Çalışma Hayatında Soft Skill Eğitimlerin Vazgeçilmez Rolü

Cansu Tekneci
Huawei Developers - Türkiye
4 min readNov 1, 2023

Herkese merhaba, bu makalemde çok uzun zamandır sizinle paylaşmak istediğim bir konudan bahsetmek istiyorum. “Soft Skill” yetkinliklerimiz..

Günümüz iş dünyasında, teknik bilgi ve deneyim kadar kişisel becerilerin de önemli olduğu kaçınılmaz bir gerçek. Bu kişisel becerilere ise hepimiz bildiği gibi “soft skill” deniyor ve iş yaşamında etkisi çok önemli. Birlikte soft skill’lerin neden bu kadar kritik olduğunu ve soft skill eğitimlerinin iş hayatında neden vazgeçilmez bir rol oynadığını inceleyeceğiz.

Başlangıçta, soft skill kavramını anlayalım. Soft skill’ler, kişinin sosyal etkileşimlerde kullanabileceği kişisel becerilerdir. İletişim, liderlik, işbirliği, problem çözme ve empati gibi soft skill örnekleri, bir kişinin etkili bir şekilde çalışmasına ve bir ekibin bir arada verimli bir şekilde çalışmasına yardımcı olur. Bu beceriler, sadece iş yerinde değil, aynı zamanda günlük yaşamımızın da pek çok yönünde de kullanabiliriz.

Soft skill yetkinliklerin ve eğitimlerin öneminin hem işveren hem de çalışan üzerindeki etkisine bakalım

İşverenler, soft skill’leri işe alım süreçlerinde ve çalışanların gelişiminde dikkate almasının nedeni, iş performansı, ekip verimliliği, müşteri ilişkileri noktasında oldukça parallel bir konu. Bu alanları etkili bir şekilde yönetilmesi için işverenin çalışanında bu yetkinliklerin olup olmadığını doğru gözlemlemeli ve gerektiği noktalarda çalışanı eğitim ve koçluklarla desteklemeli.

Çalışanlar gözünden bu alana baktığımızda ise hem iş hayatında hem de gündelik hayatımızda başarının anahtarı olduğunu söylebilirim. Özellikle iletişim becerilerinin geliştirilmesi hzılıca değişen dinamik günümüz şartlarında temel soft skill yetkinliklerinden biridir.

Soft skill’ler, iş performansını artırmanın yanı sıra ekip verimliliği, müşteri ilişkileri ve kariyer gelişimi üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Bu nedenle, hem işverenler hem de çalışanlar için soft skill eğitimlerine yatırım yapmak, uzun vadeli başarı için kritik bir faktördür. Soft skill’leri geliştirmek, iş dünyasındaki rekabet avantajınızı artırmanın anahtarlarından biri olduğunu düşünüyorum

Uzun yıllar kurumsal eğitim firmasında hem beyaz yaka hem de mavi kaya ekipleri ile birçok proje yürüttüm. Uzun vadeli çalışan bağlılığını oluşturmak, yetkin çalışanlar elde etmek, gelişim alanlarına göre çalışanları eğitimlerle desteklemek kurumların başarı noktası için kilit bir öneme sahip olduğunu düşünüyorum ancak bu planlamaları yaparken de çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Başarız yapılmış yıllık eğitim planlamaları hem çalışanlar gözünde kurumun değerini düşürüyor hem de kurum için olumlu çıktısı olmayan bir maliyet kaybına dönüşüyor. Veri olarak baktığımız da soft skill eğitimlerin somut bir sonucunu almak ve buradaki verimliliği ölçmek oldukça zor.

Bu nedenle eğitim planlamasında size ileteceğim noktalara dikkat etmemiz çok önemli

📝İhtiyaç Analizi Yapma: İlk ve önemli adım olduğunu düşünüyorum. Hangi alanlarda eğitim ihtiyacı olduğunu belirlememiz gerekiyor. Çalışanın mevcut beceri seviyelerini ve eksikliklerini değerlendirmek için performans değerlendirmeleri, anketler, geri bildirimler ve analitik veriler kullanılabilir. İşte bu noktada dış kaynaklar ve iç kaynaklardan destek alabiliriz. Yapacağımız Eğitim İhtiyaç Analizi Çalışmaları bu konuda bizi destekleyecektir. Burada kiritik nokta sadece çalışana talep ettiği eğitimleri sormak değil, ihtiyaç, davranış ve talep olarak 3 kritik alanda ölçmek önemli. Çünkü eğitimi daha önce almıştır, o konularda bilgisi de vardır ama davranışa dönüştürmek de zorlanıyordur. Bu durumda yapacağımız eğitim planlamaları bilgi odaklı olmak yerine daha interaktif, uygulamalı workshop’lar olarak planlanabilir.

📝Hedef Belirleme: Eğitim programının amaçlarını ve hedeflerini belirlemek de önemlidir. Eğitimlerin sonunda ne tür sonuçlar elde etmek istediğinizi belirlemek, programın tasarımını şekillendirecektir. Biz bu eğitim planlamarı neticesinde ekip ve departman bazlı neye ulaşmak istiyoruz? Sorusuyla yola çıkmak kıymetli

📝İç veya Dış Kaynak Kararı: Bu da oldukça önemli bir konu. Genellikle firmalarda eğitim için bütçe konuları oldukça sıkıntı yaratır. Eğitimlerin iç kaynaklarla mı yoksa dış kaynaklarla mı planlanacağını belirlememiz gerekiyor.. İç kaynaklar, mevcut personel ve uzmanların kullanılması anlamına gelirken, dış kaynaklar, eğitim kurumları, danışmanlar veya eğitim şirketlerinin hizmetlerini içerebilir. Burada eğer yeterli uzman danışmana sahip değilsek sektörde yer alan uzman danışmanlara ve kurumlara başvurmak gerekebilir.

📝Eğitim Programını Tasarlama: Eğitim programını oluşturmak için gerekli materyal, ders planları, öğrenme hedefleri ve içerikleri hazırlamalısınız. Programın katılımcıların ihtiyaçlarına uygun ve etkili olduğundan emin olmalısınız. Buradaki materyallerden kastımız yapacağımız eğitimin online — fiziki olmasına göre de değişkenlik göstermektedir.

📝Uygulama ve Değerlendirme: Eğitim programlarını tamamladıktan sonra ve katılımcıların ilerlemesini takip etmek ve izlemek programın verimliliği için önemli. Programın etkinliğini değerlendirmek için geri bildirimler, performans ölçütleri ve sonuç analizleri kullabiliriz. Bu adımları da Eğitim birimi ve İnsan Kaynakları birlikte süreci planlaması gerektiğini düşünüyorum.

📝İyileştirme ve Sürekli Gelişim: Geri bildirimlere dayalı olarak eğitim programını sürekli olarak iyileştirin. Değişen iş gereksinimlerine ve katılımcıların ihtiyaçlarına uyum sağlamak için programı güncellememiz gerekmektedir. Başta yola çıktığımız plan ve program akışı ihtiyaç ve talebe göre esneklik gösterebiliyor olmalı. Ön göremediğimiz birçok ihtiyaç doğabilir ve bizim bu noktalarda programın verimliliği için hızlı aksiyon almamız gerekmektedir.

Eğitim planlamasında dikkat etmemiz gereken temel noktalara değindik ancak planlama sürecine geçmeden önce eğitimi alacaka kişilerin ekiplerin; Departman, bölüm, pozisyon, kıdem, yaş ve cinsiyet gibi birçok faktöründe incelenmesi gerektiğini düşünüyorum. Eğitimlerde hep kuşaklardan konuşulur ama gerçekten Y ve Z kuşağının öğrenme biçimleri birbirinden çok farklılık gösterebiliyor veya kıdemi oldukça yüksek, uzun yıllardır çalışma hayatında olan bir kişiye temek eğitimleri her sene veriyorsak bu da çalışanda ister istemez eğitime karşı bir direnç yaratacaktır. Ya da satış departmanı ile pazarlamak departmanın ihtiyaçları birbirinden çok farklı olacaktır. Bu nedenle eğitim alacak kişileri doğru bir şekilde ayrıştırmak da eğitim verimliliği açısından önemli olacaktır.

🎯Sonuç olarak, soft skill eğitimleri hem çalışanlar hem de kurumlar için kritik bir rol oynar. Bu beceriler, iş yerinde daha etkili ve başarılı olmanın temelini oluşturur. İşverenler, çalışanlarının bu becerileri geliştirmelerine yardımcı olmak için eğitim fırsatları sunmalı ve çalışanların kişisel ve mesleki gelişimini teşvik etmelidir. Bu, hem bireylerin kariyerlerini ilerletmelerine hem de şirketlerin daha rekabetçi olmalarına yardımcı olur. Unutmayalım, Soft skill eğitimleri, iş dünyasında bir kazananlar reçetesidir.

Bir sonraki makalemde görüşmek üzere. Keyifli okumalar ♥️

--

--