Sony Global Education ve Hyperledger İşbirliğiyle Yeni Nesil Diploma Kayıt Platformu

irfan akarsu
Hyperledger Türkiye Platformu
4 min readApr 30, 2019

--

Kısaca,

Hedef

Devlet kurum ve kuruluşları ile ortaklaşa çalışarak eğitim ve öğretim verilerini merkezileştirmek.

Yaklaşım

İşbirlikçilerle oluşturulan konsorsiyumu destekleyebilecek izinli blokzincir’ teknolojilerinin araştırılması.

Gerekli bütün çözümleri sağladığından emin olunacak bir ‘blokzincir prototipi’ tasarlamak.

Blokzincir çözümünü, Global Math Challenge adı verilen dünya çapındaki bir matematik yarışmasında 250.000 katılımcı tarafından oluşturulan eğitim verilerini yönetmek için kullanarak test etmek.

Yeni nesil okul bilgi ve iletişim teknolojisi göstermek için Japonya İçişleri ve İletişim Bakanlığı ile işbirliği yapmak

Sonuçlar

Hyperledger Fabric kullanarak gelecek nesil kimlik bilgileri platformu için gereken tüm işlevlere ulaşıldı.

Yeni Nesil Belgeleme Platformunun Geliştirilmesi

Sony Global Education, öğrencilerin merakını teşvik eden yeni eğitim deneyimleri sunar. Japonya’da, Japon vatandaşlarının eğitim ve öğretim bilgilerini kaydetmek için daha kapsamlı, açık ve güvenilir bir sistem yaratma ihtiyacını belirlendi. Bunu yaparken, bu ihtiyacın dünya genelinde de var olduğu da fark edilmiştir.

Birinin yüksek öğretim kurumlarına kaydolması veya bir işe başvurması gerektiğine ilişkin kimlik bilgilerini düşünün. Bu bilgiler arşivlerde bulunur ve her birini doğrulamak için farklı bir işlem gerekir. Sony Global Education, arşivlerdeki bu verileri, kişilerin akademik ve eğitim ortamlarındaki performanslarını doğru bir şekilde kaydeden ve daha sonra bu kaydedilen bilgilere erişimi kontrol eden tek bir sisteme entegre edebilecek bir vizyona sahiptir. Bununla, işletmelere ve eğitim kurumlarına, adayların geçmişlerinin eksiksiz bir resmini sunacak ve böylelikle bütün iş fırsatları ve programlara giriş için en nitelikli kişileri seçmelerine yardımcı olacaktır.

İşbirlikçiler Konsorsiyumuyla Birlikte Çalışmak

Kimlik bilgisi platformu için teknolojiyi seçerken, eğitim kurumlarının ve özel kuruluşların oluşturduğu konsiyumun, eğitim verilerini depolamak ve verilere ulaşmayı sağlayacak tek bir sistem aracılığıyla işbirliği yapması için Sony Global Education’dan bazı talepleri olacaktır. Bunlardan en önemlileri, bazı bilgilerin gizli tutulması ve veri erişiminin yönetilmesidir.

Aşağıdaki özellikler sayesinde bu talepler karşılanabilir.

  1. Eğitim ve öğretim kurumlarının sisteme veri sağlamasına izin verilmesi,
  2. Her bireye ait tüm eğitim ve öğretim verilerinin bir arada ve doğrulanabilir hale getirilmesi,
  3. Nüfus içerisindeki eğitim ve öğretim eğilimlerini belirlemek ve farklı eğitim ve öğretim programlarının etkinliğini değerlendirmek için verileri analiz etme yetkisine sahip kuruluşlara olanaklar sağlanması.

Aşamalı Bir Yaklaşımla Geliştirmeye Giden Yolun Açılması

Birinci aşamada, Sony ve seçilmiş bir teknoloji ortağı, ortak bir konsorsiyumu destekleyebilecek izinli blokzincir teknolojilerini araştırdılar. Veri erişimini yönetmek için akıllı sözleşmeler, verilerin bazı üyelerden saklanırken diğerleri tarafından görüntülenebilmesi için veri bölümleme ve veri girişinin kilitlenmemesi için açık kaynaklı bir platform kullanma ihtiyacını belirlediler. Bu aşama, blokzincir frameworkü olan Hyperledger Fabric’i ve Linux Vakfı tarafından barındırılan Hyperledger projelerinden birini kullanma kararı ile sona erdi.

Değerlendirme ekibi, chaincode teknolojisiyle akıllı sözleşme geliştirmeye ve channellar sayesinde veri bölmeye imkan sağlayan, çok amaçlı iş platformu olan Hyperledger Fabric’i seçti. Ekip, alternatif platformları da düşünmüştü, ancak veri erişim kontrolü gibi güvenlik hususları ve gerçek operasyona dayanmaya hazır olma endişeleriyle uğraşmalarını sonlandırdı. Hyperledger Fabric’in seçilme sebeplerinden bir diğeri de, Fabric’in diğer blokzincir çözümlerine kıyasla daha esnek veri modelleri ve iş mantığı sağlıyor olması. Hyperledger Fabric v1.0 piyasaya sürüldüğünde, takım, ekibin tüm gereksinimlerini karşılayabileceğinden emindi.

Hyperledger Fabric ayrıca Sony Global Education Başkanı ve CEO’su Masaaki Isozu dahil yöneticilerden de güçlü destek aldı. Isozu, “Farklı blokzincir teknolojileri kullanmayı düşünüyorduk, ancak daha sonra Hyperledger Fabric’e bakarken, işbirlikçi konsorsiyumu ile çalışma planımızı destekleyebileceğini ve çok istikrarlı bir blokzincir altyapısı sağladığını gördük” şeklinde fikir belirtti.

İkinci aşamada, Sony Global Education, kısa bir süre içinde güvenli bir bulutta barındırılan Hyperledger Fabric kullanarak kimlik platformunun bir prototipini oluşturdu. Bu prototipte gereksinimleri esnek bir şekilde dahil etmek ve çeşitli kullanım durumlarını uygulamak için kanıtlanmış bir çevik(agile) metodoloji kullanılmıştır. Aşağıdaki şekil 1'de çizilen bu prototip, değerlendirme ekibinin, teknolojinin gerçekten de yeni nesil bir kimlik bilgileri platformu oluşturmak için gerekli tüm işlevleri sağladığını belirlemesine yardımcı oldu.

Şekil 1, eğitim verilerinin belgelenebileceği, saklanabileceği ve paylaşılabileceği bir platform

Üçüncü aşamada, Sony Global Education çevrimiçi ortamda ve Sony Global Education tarafından barındırılan Global Math Challenge adlı dünya çapındaki bir matematik yarışmasında 250.000 katılımcı tarafından oluşturulan eğitim verilerini yönetmek için test platformunu denemeyi planlıyor. Bu organizasyon, dünyanın ilk yaygın erişilebilir matematik yarışması. Burada üretilen veriler, transkriptleri, global sıralamaları ve katılımcılara kendi düşünme süreçleri hakkında benzersiz bilgiler ve iyileştirme konusunda eyleme geçirilebilir tavsiyeler veren test analizini içerir. Bu yarışmadaki transkriptlerin ulaşılabilirliği ve doğruluğu kredi platformu(credentials platform) tarafından kontrol edilir.

İnovasyonun Japonya İçişleri ve İletişim Bakanlığı ile birlikte Modellenmesi

Sony Global Education, prototipli ve test edilmiş blokzincir çözümüne dayalı dijital transkriptlerin yönetilebileceği yeni nesil bir okul BİT ortamı göstermek için Japon İçişleri ve İletişim Bakanlığı ile işbirliği yapmaktadır. Projenin amacı, transkriptlerin orijinalliğini güvence altına almak ve güvenilir bir ağ içinde paylaşılmalarını sağlamaktır.

Projenin kilit özellikleri:

  1. Son derece güvenilir veri depolama,
  2. Öğrenim kayıtlarının kurcalanmaya dayanıklı olması,
  3. Birden fazla kuruluşla veri paylaşımı,
  4. Esnek erişim kontrolü.

Bu proje ile Japonya, eğitim ve öğretim verilerine birleştirilmiş erişimin değerini göstermede öncü bir rol oynamaktadır. Diğer uluslar Japonya’nın bu alandaki liderliğini takip edebilir. Masaaki Isozu bununla ilgili, “Bu gelişmeler Japonya’da başlıyor, ancak diğer ülkelerde de kullanılabilir. Önümüzdeki 300 yıl boyunca ileriye bakıyoruz ve kapsamlı ve güvenilir verilere dayalı iyileştirmelere dayanarak eğitim ve öğretimi geliştirebilecek bir sistem yaratıyoruz ”dedi.

Sony Global Education Hakkında

Sony Global Education, Sony Corporation ve Sony Computer Science Labs, Inc. ‘ in bir yan kuruluşudur. 2015 yılında kurulan bu organizasyonun misyonu, “dünya çapında öğrenme tutkusuna ilham veren ve bu tutku üzerinde hareket eden, toplum için yeni bir eğitim altyapısı oluşturma fırsatı sunan bir dizi birleştirici, geleneksel olmayan hizmet sunmaktır.”. Bunu gerçekleştirmek için, Sony Global Education, öğrencilerin merakını uyandıran yeni eğitim deneyimlerini sunmaya ve eğitim tutkusunu paylaşan diğer kişilerle aktif olarak ortaklıklar kurmaya devam edecektir.

Kaynak: https://www.hyperledger.org/wp-content/uploads/2017/12/Hyperledger_CaseStudy_Sony.pdf

--

--