobbe, men til den tid. Det blir lanseringsfest i september og jeg håper vi sees!

--

--

Kari Anne Solfjeld Eid
Hoi! Oslo

Founder & designer @hoi_oslo Digital Service design, Design management, UX Lead. Sustainability, human centric cities, Green Mobility. #SLFOslo