Kdybyste mohli mít stejné peníze, co teď, ale dělat za to jakoukoli jinou činnost, co byste dělali?

Roman Hřebecký
hrebecky
Published in
3 min readSep 11, 2018

Položili jste si někdy tuhle otázku? A co vám vyšlo?

Mně kupříkladu, že chci půlku svého času věnovat své stávající práci designéra (jak u klientů, tak spolutvůrce Pábení). A druhou chci tvoři něco s Jáňou, s klukama, s kamarády, s rodinou — možná budovat komunitní zahradu, možná se starat o sad, možná jezdit po horách, běhat tam a chodit, možná se aktivněji zapojit do společenského dění.

A chci navíc, aby to celé nebyla opozita. Nevěřím na oddělení práce a zbytku života, takže i to, co píšu výše je popsáno zbytečně bipolárně. Nevěřím na to, protože svou prací žiju (oddělit od sebe Romana z Pábení a jiného Romana mi prostě strašně nejde).

Přemýšlím ale, jak toho dosáhnout. Protože společnost i moje vlastní firma a rodina vlastně vyžaduje pevnější rytmus vycházející z předpokladu, že pět dní pracujeme a dva se bavíme. Protože na základě výkazů práce je snadné dávat odměny a hodnotit, jak dobrý jsem manžel nebo táta.

Velmi silně vnímám, že spousta lidí vytváří svůj svět tak, že si z něj potřebuje brát dovolenou. Mimoděk tím tlačí na lidi, kteří to chtějí mít jinak. A přemýšlím, jak nebýt součástí téhle mašinerie.

Když přemýšlím o úvodní otázce, mám ale spíš radost. Mám pocit, že ve svém životě mám co chci. Nepotřebuju ho měnit nijak radikálně.

Čeká mě jen dlouhá cesta k hledání rovnovážného stavu. Bude plná vysvětlování změn lidským strukturám, které se kolem mě formují. Plná jasně formulovaných přání a trpělivého slaďování se s ostatními. A plná uvědomění si, co je pro mě vlastně relevantní odměna za to, jakou činnost dělám. Jakou roli v tom hrají peníze. Jakou svoboda. Čas. Uznání… Kdo mě za co a jak odměňuje. Je to krásně komplikovaná skládačka.

Jak to ale máte vy? Odpovíte?

Kdybyste mohli mít stejné peníze, co teď, ale dělat za to jakoukoli jinou činnost, co byste dělali?

Balanc se rovná amplituda

A chcete-li, tu je trocha kontextu, jak jsem se k otázce dostal

Bylo to přes texty Kim Scottové, která mluví o tom, že abyste mohli svou práci dělat na sto procent, musíte přesně vědět, co vám dobíjí baterky. A klidně to může být čtyřdenní týden a zbylé tři trávíte v horách s rodinou. Nebo společné rodinné snídaně a večeře, přes které nejede vlak. Hodinka denně v tělocvičně veprostřed pracovní doby…

Propracoval jsem se k té otázce přes video Jirky Charváta — Vaše práce je vymyšlená.

Propracoval jsem se k ní přes neustálou diskuzi, kterou v Pábení vedeme, po hodnotě naší práce. Odměně za ni. Po tom, proč vlastně děláme, co děláme. Ostatně proto nezůstáváme u copywritingu a obsahové strategie.

Propracoval jsem se k ní prokousáváním se problematikou a tribal leadershipu a sil, které mě učí pokládat vtíravé dotazy milým způsobem, a nutí mě přemýšlet o chodu organizací a tom, jak to dělat, aby si lidi v nich líp rozuměli.

Taky jsem šel přes koncept nenásilné komunikace a pojmenovávání vlastních potřeb a potřeb mého okolí.

A zatím posledním kouskem mé amatérsko antropologické skládačky je teorie Davida Greabera Bullshit Jobs. Před pěti lety ji vydal jako esej — z té doby taky pochází český překlad jednoho z jeho článků. Před pár měsíci vyšla knižně. Můžete si poslechnout skvělý 45minutový shrnující rozhovor o ní v Hidden Brain, anebo mrknout na desetiminuté video.

--

--

Roman Hřebecký
hrebecky

V jižních Čechách hledám cesty k udržitelnosti. Pomocí designu služeb a strategického a participativního plánování. roman@hrebecky.cz | 777880690