سرگذشت آیدنا — دوره 130

Kasra D
Idena
Published in
13 min readMar 5, 2024

معیارهای شبکه

ماینرهای فعال — تعداد کل هویت‌های استخراج فعال که گره‌های استخراج خود را اجرا می‌کنند یا به استخرهای ماینینگ واگذار می‌شوند.

گره های ماینینگ — تعداد کل گره‌های استخراج کامل توسط هویت‌های فردی یا مالکان استخری که وضعیت آنلاین را فعال کرده‌اند، اجرا می‌شوند.

تازه واردان — تعداد آدرس هایی که برای اولین بار تأیید شدند

نسبت موفقیت- سهم کاربرانی که در تأیید اعتبار شرکت کردند و با موفقیت تأیید شدند

کیف پول‌های فعال — کیف‌پول‌های منحصربه‌فردی که در دوره گذشته تراکنش‌ها را انجام می‌دادند

وضعیت شبکه

گره های اعتبارسنجی

وضعیت آخرین اعتبار سنجی

  • گره های روی سرور مجازی — کاربرانی که گره های خود را روی سرور مجازی اجرا می کنند
  • گره های داخلی — کاربران برنامه دسکتاپ آیدنا با گره داخلی
  • گره های مشترک (وب) — کاربران برنامه وب گره های مشترک را از طریق بازار اجاره می کنند
  • گره های مشترک ناشناخته (وب) — کاربران برنامه وب که به گره های مشترکی متصل می شوند که در بازار گره های مشترک آیدنا فهرست نشده اند.

برای داشتن یک تجربه مراسم اعتبارسنجی روان و قابل اعتماد، توصیه می کنیم اگر اتصال اینترنت سریع و روتر خوبی دارید از سرور مجازی یا گره های داخلی استفاده کنید، یا در موارد دیگر از گره های لیست شده در بازار گره در برنامه رسمی وب آیدنا استفاده کنید

بازارها

به روز رسانی تیم مرکزی ایدنا

  1. هوش مصنوعی آیدنا
  2. شفاف سازی خالق آیدنا
  3. رفع اشکال آسیب پذیری تبلیغات (اعتبار به زِن)
  4. پاداش 100 هزار آیدنا برای ابزار بارگذاری تبلیغات
  5. رای دادن برای پرداخت به کمک کنندگان جامعه ایدنا

هوش مصنوعی آیدنا

پس از چند ماه کار بر روی هوش مصنوعی آیدنا، ما برای انتشار نسخه بتا آن هیجان‌زده هستیم. هوش مصنوعی آیدنا با تقریبا 30000 فلیپ از دوره های مختلف آموزش داده شده است. فلیپ ها با استفاده از دعوت نامه های بنیاد جمع آوری می شوند. هوش مصنوعی آیدنا نسبت موفقیت 75٪ را در مجموعه داده های آموزشی و 68٪ را در مجموعه اعتبارسنجی فلیپ ها نشان می دهد. ما به اصلاح بیشتر فرآیند آموزش برای افزایش نسبت موفقیت و مهمتر از آن، افزایش توانایی آن در تشخیص الگوهای تکراری آسان ادامه می دهیم.

یک نسخه بتا از برنامه وب وجود دارد که می توانید روی دکمه «کپی در کلیپ بورد» برای فلیپ خود کلیک کنید. سپس برای آزمایش هوش مصنوعی آیدنا باید فلیپ را در وب سایت هوش مصنوعی آیدنا جایگذاری کنید.

(https://idena-web-git-flip-info-to-clipboard-idena.vercel.app/flips/new)

این فرآیند شامل یک مرحله تشخیص اولیه تصویر است، که در آن حاشیه‌نویسی تصویر به هوش مصنوعی آیدنا منتقل می‌شود. برای حاشیه نویسی تصویر از راه حل زیر استفاده کردیم: https://huggingface.co/Salesforce/blip-image-captioning-large.

هوش مصنوعی آیدنا بر اساس حاشیه‌نویسی‌های تصویر، دو امتیاز را محاسبه می‌کند: یکی برای دنباله سمت راست تصاویر و دیگری برای دنباله سمت چپ. نمودار گیج بر اساس مقادیر مطلق و نسبت آنها، شاخص محاسبه شده را نشان می دهد که می تواند به عنوان مقاومت هوش مصنوعی تعبیر شود. اگر این شاخص در ناحیه قرمز باشد، آنگاه فلیپ به راحتی با هوش مصنوعی قابل حل است

(به عنوان مثال، امتیاز داستان سمت چپ نزدیک به 100٪ است).

اگر شاخص در منطقه قرمز قرار گیرد، حل این فلیپ برای هوش مصنوعی آسان است. در مقابل، منطقه سبز نشان می دهد که فلیپ برای هوش مصنوعی چالش برانگیز است یا اینکه امتیازات برای هر دو دنباله بسیار نزدیک است، که نشان دهنده درجه ای از مقاومت هوش مصنوعی است. منطقه نارنجی به معنای حد وسط است، به این معنی که فلیپ برای هوش مصنوعی نه آسان است و نه به ویژه دشوار است.

هدف اصلی ما به حداقل رساندن تعداد فلیپ ها در ناحیه قرمز است. با حذف فلیپ هایی که در ناحیه قرمز قرار می گیرند، امتیاز موفقیت هوش مصنوعی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. امتیاز موفقیت هر هوش مصنوعی خصمانه ناشناخته دیگری نیز بر همین اساس کاهش می یابد.

اگر مشاهده کردید که فلیپ شما در منطقه قرمز طبقه‌بندی شده است، توصیه می‌کنیم که با ترکیب‌های مختلف آزمایش کنید، تصاویر جایگزین را انتخاب کنید، یا کل خط داستانی را برای فلیپ تغییر دهید.

با هوش مصنوعی آیدنا هدف ما ارائه ابزاری برای کاربران برای ساختن فلیپ های مقاوم در برابر هوش مصنوعی است. این به اصطلاح «هوش مصنوعی دوستانه» نامیده می‌شود که به شرکت‌کنندگان آیدنا کمک می‌کند تا فلیپ هایی را که برای ابزارهای خودکار قابل حل هستند، فیلتر کنند.

شفاف سازی در مورد بنیانگذار آیدنا

در انتظار انتشار مقاله علمی مورد بحث در سرگذشت قبلی، بنیانگذار آیدنا، میخائیل، قصد دارد از ناشناس ماندن خارج شود و قول داده که به زودی به صورت عمومی اعلام شود.

https://x.com/cryptoidentity/status/1760658611817034070?s=20

میخائیل را در تویتر برای به روز رسانی دنبال کنید

رفع اشکال آسیب پذیری تبلیغات

اشکال آسیب پذیری تبلیغات رفع شد. این اشکال توسط زِن پیدا شد. او توانست با موفقیت یک آگهی را بدون تایید از طریق رای گیری اوراکل اجرا کند.

پاداش 100 هزار آیدنا برای ابزار بارگذاری تبلیغات

به عنوان بخشی از بودجه ماسبق برای پروژه های مبتنی بر آیدنا، ما رای اوراکل را برای اعطای جایزه 100000 آیدنا به زِن برای اجرای ابزارتبلیغات شروع کرده ایم. مرحله رای گیری مخفی به پایان رسیده است. اگر در رای گیری اوراکل شرکت کردید، لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید و رای خود را قبل از پایان دوره شمارش اعلام کنید.

رای دادن برای پرداخت به کمک کنندگان جامعه ایدنا

از آنجایی که آیدنا یکی از ارزشمندترین مهرها در پاسپورت گبت کوین است، ما شاهد هجوم افراد جدیدی هستیم که مایل به تأیید اعتبار و دریافت این مهر هستند. متأسفانه، افراد تازه وارد در یافتن دعوت نامه مشکل دارند زیرا بسیاری از افراد تأیید شده در چت ها فعال نیستند یا دعوت نامه های خود را درست قبل از تأیید اعتبار ارائه می دهند.

برای تسهیل این وضعیت، تیم یاوران جامعه (Đorđe، hlolve، LL10_lorenzo، cube-g، Mickey K) پیشنهاد کردند دعوت نامه های صادر شده توسط آدرس بنیاد را توزیع کنند و به تازه واردان در روند پیگیری کمک کنند. این پیشنهاد شامل پرداخت 700 آیدنا در هر دوره برای هر عضو است. پرداخت از کیف پول بنیاد انجام خواهد شد. برای شفاف سازی فرآیند پرداخت، رای گیری اوراکل راه اندازی شده است. اگر در رای گیری شرکت کردید، لطفا وارد حساب کاربری خود شوید و رای عمومی خود را ارسال کنید.

پرسش و پاسخ از تیم توسعه دهنده آیدنا

س: «آیا هنوز می‌خواهید با شبکه آیدنا به شاردینگ برسید؟ آیا فکر می‌کنید بازاری برای آن وجود دارد، حتی در زمان‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 و تبلیغات ای تی اف، که به نظر نمی‌رسد هر دو نیاز به تمرکززدایی ریشه‌ای داشته باشند؟»

ما معتقدیم که هم مقیاس‌بندی و هم تمرکززدایی به تنهایی اهداف مهمی هستند. عدم تمرکز از طریق لایه 2 برخی از مشکلات را حل می کند اما موارد جدیدی را معرفی می کند.

ایدنا همه زیرساخت ها را برای دستیابی به شاردینگ دارد. قراردادهای ناهمزمان (تعامل بین قراردادها ممکن است چندین بلوک طول بکشد) و پتانسیل رشد ماینرهای فردی. با این حال، شاردینگ خود یک تمرین بی فایده است. ما به موارد استفاده واقعی و DAppهای مبتنی بر قراردادهای آیدنا برای واقعی شدن نیاز داریم.

س: «نظر شما در مورد سیستم لغو تبلیغات چیست؟ داشتن توانایی ابطال آگهی تایید شده می تواند مفید باشد. می‌دانم اجرای چنین چیزی موانعی دارد، اما کنجکاو هستم که نظر شما در مورد این اصل چیست.»

این ایده منطقی است. در این حالت، قفل سپرده تبلیغ کننده برای کل مدت کمپین تبلیغاتی منطقی است. با این حال، طراحی ابطال آگهی دارای چالش‌هایی است که باید بررسی و برطرف شوند. برای مثال، ابطال‌های مخربی که توسط بازیگران متخاصم آغاز می‌شوند و به اوراکل‌ها رشوه می‌دهند تا سپرده‌های تبلیغ‌کننده را سرقت کنند، باید جلوگیری شود.

س: «آیا تیم آیدنا زمانی که توکن آنها در هات بیت فهرست شده بود، هزینه‌های لیستی را متحمل شد؟ با توجه به بسته شدن اخیر صرافی، آیا اطلاعاتی در مورد بازیابی احتمالی کارمزد وجود دارد؟

متاسفانه هات بیت به ما پاسخ نمی دهد. به همین دلیل است که انتظار نداریم کارمزد فهرست و وجوه قفل شده ما برای بازارسازی بازگردانده شود.

س: «گزارش‌ها (در دیسکورد) در مورد حذف همتایان توسط گره‌های دسکتاپ یا عدم یافتن همتاهای کافی در یک ساعت قبل از شروع اعتبارسنجی‌ها (که شرکت‌کنندگان را در معرض خطر عدم اعتبارسنجی قرار می‌دهد) افزایش یافته است. به نظر می رسد که این رفتار اخیراً وجود دارد اما اکنون تکرار می شود. آیا می دانید چه چیزی می تواند این رفتار را توضیح دهد و چگونه می توان آن را کاهش داد؟» (توسط جاستین مایلز)

این را می توان با عدم تعادل در تعداد گره های با پورت های بسته و گره هایی با پورت های باز (آنهایی که روی سرور مجازی اجرا می شوند) توضیح داد. این احتمال وجود دارد که قبل از اعتبارسنجی، بسیاری از کاربران گره‌های دسکتاپ خود را با پورت‌های بسته فعال کنند، بنابراین اسلات‌های موجود را برای گره‌های میزبانی شده در سرور مجازی اشغال می‌کنند. برای اتصال مطمئن تر به گره ها، باید پورت های روتر را باز کنید و تنظیمات سیستم عامل را تنظیم کنید یا گره ها را روی سرور مجازی اجرا کنید.

س: “چند گره ماینینگ برای دو شارد نیاز داریم؟ برای بیست تکه چند؟ برای هزار تکه چند؟ آیا هر گره ماینینگ به طور همزمان دو شارد استخراج می کند، به طوری که ما همیشه تعدادی شارد-میت با در دسترس بودن داده های فوری برای هر شارد دیگر داشته باشیم، به طوری که هیچ گره ماینینگی نیازی به ذخیره کل بلاک چین نداشته باشد اما همچنان کل بلاک چین همیشه در دسترس باشد؟

در حال حاضر، تعداد شارد ها بر اساس اندازه شبکه تعیین می شود:

https://medium.com/idena/idena-hard-fork-announcement-validation-sharding-ca910bac3599

ما این ارقام را معقول می‌دانیم، با توجه به اینکه شبکه تحت سلطه مزارع فوق‌العاده افراد قرار نخواهد گرفت، همانطور که قبل از معرفی سهام زیرخطی مشاهده کردیم. با توجه به طراحی توصیف شده، این با مفهوم کلی شاردینگ مطابقت دارد.

س: «رابطه بین ارزش بازار و اندازه شبکه را چگونه می بینید؟ با ارزش بازار 15 میلیون دلاری، انتظار چند نود ماینینگ را دارید و با قیمت 150 میلیون دلاری چند نود؟

بدیهی است که با رشد سرمایه، پاداش استخراج بر حسب آیدنا که بر حسب دلار آمریکا بیان می‌شود، افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث افزایش رقابت برای استخراج و کاهش سهم ماینرها در مجموعه پاداش کلی خواهد شد. با این حال، رشد شبکه به خودی خود لزوماً منجر به افزایش سرمایه نمی شود. به عنوان مثال، ما شاهد هجوم کاربرانی از گیت کوین (مانند شکارچیان ایردراپ) هستیم که ممکن است لزوماً علاقه ای به ماندن در آیدنا نداشته باشند.

به طور کلی، به دلیل استراتژی های رفتاری مختلف، مدل کردن رابطه بین بازار و اندازه شبکه چالش برانگیز است. برای مثال، رشد سوداگرانه قیمت ممکن است به هجوم کوتاه مدت سرمایه گذاران جدید منجر شود، اما ممکن است منجر به افزایش تعداد ماینرها نشود.

س: «اگر کاربر در طول جلسه کوتاه پاسخ‌های نادرست ارائه دهد، خطر کاهش میانگین امتیاز خود و از دست دادن حفاظت از سهام را دارد، اما اگر کاربر به اشتباه یک فلیپ خوب را گزارش کند، هیچ جریمه‌ای وجود ندارد، حداقل برای کسی که این فلیپ را گزارش کرده است و بنابراین بازیگران خوب گاهی جریمه می شوند. آیا فکر می‌کنید که اصلاً باید به این موضوع پرداخته شود و اگر بله آیا نظری دارید که چگونه می‌توانیم سیستم گزارش‌دهی را در این زمینه بهبود دهیم؟»

گزارش یک کاربر منفرد معمولاً منجر به گزارش فلیپ نمی شود. همیشه موضوع اجماع یک کمیته به طور تصادفی انتخاب شده است می باشد. می‌توان پروتکل را منعقد کرد و آستانه مورد نیاز برای گزارش یک فلیپ را افزایش داد تا احتمال گزارش فلیپ های خوب کاهش یابد، اما این می‌تواند منجر به مصونیت از مجازات برای فلیپ های بدیهی شود.

متأسفانه در حال حاضر هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد. به عنوان مثال، اعمال جریمه‌هایی برای گزارش‌های نادرست ممکن است باعث شود کاربران از گزارش غیرضروری فلیپ اجتناب کنند و در نتیجه کیفیت فلیپ کاهش یابد. ارائه مجازات برای عدم فعالیت (عدم گزارش فلیپ ها) ممکن است باعث شود کاربران به طور تصادفی همه گزارش های خود را خرج کنند تا جریمه نشوند.

یکی از راه‌حل‌های ممکن می‌تواند استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فلیپ های بد در طول اعتبارسنجی و افزایش قابل توجه پاداش برای گزارش‌دهی موفق باشد.

س: “من یک سوال از یکی از اعضای انجمن بالکان دارم:

“ما شاهد افزایش علاقه به اوردینالز در بیت کوین هستیم و می دانیم که بازار آن را می طلبد. یک نمونه اخیر از استقرار اوردینالز در شبکه پالکادوت امکان افزایش تعداد تراکنش های روزانه را از 10 هزار به 5 میلیون در 2 روز فراهم می کند. آیا امکان استقرار دستورات در شبکه آیدنا وجود دارد؟. اگرچه این ممکن است فقط یک روند موقتی باشد، اما چنین چیزی می تواند به راحتی بازاریابی عالی برای ایدنا فراهم کند و تعداد زیادی از مردم با ایده ایدنا و هویت غیرمتمرکز آشنا شوند. افراد بسیار تازه وارد به دلیل دید آن در ایدنا می مانند.”

اوردینال ها راهی برای صدور توکن در بیت کوین است. با این حال آیدنا به طور بومی از قراردادهایی پشتیبانی می کند که از طریق آن هر شخصی می تواند توکن خود را صادر کند

(https://github.com/idena-network/idena-contract-examples/blob/master/erc20/assembly/index.ts#L14).

س: «آیا می توان به نحوی نشان داد که کاربران باید حداقل 10 دقیقه قبل از اعتبارسنجی به دلیل قرعه کشی فلیپ وارد برنامه شوند؟ بسیاری از کاربران از آن آگاه نیستند و به دلیل “تأخیر ارسال” اعتبار خود را با شکست مواجه می کنند.

در حال حاضر ما بعد از هر بار تایید اعلان ها را در تلگرام قرار می دهیم. همچنین، روبات اعلان‌های خودکار را ارسال می‌کند. اگر ایده هایی در مورد چگونگی بهبود ارتباطات دارید، در صورت تمایل پیشنهاد دهید.

-

اگر سوال بیشتری دارید در نظرات زیر مطرح کنید. ما جالب ترین سوالات را برای پاسخ به آنها در تواریخ بعدی انتخاب خواهیم کرد.

انجمن

کانال های جامعه جهانی

به روز رسانی انجمن

هی ایدنیان، خوشحالم که بعد از از دست دادن آخرین سرگذشت، برای یک انجمن سرگذشت دیگر برگشتم! امیدوارم همه شما در این دوره های گذشته عالی عمل کرده باشید. همچنین می‌خواستم با هجوم کاربران جدیدی که دریافت کردیم، به @npc.69 برای راهنمایی‌هایی که به تازه‌واردان در دیسکورد ارائه می‌شود، فریاد بزنم.

بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، بیایید به آنچه در آیدنا پخته می شود، شیرجه بزنیم.

آیدنا: تمبر نهایی گیت کوین برای یگانگی و محافظت از حریم خصوصی

همانطور که در سرگذشت قبلی گفته شد، آیدنا یک مهر کلیدی در محصول گیت کوین است. و همانطور که انتظار می رفت، موارد استفاده حتی بیشتر گسترش یافته است. آیدنا نه تنها یکی از مهرهای مهم در گیت کوین است، بلکه یکی از معدود مواردی است که هزینه بالایی ندارد و حریم خصوصی شما را به خطر نمی اندازد.

ممکن است متوجه تعداد فزاینده‌ای از پروژه‌های درجه یک شده باشید که به دنبال مبارزه با ربات‌ها و بازیگران بد هستند و نیازمندی‌های متعددی را برای مراحل مختلف معرفی می‌کنند. با آیدنا ، مطابقت با اکثر الزامات بسیار آسان است!

برخی از نکات برجسته اخیر:

اخیراً، لینا ادعای توکن را برای کسانی که پاسپورت گیت کوین با بیش از 20 امتیاز دارند، فعال کرده است.

https://twitter.com/IdenaGang/status/1749150429135483106

برای استفاده ازفاوست آویل به پاسپورت گیت کوین نیاز بود…

https://twitter.com/IdenaGang/status/1749576332441231756

… یا برای به دست آوردن نقش های دیسکورد در سرور zkSync.

https://twitter.com/IdenaGang/status/1752624695378120731

پس برای دریافت معتبرترین تمبر منتظر چه چیزی هستید؟ تنها 60 هویت واجد شرایط دریافت نادرترین مهر اکوسیستم پاسپورت گیت کوین هستند!

https://twitter.com/Audiodidakt314/status/1748806337901760637

اهمیت محافظت ضد چند هویتی را نمی توان اغراق کرد، اما بسیاری از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال نیز نگرانی خود را در مورد احراز هویت و سایر راه حل های تجاوزگر به حریم خصوصی در پاسپورت های گیت کوین ابراز کردند. یک بار دیگر، آیدنا به عنوان یک راه حل عالی برجسته می شود و هیچ چیز در مورد هویت و داده های خصوصی شما به خطر نمی افتد.

به آرامی اما مطمئنا، ایدنا به عنوان یک رقیب واقعی برای محافظت از چند هویتی شناخته می شود. و این تنها آغاز است… مراقب ایردراپ‌ها باشید

تازه کننده تبلیغات

توسعه دهنده انجمن زِن ابزارتبلیغات تکرار شونده را به جامعه آیدنا معرفی کرده است.

این ابزار برای سوزاندن آیدنا به صورت دوره ای طراحی شده است و اطمینان حاصل می کند که تبلیغات شما به طور مداوم قابل مشاهده است.

ما از جامعه خود دعوت می کنیم تا فعالانه در مرحله آزمایش شرکت کنند و نظرات خود را برای بهبود بیشتر این ابزار به اشتراک بگذارند.

به راحتی در

Github (https://github.com/Zen-44/ad-refresher)

یا در انجمن دیسکورد ما شرکت کنید!

توییت های قابل توجه

·آیا راه‌حل‌های مبتنی بر ویدیوی «اثبات انسانیت» قابل اجرا هستند یا به آیدنا بیشتری نیاز داریم؟

https://twitter.com/venturetwins/status/1742976476432196100

· معرفی ویتنامی آیدنا توسط @xuantrungpl

https://twitter.com/xuantrungpl/status/1758798613646397847

· اشاره زیبای آیدنا توسط @CryptoKaiserP

https://twitter.com/CryptoKaiserP/status/1753781401550217470

به‌روزرسانی حاکمیت در مورد کیف پول انجمن و پیشنهادات انجمن

ابتکار حکمرانی اجتماعی برای لحظه ای متوقف شده است، در حالی که ما منتظر توسعه قراردادهای هوشمند لازم هستیم. در این میان، وجوه به کیف پول بنیاد ایدنا بازگردانده شده است

(https://scan.idena.io/transaction/0x98fb426e1dee6bcc1da6e090d5f6fc372856faa6f05ae77ccf3cf10f7f5bfde7).

حکمرانی همچنان یک موضوع بسیار مورد بحث است. با خیال راحت به انجمن دیسکورد بپیوندید تا با انجمن در مورد این موضوع تعامل داشته باشید.

(https://discord.gg/cpnmCVfh).

Top active users

Community Discord leaderboard:

Telegram — Global community leaderboard:

Telegram — Global community leaderboard:

Telegram — Idena Balkan leaderboard:

Telegram — Idena Italia leaderboard:

Telegram — Idena France leaderboard:

اگر می‌خواهید انجمن تلگرام خود را در سرگذشت آیدنا نشان دهید، لطفا بات را به گروه تلگرام خود اضافه کنید و اندرو را به لیست مدیران گروه اضافه کنید تا به تیم اصلی آیدنا دسترسی به آمار گروه خود بدهید.

Join the Idena community:

--

--