Hvordan selge deg med en personlig markedsplan

Baard O. Hansen
Hvordan selge deg selv?
3 min readMar 8, 2016

“Before I speak, I have something important to say.”

― Groucho Marx

Før nye produkter blir lansert, så bør man lage en markedsplan. I denne planen skal man besvare en del spørsmål. Hvis du f.eks. søker en jobb, så bør en markedsplan inneholde følgende:

1. Hvorfor vil jeg skaffe meg jobb / oppdrag?

Hva motiverer deg til å søke ny jobb?
Eks:
betale ned gjelden
få penger ferie
få råd til å kjøpe mat, betale husleie

2. Hvilke jobb-titler?

Her bør du liste opp hvilke jobbtitler som kan være aktuelt for deg. Eller hvilke uttrykk som du vil markedsføre deg med. For noen er dette en kort liste, mens for andre så kan det bli en lang liste. Det avhenger av erfaring og levetid.

3. Hvilken industri vil jeg jobbe i?

Her skriver du hvilke bransjer du gjerne vil jobbe med. Det kan være bransjer du har hatt erfaring med, eller områder som du er vel egnet til å jobbe med.
Eks:
— reise
— elektronikk
— bank / finans /forsikring
— detaljhandel
— fotobransjen
— mobile tjenester
— bokhandel
— kultur

3. Hvor jeg ikke vil jobbe

Vi har alle noen sperrer, og her bør du liste opp de stedene hvor du ikke vil jobbe.

4. Hvilken ekspertise kan jeg tilby?

Her bør du være veldig konkret på hvilke egenskaper du kan bidra med. Hvor mange språk kan du? Hvordan behersker du språkene skriftlig og muntlig?

Du kan gjøre det samme for hvilke verktøy du behersker:

5. Hvilken kunnskap har jeg?

Skriv ned hvilke bransjer du har spesielt god erfaring med.
Eks:
— Fotobransjen
— Advokatbransjen
— Bank / forsikring / finans
— Undervisning

6. Erfaring (hva jeg har gjort og oppnådd)

Lag en skryteliste. Den skal inneholde en oversikt over hva du har oppnådd i din karriere.
Eks:
80% flere fans på sosiale medier.

7. Hvilke talenter har jeg?

Hva er du spesielt flink til? Er du kreativ, foroverlent, positiv og flink til å blogge, så skriver du dette.

8. Hva er min personlige verdi? (hva kan jeg tilføre?)

Her ramser du opp alle dine personlige verdier. Denne listen kan godt være litt lengre enn punktene i forrige liste. Den er også litt mer personlig.

Eks:
- Observant, analytisk
- Tålmodig, kreativ, løsningsorientert
- Følsom, fantasifull
- Nøyaktig, trofast, hjelpsom, imøtekommende
- Ambisiøs
- Kunnskapsrik, initiativrik
- Humoristisk, energisk

9. Hvor vil jeg jobbe? (geografisk)

Lag en liste over de stedene i Norge eller utlandet hvor du vil jobbe.

10. Vil jeg jobbe heltid eller per kontrakt?

Hvordan foretrekker du å jobbe?

11. Hvilke lønnsforestillinger har jeg?

Hva vil du kreve i lønn eller honorar? Hva er din pris? Hvor mye er du verdt? Sjekk hva andre tar for slike tjenester.

12. Hva er de tre viktigste tingene jeg vil ha ha i min neste jobb?

Ranger de etter hva som er viktigst.

13. Hvilke referanser har jeg?

Kan du få et sitat fra dine referanser?

--

--

Baard O. Hansen
Hvordan selge deg selv?

Independent online marketing. Har jobbet med journalistikk og online marketing i over 20 år for NTB, Pixum, Japan Photo og Elite Foto.